Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Animerade smalspårskoppel på G (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30891)

lan 2011-09-18 09:39

Animerade smalspårskoppel på G
 
4 bifogad(e) fil(er)
Har ihop med Bjornl, Korvtiger och Svenolov börjat snickra på två varianter, länkkoppel och hakkoppel som skal utgöra basen i en smalspårsvariant av STL Koppel. Lägger upp några bilder på kopplen i okopplat resp. kopplat läge, det är bjornls fina mesher som jag fått lov att jobba vidare med.

korvtiger 2011-09-18 10:14

Rättelse kommer som vanligt, detta är alltså hästskobuffer, (den med öglan) och enkammarbuffert (den med haken)

lan 2011-09-19 17:12

Problem att lösa!
 
2 bifogad(e) fil(er)
Ni skall inte tro att allt flyter stilla framåt. Det visar sig ena änden på vagnen fungerar som det är tänkt medan den andra hänger sig i utgångsläge (frame 0). Antagligen har jag glömt något från konstruktionen av STL Koppel men Svenolov hittar säkert felet så småningom!?

Bilderna visar ett koppel ur Arlöfs serie #1000. De olika kopplen har olika längd så man får sätta sina a.lim och a.koppel på rätt ställen! Korvtiger ivrar för "hästsko ned" så det blev detta utöver DONJ.kopplet och ett enkammarkoppel med hake och slängkula. Ev. tillkommer någon modernare variant #1027 eller #1038 vi får se?

bear 2011-09-19 17:36

Nu är vi tillbaka i en diskussion vi hade tidigare om malmbanevagnarna. I princip använder man antingen kedjorna eller tryckluftsledningen. Det finns specialfall då man kan tänka sig att använda båda men dessa kan vi ignorera i Trainz.

lan 2011-09-19 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 245567)
Nu är vi tillbaka i en diskussion vi hade tidigare om malmbanevagnarna. I princip använder man antingen kedjorna eller tryckluftsledningen. Det finns specialfall då man kan tänka sig att använda båda men dessa kan vi ignorera i Trainz.

Innebär kort att om en vagn har broms används inte kedjorna men obromsade vagnar gör det. Men om en bromsad vagn kopplas till en utan broms används kejorna. Om man kopplar ett lok till en obrommsad vagn och sedan en räcka bromsade vagnar måsta alla använda kedjor? Var snäll någon och ta mig ut ur denna djungel!

bear 2011-09-19 18:37

Sorry Lennart

Insåg just hur gnälligt mitt inlägg var, måste lära mig att hålla käften ibland. Kul i alla fall med de animerade kopplen både till normal och smalspår.

I princip så har du ju rätt, men i verkligheten antar jag att man skulle undvika att göra så i möjligaste mån. Dessutom bör problemet bara förekomma under övergångsperioden mellan handbromsat och tryckluftsbromsat.

Jag tror att det blir bra nog att koppla trykluftsledning på båda vagnarna om sådan finns och annars kopplar man kedjorna. Vi får nog leva med att det blir fel i hörnfallen, framförallt då vagnarna har tryckluftsbroms men inte loket.

När man gick över till tryckluftsledning så fick även obromsade vagnar genomgångsledning så att de kunde gå mitt i ett tåg och man ändå hade broms på vagnarna bakom.

korvtiger 2011-09-19 18:40

På det bilder jag har sett, både historiska och i modern tid på museibanorna så hålls säkerhetskedjorna, eller säkerhetskopplen kopplade även om man har tryckluftsbroms som är fullt fungerande. Finns det dokument som säger annat?

bear 2011-09-19 19:08

Intresant, du har nog åtminstonde delvis rätt. Troligen har det varierat mellan banorna.

Jag gick på det som lärs ut och tillämpas hos ULJ men misstog mig och antog att det överenstämmer med vad som har tillämpats överallt tidigare. Jag hittade en tråd i järnvägshysteriskt forum där man talar om att DONJ tillexempel har tillämpat kedjorna tillsammans med tryckluftsbroms.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=81889

lan 2011-09-20 14:42

tvåkammarkoppel
 
1 bifogad(e) fil(er)
Detta koppel blir i två varianter, ett med säkerhetskedja på båda sidor, dels med ett slakt skruvkoppel på båda sidor. Båda typerna lär ha förekommit och användes trots att tryckluftsbroms införts.

Denna gång tänkte jag arbeta med "Korvtigersk" precision och har lagt ut fem vyritningar i byggprogrammet (bild). Sen gäller det att hålla "polygontungan i rätt mun" !

lan 2011-09-20 17:05

110920 Vertexbearbetning, skalning och flyttning!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarvarianten börjar ta form, använde hakkopplet som bas. Nu återstår finslipning och animering. Polygonantal, håll i er, runt 1000!

lan 2011-09-20 21:38

110920 sista passet
 
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarkopplet med säkerketsanordning av typ skruvkoppel som hängde slakt på båda sidor vid kopplet. Antar att dessa koppel var billiga att anskaffa eftersom dom var av gängse SJ normalspårstyp. Bilden visar inte slutligt utförande !

Det verkar dessutom som Svenolov satt fingret på en punkt så vi kan få kopplen att fungera som dom skall. Vi får se!?

Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden.

spyfrog 2011-09-20 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 245675)
Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden.

Tvärtom, smalspårvärlden älskade standards - alla hade sin egen... :grin:

lan 2011-09-21 17:49

110921 Smalspåskoppelparad
 
5 bifogad(e) fil(er)
Har med Svenolovs hjälp lyckats knyta ihop säcken och fått kopplen att fungera!
Det blir fem olika smalspårskoppel + Scharfenbergs motorvagnskoppel(ej klart).
Bilderna visar:

DONJ-kopplel
HÄSTSKO-koppel
ENKAMMAR-koppel
TVÅkammar_koppel med säkerhetskedjor
TVÅkammar_koppel med skruvkoppel som säkerhetsinrättning.

Om ni vill veta när, var, hur och varför dessa användes, fråga Korvtiger, han vet!!!

bjornl 2011-09-21 18:46

Hej LAn

Ser superbra ut PS Skall blörja provköra ikväll.

MVH / BjörnL

lan 2011-09-22 10:13

110922 In Trainz
 
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarkopplet kopplat i Trainz:

bjornl 2011-09-22 18:00

Gammal är äldst, förlåt bäst.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Sitter och betatestar LAn, Korvtigers och Svenolovs eminieta smalsårskoppel.

Bilden visar mina ursprunliga oanimerade koppel längst bak.

Animerade med hästsko uppåt i mitten och enkammarkoppel längst fram.

Som ni ser är det en viss skillnad i klass, och ni ser ändå bara stillbilderna,
vänta tills ni ser det på riktigt.

Hittills har allt fungerat precis om LAn mfl. tänkt sig kan jag rapportera.


MVH / BjörnL

lan 2011-09-27 17:12

110927 Snart Release !?
 
Inom ett par veckor kommer vi (förhoppningsvis) att släppa NG Koppel som kommer att innehålla 5 st koppel och slangar för 891 och 1067 mm järnvägar. Jag kommer att släppa några vagnar utrustade med ett av kopplen samtidigt (DONJ-kopplet, se post #13 http://www.e-buzz.se/forum/showpost....7&postcount=13).

Hoppas bjornl hinner utrusta Norrsund med detta koppel tills dess så ni har något att dra vagnarna med !

bjornl 2011-09-27 18:59

Hej

Det skall vi nog kunna ordna. Skall titta på det i helgen


MVH / BjörnL

lan 2011-09-29 16:43

"Släggkastning"
 
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har med åren blivit petigare med detaljer, Korvtigers inflytande!?
Nu ligger säkerhetskulan prydligt lagd över kopplet på sista vagn i tåg, och alltid på okopplat lok. Detta hindrade väl kopplelhaken att ofrivilligt ramla ned i koppelläge, dessutom hängde inte kulan och slängde på sista vagn i tåg. Smalspårsförvaltningar hade också säkerhetsföreskrifter! Tack vare dem har säkert mången olycka undvikits !?

Allt detta har nu blivit verklighet i Trainz tack vare Svenolovs fantastiska skriptförmåga !!!

Bild 1: Okopplat lok
Bild 2: Kopplad till vagn (kulan håller haken nere i kopplat läge).
Bild 3: Sista vagn i tåg och en okopplad vagn.

Tack Svenolov för att du gjort detta möjligt!!!!!

leoj 2011-10-12 16:36

2 bifogad(e) fil(er)
Tänkte du skulle få arbeta lite mer ;)

Den första bilden, om du tittar på den så ser de vänstra utrymmet större ut än den där haspen sitter på. Detta kan ju vara en helt ny variant av koppel också, men tänkte du skulle få se denna bild.

Bild två innefattar nåt muppkoppel, jag vet inte så mycket om den mer än att det såg muppit ut.
Båda bilderna kommer från Vadstena =)

lan 2011-10-12 16:53

Ack ja,
smalspårskoppel äro som Egyptens gräshoppor, många!
Första bilden stämmer nog bra med mitt tvåkammarkoppel. Andra bilden ser ut som nåt från söder om alperna och kommer inte att ingå i NGKoppel !

Tack för ditt engagemang!

korvtiger 2011-10-12 17:04

Bild nummer ett är ett helt vanligt tvåkammarkoppel, eller Klemmingkoppel. Den finns redan i systemet.

Variant nummer två är en koppeltyp som användes på NKlJ (Nordmark-Klarälvens Järnvägar) av Berglund-Lindencronas modell. Varianten var inte självkopplande som liknande modeller (till exempel de amreikanska) var, utan låstes ihop med gafflar, vilken man kan se en sticker upp ur kopplet, den andra sitter på den andra vagnens koppel.

leoj 2011-10-12 17:14

De kan jag förstå ^^

Det var pga ditt engagemang jag fotade en del bilder där =)
Vem vet när du får för dig att börja bygga en smalspårig RB Bop i teaklädsel eller en smalspårig Vingplog så har jag några få bilder iaf ;)

Så det är du som ska ha ett stort tack! :D

Nu blir man ju själv bara sugen på att få skapa lite smalspårigt =)

lan 2011-10-12 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 246951)
Bild nummer ett är ett helt vanligt tvåkammarkoppel, eller Klemmingkoppel. Den finns redan i systemet.

Variant nummer två är en koppeltyp som användes på NKlJ (Nordmark-Klarälvens Järnvägar) av Berglund-Lindencronas modell. Varianten var inte självkopplande som liknande modeller (till exempel de amreikanska) var, utan låstes ihop med gafflar, vilken man kan se en sticker upp ur kopplet, den andra sitter på den andra vagnens koppel.

Intressant! Var detta koppel vridbart i sidled? Det finns ju en vertikal axel? Skulle det i så fall medge gång i snävare kurvor?

korvtiger 2011-10-12 19:57

Japp, det var vridbart i sidled, för att kunna ta snävare kurvor.

Jag tror att anledningen till att man hade detta koppel istället för hästskokopplet som man hade tidigare var för att de tålde tyngre vagnvikter och NKlJ var en bana med tunga tåg på.

lan 2011-10-22 11:40

111022
 
Vi har börjat gå in för landning med STL NG Koppel. Korvtiger jobbar med guiden och testning och jag finjusterar de 891-vagnar som kommer med releasen. Det blir, som det ser ut nu, två personvagnar med resgodsavdelning, två godsvagnar, en rälsbuss och förhoppningsvis ett lok.

lan 2011-11-01 16:33

Sista spiken i kistan eller grisen i säcken.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har gjort en del 1067mm materiel som skall ledsaga NG Koppel. Den sista blev Yt (om nu någon sådan funnits?). Med den teknik jag använder vid konstruktion av boggier är det en barnlek att ändra spårvidd. Kanske gör en tutor om detta om jag får tid?

Nu väntar alla med spänning på releasen, även jag.

Bengan 2011-11-01 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 248230)
Jag har gjort en del 1067mm materiel som skall ledsaga NG Koppel. Den sista blev Yt (om nu någon sådan funnits?). Med den teknik jag använder vid konstruktion av boggier är det en barnlek att ändra spårvidd. Kanske gör en tutor om detta om jag får tid?

Nu väntar alla med spänning på releasen, även jag.

Låter trevligt det här.
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)?

u16802273 2011-11-01 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 248232)
Låter trevligt det här.
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)?

Det fanns Rälsbuss på 1067 mm den har littra YBo5t om byggd från YBo5p 1964
Hälsningar Kenta978

lan 2011-11-01 17:32

Den Åssbon ja!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 248232)
Låter trevligt det här.
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)?

Nej, Åssbon har ingen 1067-dressin - än! Han får köra på sliprarna ett tag till, men påminn gärna för han skall givetvis förpesta även 1067-banorna!

lan 2011-11-01 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av u16802273 (Inlägg 248239)
Det fanns Rälsbuss på 1067 mm den har littra YBo5t om byggd från YBo5p 1964
Hälsningar Kenta978

Jo jag vet, men YBo5t såg radikalt annorlunda ut än dem jag har färdiga nu.

lan 2011-11-01 21:33

Wrånga bangård igenproppad, vad göra?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Det börjar bli trångt på Wrånga bangård, smalspårsmaterialet stockar sig, och längtar efter att få flytta ut till andra trafikområden. Endast en snar "release" kan rädda Wrånga från att bli en s.k. trafikinfarkt med nedläggningshot hängande över banavdelningen!!!-)

bear 2011-11-01 21:47

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 248245)
Jo jag vet, men YBo5t såg radikalt annorlunda ut än dem jag har färdiga nu.

Lennart, du tänker inte på Ybo4t eller märstavagnarna nu? Ybo5t var vad jag kan först identisk med Ybo5p dvs det som senare kom att få litteratur Yp. Det enda som skiljde var spårvidden, och mitt minne säger att vagnar även konverterades mellan spårvidderna mer eller mindre efter behov.

lan 2011-11-01 21:52

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 248263)
Lennart, du tänker inte på Ybo4t eller märstavagnarna nu? Ybo5t var vad jag kan först identisk med Ybo5p dvs det som senare kom att få litteratur Yp. Det enda som skiljde var spårvidden, och mitt minne säger att vagnar även konverterades mellan spårvidderna mer eller mindre efter behov.

Tack för infon, Bear
Det rättfärdigar väl min Yt-variant lite grann!?

rely 2011-11-02 12:17

Jag tycks sakna en kuid till Wt och Wp.

Unknown Location: <kuid:67375:100042>

Är det bara jag som har glömt att ladda ner något eller är det något annat som fattas? :)

Jockes 2011-11-02 12:41

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 248310)
Jag tycks sakna en kuid till Wt och Wp.

Unknown Location: <kuid:67375:100042>

Är det bara jag som har glömt att ladda ner något eller är det något annat som fattas? :)

Även jag saknar denna, men provade innan jag upptäckte att den saknades. Funkade finfint ändå... Annars såg allt jättesnyggt ut! :) Nu ska jag bygga bana! :)

lan 2011-11-02 13:10

Det var SJ Tanklok Texturegroup som behövs för att vissa animeringar skall fungera, den kommer att finnas på alla mina tanklok. Den är tillagd sist i listan nu.

Bengan 2011-11-02 14:20

2 bifogad(e) fil(er)
Detta har egentligen ingenting med kopplet att göra, men då du hänvisade till denna tråd, angående problem och annat. Så kör jag på här iallafall.

Pellerinvagnen.

Ska det vara olika avstånd, mellan axel och gavel på vagnen eller har den ena axeln hamnat för långt in, alternativ för långt ut?

Ena balken har fått slag i över och nederkant. Synd, när vagnen är så snygg för övrigt.

lan 2011-11-02 15:25

Det är något mysko med er betatestare, ni har haft tillgång till vagnen i en dryg månad minst, men inte ett knyst om detta då???

Men det spelar ingen större roll för vagnar och lok är fortfarande betor och kommer nog så att förbli till dödagar. Jag skall titta på detta och se vad mina hjulflyttare och mapprättare kan göra!

Samma fel finns nog på Gt-vagnen också eftersom det är en ren repaint.

Bengan 2011-11-02 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 248329)
Det är något mysko med er betatestare, ni har haft tillgång till vagnen i en dryg månad minst, men inte ett knyst om detta då???

Men det spelar ingen större roll för vagnar och lok är fortfarande betor och kommer nog så att förbli till dödagar. Jag skall titta på detta och se vad mina hjulflyttare och mapprättare kan göra!

Samma fel finns nog på Gt-vagnen också eftersom det är en ren repaint.

Gått igenom mailen, men kan inte hitta något om vagnarna.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009