Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Svensk routebuilding efterlyses!!!!!! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31968)

lan 2012-02-07 19:54

Svensk routebuilding efterlyses!!!!!!
 
I de senaste posterna i tråden:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30735

har ruttbyggande diskuterats. Detta är en väldigt viktig punkt för vår fortlevnad. Utan bra svenska rutter ingen framtid för "Svenska 3D Tåg" !

Jag tror vi skall fortsätta diskussionen i denna tråd och försöka hitta idéer hur vi skall fortsätta detta viktiga (sam)arbete.

Utan rutter att köra alla lok, vagnar, byggnader och skript i kommer väl Trainz att självdö, är jag rädd?

Initiativ finns:

Bensland
DONJ
LBB
GSJ
m.m. för att bara nämna några.

Men de strandar väl oftast på halvfärdiga, men vällvilligt menade, produkter?

Skall vi skärpa oss och försöka samarbeta fram en bra svensk rutt med alla faciliteter som idag står oss till buds eller skall vi gå tillbaks till 1960-talet och den stora järnvägsdöden?

BHJ var en bra början. En svensk bibana med stambaneanslutning - borde kunna utvecklas ?

Tankar från roten:

rely 2012-02-07 20:13

Jag måste medge att det inte finns ett så stort sortiment på banor som folk kan ladda ner och köra på.
Jag har ju min rutt på G men den lär ta minst 1-2 år till innan den ens är nära en BETA.
Det stora problemet med Banor gjorda för download är ju att man inte kan använda sig av allt det material som man vill ha.
Fråga Ekan hur mycket content som han har på sin bana som inte ens finns at få tag på längre eller som man hittar på en sida där man inte förstår ett ord.

Men något som man skulle kunna göra är att man bygger stationer. (Som Bengan tidigare skrev lite om) Sedan när man har byggt en del stationer så kan lägga ut dom och sedan klippa ihop dom som moduler. Problemet med att bygga banor är att det liksom att bygga lok, vagnar osv tar enormt mycket tid.
Jag hade lagt ner över 8 månader på min gamla rutt som bara blev ett par mil lång innan min hårdisk la av.

Dock så tycker jag helt klart att vi behöver en rutt som folk kan ladda ner och köra lite smått på.
Vi har ju trångboda bangård som är av högstakvalitet. Det kanske är en modul som man kan bygga vidare på?

Men om någon lägger fram ett bra förslag och en bra plan på hur det hela ska genomföras så kan jag säkerligen bidra till lite hjälp med att framställa en körbar svensk rutt.

Jag tycker verkligen att vi bör föra denna fråga vidare!

EDIT: Man kan ju dessutom updatera de banor som finns att få tag på! Kanske byta spår, signaler, luftledning m.m.

bjornl 2012-02-07 20:28

Hej Rely

Ja ett modulbygge som "vanliga" modellrallare håller på med vore ju en kul grej.

Kanske kunde man en sig om en layout ungerfär likt någon i http://www.modellrallaren.se/?cat=315.

Sedan kommer vi överens om historisk tid och årstid

En sammanhållande kraft skapar grundbana dvs. X antal bords (inte så många) med någon slags topografi och de punkter och höjder där järnvägen skall korsa en boardkant.

Ett antal prenumeranter tar var sin bord och var och en raderar de andra och bygger sin banbit. Det material som får användas är endast sådant som finns på vårt forum eller DLS för att det sedan skall bli hanterbart.

Därefter sätter vi ihop det hela och ser vad det blev vi åstadkom med gemensamma krafter.

En board var tror jag att ett antal personer skule kunna känna lust att ge sig på.

lan 2012-02-07 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 255759)
Hej Rely

Ja ett modulbygge som "vanliga" modellrallare håller på med vore ju en kul grej.

Kanske kunde man en sig om en layout ungerfär likt någon i http://www.modellrallaren.se/?cat=315.

Sedan kommer vi överens om historisk tid och årstid

En sammanhållande kraft skapar grundbana dvs. X antal bords (inte så många) med någon slags topografi och de punkter och höjder där järnvägen skall korsa en boardkant.

Ett antal prenumeranter tar var sin bord och var och en raderar de andra och bygger sin banbit. Det material som får användas är endast sådant som finns på vårt forum eller DLS för att det sedan skall bli hanterbart.

Därefter sätter vi ihop det hela och ser vad det blev vi åstadkom med gemensamma krafter.

En board var tror jag att ett antal personer skule kunna känna lust att ge sig på.

Modulbygge är ett bra sätt att fortsätta på eftersom vi i Trainz jobbar med "Boards" 720x720 m. Gäller bara att fastställa en standard för spåranslutning m.m. Kanske 3 boards på längden vore lagom standard (2160 m långt) ?

leoj 2012-02-07 21:00

Jag röstar för moduler =D

Sen kan vem som sammanfoga dessa =)

spyfrog 2012-02-07 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 255759)
Det material som får användas är endast sådant som finns på vårt forum eller DLS för att det sedan skall bli hanterbart.

Just denna punkt ser jag som fullständigt vital. Det kryllar av rutter som inte egentligen går att köra pga det saknas delar till dem. Personligen är jag allergisk emot missing dependencys. Det är bland annat därför som jag lyckats envisas med att vi bara skall ha träd mm som finns på DLS på DONJ - det trots att Pofig t.ex. har mkt snyggare träd men hur länge kommer de att gå att nå på hans sajt? Har man inte kontroll över sakerna själv eller om de ligger på DLS så kan de lika gärna vara borta dagen därpå - vilket är ett av skälen till att DONJ har så pass mkt nytt material.

svenolov 2012-02-08 03:07

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 255765)
Jag röstar för moduler =D

Sen kan vem som sammanfoga dessa =)

Ja det är ju det som jag har hållit på i allt för många år nu. Och det håller du på med också, förmodar jag. Liksom dom flesta. Egna bubblor...

Moduler är bra! Flera sådana! Men en, två eller flera personer bör ta sig an dessa moduler och göra någonting av dom, som ALLA kan samlas runt om. Mao en fungerande grundbult. Banan bör innehålla alla tidsepoker separat skilda från varandra (Jmfr. BHJ som har en påbörjad modernare stambana, och en äldre epok som har stannat kvar i utvecklingen).

Efter det att grundbulten är officiell. OBS! min åsikt.
Om en sådan bana laddas upp på vårt forum, så ska den vara allas egendom. Jag och alla andra ska kunna ladda upp en ny version av banan, förutsatt att den bygger på originalet. Alla tillägg ska vara tillåtna. Här är det bara den egna självbevarelsedriften och omtanken för andra som råder. Och spyfrog' s inlägg ovan ska också beaktas, detta är mycket viktigt. Allt eller inget.

Sen är det upp till användaren vilken version av banan man föredrar/installerar.
mvh

bear 2012-02-08 08:40

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 255769)
Just denna punkt ser jag som fullständigt vital. Det kryllar av rutter som inte egentligen går att köra pga det saknas delar till dem. Personligen är jag allergisk emot missing dependencys. Det är bland annat därför som jag lyckats envisas med att vi bara skall ha träd mm som finns på DLS på DONJ - det trots att Pofig t.ex. har mkt snyggare träd men hur länge kommer de att gå att nå på hans sajt? Har man inte kontroll över sakerna själv eller om de ligger på DLS så kan de lika gärna vara borta dagen därpå - vilket är ett av skälen till att DONJ har så pass mkt nytt material.

Om jag har förstått vad Pofig skriver så tillåter han att man distribuerar behövliga träd i ett contentpack tillsammans med banan. Så egentligen är det främst Multiplayer som är ett problem där, men det gäller ju i så fall också mycket svensk content som man skulle bli beroende av.

bjornl 2012-02-08 12:49

Hej

Vid närmare eftertanke lutar jag mer åt att vad vi Svenska trainzare behöver är en gemsam rutt på riktigt och inte min mera lättsama iden om ett modulbygge.

Dvs, en svensk rutt är vårt svenska content kan få bo och där vi kan göra bra sessions för dom av oss som vill köra en bra svenskbana utan att bygga upp allt från grunden.

Med den ambitionen blir moduler för spretiga tror jag.

lan 2012-02-08 13:26

Jag kommer ständigt att tänka på WNJ, som är väl dokumenterad i boken Westergötland-Nerikes. Den har ju det mesta.

1. Stambaneanslutning i Mölltorp
2. Driftcentrum i Forsvik
3. En variationsrik bana upp mot Ränndalen som ju blev en snöplig ändststion. (Här skulle ju en 891 mm skogsbana kunna ta vid upp till Tiveden?)
4. en 802 mm industribana (nedlagd) som ju mycket väl kunde ha blivit en 600 mm Musiebana.
5. Neutralt belägen mitt i pannkakan Sverige.
6. Fiktiv men med utvecklingsmöjligheter.

Jag ställer gärna upp med några byggnader till denna Cyber-WNJ om den nånsin blir av!???

lan 2012-02-08 17:00

Vem börjar?
 
:vetej: I denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....04&postcount=6

ser man tydligt vem som är mest lämpad att börja äventyret med att få till en gemensam svensk bana som vi sen kan utveckla, kanske t.o.m. till "Multiplayer". "Långa bollar till Bengan!" Tjosan!

steffe80 2012-02-08 18:49

Om det är av intresse så har jag påbörjat ett försök till upprustning av BHJ.
Tanken är 80 tals stuk.
Objekten i banan är från DLS och trainz forumet.

Skulle vara kul att kunna bidra lite.

Men en fråga bara, behöver jag tillstånd från personen som byggde originalversionen av BHJ?
Jag tror att det var Emges.

svenolov 2012-02-08 19:01

Vem tar tag i detta?
 
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 255793)
Hej

Vid närmare eftertanke lutar jag mer åt att vad vi Svenska trainzare behöver är en gemsam rutt på riktigt och inte min mera lättsama iden om ett modulbygge.

Dvs, en svensk rutt är vårt svenska content kan få bo och där vi kan göra bra sessions för dom av oss som vill köra en bra svenskbana utan att bygga upp allt från grunden.

Med den ambitionen blir moduler för spretiga tror jag.

Huvudet på spiken, björnl!

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 255806)
:vetej: I denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....04&postcount=6

ser man tydligt vem som är mest lämpad att börja äventyret med att få till en gemensam svensk bana som vi sen kan utveckla, kanske t.o.m. till "Multiplayer". "Långa bollar till Bengan!" Tjosan!

Ja, vem börjar? Någon som kan, har tid och som har ett brinnande intresse. Den som axlar det här får väl själv välja sina medarbetare, för ensam går man inte iland torrskodd.

spyfrog 2012-02-08 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 255794)
Jag kommer ständigt att tänka på WNJ, som är väl dokumenterad i boken Westergötland-Nerikes. Den har ju det mesta.

1. Stambaneanslutning i Mölltorp
2. Driftcentrum i Forsvik
3. En variationsrik bana upp mot Ränndalen som ju blev en snöplig ändststion. (Här skulle ju en 891 mm skogsbana kunna ta vid upp till Tiveden?)
4. en 802 mm industribana (nedlagd) som ju mycket väl kunde ha blivit en 600 mm Musiebana.
5. Neutralt belägen mitt i pannkakan Sverige.
6. Fiktiv men med utvecklingsmöjligheter.

Jag ställer gärna upp med några byggnader till denna Cyber-WNJ om den nånsin blir av!???

En intressant idé bland annat för att den har en så trevlig påhittad historik. Men hur är det med t.ex. linjekarta mm? Hittar ingen sådan i boken - en sådan vore ju milt sagt bra för att kunna sätta ut stationer mm i rätt ordning och på rätt avstånd. Sen skulle ju även en spårplan varit trevlig, iaf över stationerna.

svenolov 2012-02-09 18:51

Den krassa verkligheten?
 
Citerar LAn:
Citat:

Utan rutter att köra alla lok, vagnar, byggnader och skript i kommer väl Trainz att självdö, är jag rädd?
I högsta grad sanning - om vi inte gör något åt det (post #1).
Se på konkurrenterna! Dom har tydligen väldigt trevligt i sin värld. Där kan man köra tåg (jag brukar själv dra mig tillbaka till MSTS och inlandsbanan när jag vill koppla av).

I trainzvärlden så försöker några få av oss, inklusive mig själv, överbevisa att det är just Trainz som har den största potentialen. Men det som har hänt under dom senaste åren är alla ska göra det själv. Jag tror att jag har rätt i att vi är endast ett fåtal som klarar av detta. Över 90% av användarna vill köra tåg, utan att själv behöva bygga en bana innan den möjligheten ges. Har vi gett dom den möjligheten? Nej, det har vi inte. Vi ser många nya medlemmar just nu som är minst sagt förvirrade. Varför ska det vara så svårt att köra tåg i Trainz?

mvh

rely 2012-02-09 20:11

Här är vad jag tycker.

1. Vi bör komma med förslag på järnvägar eller delar av järnvägar att bygga
2. Vi bör som sagt bygga det i moduler och sedan får någon / några klistra ihop alltihopa!
3. Alla gillar inte att bygga routes men kanske gillar att bygga hus M.M. Då kan man medverka med stations hus eller liknande.
4. Vi borde även komma fram till ett årtal samt årstid. Som det hela skall ta plats under.
5. Vi går igenom bygg regler M.M.
6. Vi tar ett beslut om bana samt årstid M.M. Och efter det så delar man upp banan i ett visst antal delar. Sedan så delar vi ut dom allt efter intresse.
Man kan säkert bygga på denna lista med minst 10 punkter till.. Men det är något i denna stil som vi bör göra. ( Enligt mig )

Här kommer mina förslag!
Rutt: Arvidsjaur-Gällivare (Det blir en ganska lång bana)
År: 1960-1970 tal
Årstid: hög sommar

spyfrog 2012-02-09 21:00

Jag är beredd att bidra i mån av tid men mitt mål är att få klart DONJ under året....

bjornl 2012-02-09 21:03

Hej

Och jag säger som Spyfrog.

Nils Blid 2012-02-09 21:19

Och jag jobbar med mina banor och dom ska ut - men det tar lång tid.

Nisse

rapid94 2012-02-09 22:00

Även jag vill vara med och bidra till rutten såfall.

Min förslag:
Rutt: En bana som sträcker sig någonstan i mellan Sverige. Kanske med anslutande bibana?
År: 1960-1970-tal, möjligen 80-tal.
Årstid: hög sommar

Hade gärna sett rutten elektrifierad så vi kan köra X9, X7 mm. När dom är klara.
Samt användning av STW spåren med namn 4mNT Gråbrun A, 4mNT Sand osv.. Då det finns animerade växlar till dessa och spåren inte verkar allt för datakrävande.

svenolov 2012-02-10 00:27

Suveränt! Utse en ledare för projektet.
Citat rapid94.
Citat:

Rutt: En bana som sträcker sig någonstan i mellan Sverige. Kanske med anslutande bibana?
Bra utgångspunkt. Inte bara "kanske" med anslutande bibana. Det är ett måste enligt min åsikt.

Varför inte starta med DONJ? om upphovsmännen tillåter detta. Bygg vidare ut mot kusten (Gävle) som med fördel kan vara en annan tidsepok. Bygg sen kustbanan upp till Sundsvall. Från Sundsvall västerut till Östersund. Sen söderut igen via Ljusdal och Bollnäs tillbaka till Gävle. Mellan Ljusdal och Hudiksvall ska naturligtvis Dellenbanan finnas i sin egna tidsepok.

Från Östersund finns inlandsbanan med korvtigers semaforer norrut mot Vilhelmina Jokkmokk och Gällivare, samt söderut till Mora via Sveg.

Utopi kanske, men det är vad jag vill se.

bjornl 2012-02-10 13:06

Hej :)

Jag är absolut positiv till att vi kan använda DONJ som utgångspunkt.
Spyfrog måste svara för sig för jag har inte frågat honom.

Det löser då ett av de problem som ni säkert insåg att vi brottades med.
Vi avser bygga klart DONJ och kan inte splittra oss för mycket.

Men om vi gör på detta viset så är ju allt det material vi bygger för DONJ på samma gång användbart här.
Och korsninagarna med Norra stambanan och ostkustbanan är ju områden som behöver samma landskap, hus och objekt.

Geografiskt så hör ju banorna till samma region så hus och byggander passar ju in, och vi kommer att producera mångsa sådana till.

I DONJ,s värld är det ju ständigt 1935 eller så men om man säger att, den föreslagna bana i heuvudsak är på 1960 talet utseendemässigt.
I alla fall i Ockelbo och Hamrånge/Åbydal där DONJ ansluter till norra stambanan och ostkustbanan så skiljer det sig inte så mycket mellan
ett 1930:tals och ett 1960 talsutseende.

DONJ:s grundbult är ju att den skall gå att köra multiplayer någon gång och allt skall vara nedladdningsbart från DLS så de delar,
dvs. DONJ och just kring anslutningspunkterna med de övriga banorna behöver i så fall ha assets som finns på DLS.

spyfrog 2012-02-10 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 255937)
Hej :)

Jag är absolut positiv till att vi kan använda DONJ som utgångspunkt.
Spyfrog måste svara för sig för jag har inte frågat honom.

Det löser då ett av de problem som ni säkert insåg att vi brottades med.
Vi avser bygga klart DONJ och kan inte splittra oss för mycket.

Men om vi gör på detta viset så är ju allt det material vi bygger för DONJ på samma gång användbart här.
Och korsninagarna med Norra stambanan och ostkustbanan är ju områden som behöver samma landskap, hus och objekt.

Geografiskt så hör ju banorna till samma region så hus och byggander passar ju in, och vi kommer att producera mångsa sådana till.

I DONJ,s värld är det ju ständigt 1935 eller så men om man säger att, den föreslagna bana i heuvudsak är på 1960 talet utseendemässigt.
I alla fall i Ockelbo och Hamrånge/Åbydal där DONJ ansluter till norra stambanan och ostkustbanan så skiljer det sig inte så mycket mellan
ett 1930:tals och ett 1960 talsutseende.

DONJ:s grundbult är ju att den skall gå att köra multiplayer någon gång och allt skall vara nedladdningsbart från DLS så de delar,
dvs. DONJ och just kring anslutningspunkterna med de övriga banorna behöver i så fall ha assets som finns på DLS.

Det vore kul att ha DONJ om utgångspunkt men hur går det till rent praktiskt? DONJ är ju inte klart ännu. Skulle ni utgå ifrån hur det är nu? Hur lägger man då ihop det senare rent praktiskt när DONJ blir klar?

rapid94 2012-02-10 20:18

DONJ är väll även byggt med DEM-data? :)

Såfall är det ju snyggast att använda DEM-data i övriga rutten också?

spyfrog 2012-02-10 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av rapid94 (Inlägg 255974)
DONJ är väll även byggt med DEM-data? :)

Såfall är det ju snyggast att använda DEM-data i övriga rutten också?

Ja, DONJ är byggd med DEM data mha TransDEM. Tyvärr fick jag lov att dela upp den i två TransDEM banor pga mängden Google map data som ligger under banan - TransDEM kraschade... men sen är det ihopslaget till en bana med ett mindre misspass - som nu orsakar den problematiska backen i Brattfors.

lan 2012-02-10 21:59

Utopier kanske men all vår början bliver svår !
 
Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 255930)
Suveränt! Utse en ledare för projektet.
Citat rapid94.
Bra utgångspunkt. Inte bara "kanske" med anslutande bibana. Det är ett måste enligt min åsikt.

Varför inte starta med DONJ? om upphovsmännen tillåter detta. Bygg vidare ut mot kusten (Gävle) som med fördel kan vara en annan tidsepok. Bygg sen kustbanan upp till Sundsvall. Från Sundsvall västerut till Östersund. Sen söderut igen via Ljusdal och Bollnäs tillbaka till Gävle. Mellan Ljusdal och Hudiksvall ska naturligtvis Dellenbanan finnas i sin egna tidsepok.

Från Östersund finns inlandsbanan med korvtigers semaforer norrut mot Vilhelmina Jokkmokk och Gällivare, samt söderut till Mora via Sveg.

Utopi kanske, men det är vad jag vill se.

:applad: Det kanske är i Dalarna basen i en Svensk Bana skall ligga? Men det viktiga just nu är väl att någon påtar sig rollen som "projektledare" ? Annars blir det knappast något gjort! Vem har orken och förmågan att våga ta detta steg? Själv är jag just nu involverad i ett otal projekt och dessutom erkänt urkass på "routebuilding". Om nån åtar sig detta jättejobb kommer det att bli ett lyft för Trainz i Sverige! Vem vågar och orkar?

Vi behöver en Svensk "Route" att samlas kring, utveckla, förfina och samarbeta med!

Tidsepoken är rätt ointressant, det mesta går att lösa med "Layers". Man bör ha en basbana med landskapet, sen kan man göra spårsträckningen i layers för olika tidsepoker och allting annat även tidsepokanpassat.

Tekniken med Layers har vi nog underskattat, men där finns stor potential!

Ack ja,
det blev lite tankar från roten igen.

spyfrog 2012-02-10 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 255979)
:applad: Det kanske är i Dalarna basen i en Svensk Bana skall ligga? Men det viktiga just nu är väl att någon påtar sig rollen som "projektledare" ? Annars blir det knappast något gjort! Vem har orken och förmågan att våga ta detta steg? Själv är jag just nu involverad i ett otal projekt och dessutom erkänt urkass på "routebuilding". Om nån åtar sig detta jättejobb kommer det att bli ett lyft för Trainz i Sverige! Vem vågar och orkar?

Vi behöver en Svensk "Route" att samlas kring, utveckla, förfina och samarbeta med!

Tidsepoken är rätt ointressant, det mesta går att lösa med "Layers". Man bör ha en basbana med landskapet, sen kan man göra spårsträckningen i layers för olika tidsepoker och allting annat även tidsepokanpassat.

Tekniken med Layers har vi nog underskattat, men där finns stor potential!

Ack ja,
det blev lite tankar från roten igen.

Om man vill bygga modernt så är DONJ kanske inte lämpligt att utgå ifrån - man upphörde ju obevekligen 1970 så efter detta så finns inget kvar. Allmänt kan man väl säga att skall man köra modernt så finns det bara en 891mm bana av vikt i Sverige och det är Roslagsbanan. Valet av tidsepok till 1930 på DONJ har och göra med att vi på den tiden får med både järnhanteringen och massafabriken vilket ökar trafikmöjligheterna.

Skillnanden mellan 1930-1970 var dock ur DONJ synpunkt inte stor - till stor del är det samma vagnar och lok som trafikerar 1969 som det var 1929... det är bilarna som ändras samt att Ockelbo växer som skiljer sig.... samt att stambanan och Ostkustbanan slutar trafikeras av ånglok, elektrifieras och kör med D och sedan Da lok och till slut Rc lok.

Jag vet inte vilken tidsperiod som är mest intressant för folk att bygga här. Jag har en känsla av att många är lite yngre och därmed kanske vill bygga modernt och köra Regina och X40? Många vill ju gärna köra det de växt upp med - det är väl bara vissa av oss som är lite felkodade så vi väljer äldre tider. :)

En fråga som jag ställer mig är om det kanske inte vore lättast att utgå från BHJ och modernisera denna? Upp med kontaktledning över hela banan och du har något som kan motsvara modern tid ifall du slänger dit Regina som pendeltåg. Alternativt så har vi kvar bibanan utan el och kör Itino på den för moderna tåg eller Y7 om man vill vara lite retro. Huvudbanan elektrifieras och får en portal i vardera änden som kan skicka in lok för lite mera trafik.

korvtiger 2012-02-14 16:23

Om det finns intresse av modulbygge så har jag två moduler som kan vara av intresse. Själv känner jag inte att jag har tid att vara projektledare för ett banprojekt, men jag bidrar gärna med en banstump som jag byggt och kan bygga på om jag hinner, eller som någon kan bygga vidare på.

Den första modulen är av WNJ, det ligger en version av den i downloaddelen. Den är ju inte färdigbyggd, men det är något att utgå ifrån. En kort bit SJ-linje, elektrifierad, och sedan WNJ's bana till Forsvik. Har även slängt in en påhittad station som jag döpte till Torpa på vägen, men den kan ju tas bort. Har även en version som jag inte har släppt där linjen till Kvarstad är utlagd och bangården där är färdigbyggd med STW-Tomas' växelpaket. Tidsepok 1930-1950 sommar.

Den andra banan är ett eget ihopkok där jag ville ha en ordentlig bana att använda mitt signalsäkerhetspaket på och som var tänkt att släppas om det skulle bli "färdigt" någon gång. Som det ser ut nu så finns två stationer och en hållplats. Stationerna är avbyggda från verkliga förebilder, den ena är Strömstad, slutstation på linjen belägen fint vid havet, där är bangården utlagd (endast Tomas växlar är använda) några vägar har börjat läggas ut och höjdkurvor är gruvuthuggna. Sedan kommer massor av tomma baseboards innan nästa station som är en avbild av Tranås, en stambanestation med förbigångsspår pch godsmagasin. Där är staden hyfsat färdig och linjen bortåt är utformad och ganska färdig i någon kilometer. Därefter kommer en hållplats och så går banan vidare tills den tar tillfälligt slut där nästa station skall stå, som jag ej har bestämt vilken det skall vara än.
Tanken var att skapa en 1920-30-talsbana, en sidolinje hos SJ med passagerar- och godstrafik, grönsakerna skulle huvudsakligen vara Greenerys och ett tallpaket som jag hittat m.h.a. Ekan, tror jag det var. Jag kan säga redan nu att den inte kommer att kunna användas för MP.

Är det något som låter intressant?

rapid94 2012-02-14 17:17

Det jag i min fantasi tänker mig lite smått utan att ha tillgång till kartor eller liknande just nu är följande:

Om man bygger med DONJ som bas så bygger man österut mot kusten och Gävle precis som svenolov skrev här ovanför.

Tidsperioden är på 70-talet där DONJ såfall är en bana som ständigt lever med nedläggningshot och endast har ett par persontåg per dag (och möjligen några godståg?) .

Från ändstationen på DONJ går en och elektrifierad system M bana öster ut mot Gävle. Och i Gävle fortsätter någon form av stambana norrut även denna elektrifierad dock med system H och halvt spår röjda stationer.

I Gävle skulle då finnas ett järnvägsmuseum och en lokförareskola och kanske en större bangård.

Detta är bara lite snabbt ihop skrivna ideér på tåget hem från Malmö. Så kom gärna med synpunkter och fler förslag. :)

spyfrog 2012-02-14 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av rapid94 (Inlägg 256257)
Det jag i min fantasi tänker mig lite smått utan att ha tillgång till kartor eller liknande just nu är följande:

Om man bygger med DONJ som bas så bygger man österut mot kusten och Gävle precis som svenolov skrev här ovanför.

Tidsperioden är på 70-talet där DONJ såfall är en bana som ständigt lever med nedläggningshot och endast har ett par persontåg per dag (och möjligen några godståg?) .

Från ändstationen på DONJ går en och elektrifierad system M bana öster ut mot Gävle. Och i Gävle fortsätter någon form av stambana norrut även denna elektrifierad dock med system H och halvt spår röjda stationer.

I Gävle skulle då finnas ett järnvägsmuseum och en lokförareskola och kanske en större bangård.

Detta är bara lite snabbt ihop skrivna ideér på tåget hem från Malmö. Så kom gärna med synpunkter och fler förslag. :)

Jag har inget emot att någon gör något med DONJ som grund men vi kanske iaf skall hålla oss lite till geografin och lite inom historien?
DONJ går mellan Linghed och Norrsundet via Ockelbo. Norrsundet ligger rakt norr om Gävle och något öster om Ostkustbanan (som vid 1970 sedan länge var elektrifierad).
Igenom Ockelbo så löper stambanan, elektrifierad på 1930 talet. Ockelbo ligger nordväst om Gävle och mellan Gävle och Ockelbo löper gamla Ockelbo-Gävle järnväg - elektrifierad sedan länge vid 1970.
Från Linghed så går det ingen järnväg alls förutom DONJ eftersom Linghed är en liten by. Närmaste järnväg från Lingheds sätt är GDG men dit är det flera mil (tanken fanns från början på en anslutning från Linghed till GDG).

I Gävle finns en stor bangård. Där finns också reparationsverkstäder mm. 1970 så hade väl ännu inte Jvm flyttat dit ännu dock. Skall man köra tåg från Gävle så rekommenderar jag byggande av Ostkustbanan från Gävle - Söderhamn eller Gävle - Uppsala. Båda sträckorna är cirka 10 mil. Gävle - Söderhamn passerar förbi Norrsundet.

1970 så lades DONJ ner. Ända in till slutet så gick det iaf ett par tåg per dag - godståg dvs. Persontågen las ner redan på 1950 talet...

Min uppfattning är att om man skall köra DONJ så bör man inte flytta fram tiden före 1950 tal och guldåldern var utan tvekan innan andra världskriget. Från 1950 talet så upphörde persontrafiken till förmån för buss och lastbilarna gjorde att DONJ allt mer blev en matarjärnväg som bara körde stora systemtåg...

Nils Blid 2012-02-15 11:21

Debatten är mycket intressant men fokuserar för mycket om för lite om de problem som finns om banor. Och dom finns och är dessvärre svåra:

Många förespråkar byggandet av kaliber jättestor i kollektiv samverkan. Tanken är god men kommer en sådan bana någonsin ut i helhet. Och vem kan ta ner den och installera alla filerna.

För tre kvarts år sedan gick jag ut med svensk cabbana, komplett i alla avseenden. Den tog mig f ö ett och tre kvars års flitigt byggande och inbringade en (1) stycken kommentar. Banan var fem mil lång, 360 mb stor och innehöll 160 cdp-filer – det är drygt 30 cdp-filer per mil. 30 cdp/mil är nog en bra tumregel kan jag tänka mig.

Bara ett par dagar efter att den lagts ut var den bortglömd – drunknad i TRS-djungeln (hur det nu går till).

Storleken är ett problem, det andra problemet är den obefintliga marknadsföringen.

De problem som Benkegbg och Spyfrog utförligt redogjort för bör vi dessutom vara uppmärksamma på.

Storleken kan man delvis rå på med hjälp av svångremsmetoden och ett moderniserat distributionssätt.

Gör med andra ord inte för stor bana, fem mil är långt bara det. Banan kan uppdateras under förutsättning att en fullt körbar bana ligger som grund. Jag skall vidare inom kort (hoppas jag) lägga ut en uppgradering av svensk cabbana. För klara av att skicka ut och lägga in 150-180 cdp-filer ämnar jag packa ihop dem i 6 cdp-filer som sedan packas in i en zipfil.

Tanken om den kollektiva banan är spännande under förutsättning att den inte är för stor. Banan kan ju successivt uppdateras. För en ansvarig gäller att foga ihop olika viljor och planera hela tiden för ett pågående bygge. Time out-er och semestrar skall överbryggas. Demokratin skall hållas vid liv.

För en tid sedan föreslog jag Svenolov att föra ihop våra svenska manualer under gemensamt tak. Tanken var en förbättrad marknadsföring. Svaret var att STL har andra planer. Att de handlade om en nedläggning kom som en fullständig överraskning. Sånt är inte bra.

Så vitt jag förstår är den enda möjligheten till marknadsföring genom vårt Forum. Man skulle exempelvis kunna dela upp Trainz/Allmänt i viktiga underrubriker såsom svenskt signalsäkerhetssystem, Svenska manualer, Svenska banor etc med förbud mot inlägg så att uppdateringar möjliggörs. Kommentarer m m i vanlig ordning på annan plats.

Ett särskilt problembarn är vår Download-del. Den består i dag av 51 sidor som innehåller 989 ämnen, d v s godis. Hur få Download överskådlig?

Långt inlägg – förhoppningsvis mitt enda.

Nisse

Totte 2012-02-15 19:21

Jag har läst hela tråden. Jag undrar hur det blir med Ekans rutt? Kommer Ekan släppa den?
Ekans rutt är ju särklass toppenfin enligt Screenshots. Jag la märke till att Ekan har inte skrivit inlägg i denna tråd.

rapid94 2012-02-15 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 256303)
Jag har inget emot att någon gör något med DONJ som grund men vi kanske iaf skall hålla oss lite till geografin och lite inom historien?
DONJ går mellan Linghed och Norrsundet via Ockelbo. Norrsundet ligger rakt norr om Gävle och något öster om Ostkustbanan (som vid 1970 sedan länge var elektrifierad).
Igenom Ockelbo så löper stambanan, elektrifierad på 1930 talet. Ockelbo ligger nordväst om Gävle och mellan Gävle och Ockelbo löper gamla Ockelbo-Gävle järnväg - elektrifierad sedan länge vid 1970.
Från Linghed så går det ingen järnväg alls förutom DONJ eftersom Linghed är en liten by. Närmaste järnväg från Lingheds sätt är GDG men dit är det flera mil (tanken fanns från början på en anslutning från Linghed till GDG).

I Gävle finns en stor bangård. Där finns också reparationsverkstäder mm. 1970 så hade väl ännu inte Jvm flyttat dit ännu dock. Skall man köra tåg från Gävle så rekommenderar jag byggande av Ostkustbanan från Gävle - Söderhamn eller Gävle - Uppsala. Båda sträckorna är cirka 10 mil. Gävle - Söderhamn passerar förbi Norrsundet.

1970 så lades DONJ ner. Ända in till slutet så gick det iaf ett par tåg per dag - godståg dvs. Persontågen las ner redan på 1950 talet...

Min uppfattning är att om man skall köra DONJ så bör man inte flytta fram tiden före 1950 tal och guldåldern var utan tvekan innan andra världskriget. Från 1950 talet så upphörde persontrafiken till förmån för buss och lastbilarna gjorde att DONJ allt mer blev en matarjärnväg som bara körde stora systemtåg...

Rent historiskt håller jag med dig, men i detta fallet tror jag det är bättre att inte göra det allt för realistiskt utan även låta fantasin spela en roll. Min tanke med 70-tal var främst att:

- Vi skulle kunna anväda DONJ.
- Samtidigt som 70-talet är en period där jag har fått uppfattningen att vi man täcker en stor skalla fordon med allt från äldre ellok (och även ångtåg?) till dom då toppmoderna Rc loken. Samtidigt som mycket äldre rullade matrial användes.
- Fjärrblockering var på ständig fram marsch, samtidigt som det fanns kvar små charmiga banor med Tåganmälan.
- Ett samhälle föreställande 70-tal skulle ganska enkelt kunna ändras till 2000-tal om man så vill.

Personligen tycker jag ditt förslag med Ostkustbanan såfall mellan Gävle - Söderhamn, som då ansluter till Norrsundet på DONJ. Som en lämplig sträcka att börja bygga någon form av. Vad tycker ni andra?


Det känns som vi får försöka enas om något så detta projekt inte bara blir diskutioner som sedan rinner ut i sanden.

spyfrog 2012-02-15 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 256342)
Debatten är mycket intressant men fokuserar för mycket om för lite om de problem som finns om banor. Och dom finns och är dessvärre svåra:

Många förespråkar byggandet av kaliber jättestor i kollektiv samverkan. Tanken är god men kommer en sådan bana någonsin ut i helhet. Och vem kan ta ner den och installera alla filerna.

För tre kvarts år sedan gick jag ut med svensk cabbana, komplett i alla avseenden. Den tog mig f ö ett och tre kvars års flitigt byggande och inbringade en (1) stycken kommentar. Banan var fem mil lång, 360 mb stor och innehöll 160 cdp-filer – det är drygt 30 cdp-filer per mil. 30 cdp/mil är nog en bra tumregel kan jag tänka mig.

Bara ett par dagar efter att den lagts ut var den bortglömd – drunknad i TRS-djungeln (hur det nu går till).

Storleken är ett problem, det andra problemet är den obefintliga marknadsföringen.

De problem som Benkegbg och Spyfrog utförligt redogjort för bör vi dessutom vara uppmärksamma på.

Storleken kan man delvis rå på med hjälp av svångremsmetoden och ett moderniserat distributionssätt.

Gör med andra ord inte för stor bana, fem mil är långt bara det. Banan kan uppdateras under förutsättning att en fullt körbar bana ligger som grund. Jag skall vidare inom kort (hoppas jag) lägga ut en uppgradering av svensk cabbana. För klara av att skicka ut och lägga in 150-180 cdp-filer ämnar jag packa ihop dem i 6 cdp-filer som sedan packas in i en zipfil.

Tanken om den kollektiva banan är spännande under förutsättning att den inte är för stor. Banan kan ju successivt uppdateras. För en ansvarig gäller att foga ihop olika viljor och planera hela tiden för ett pågående bygge. Time out-er och semestrar skall överbryggas. Demokratin skall hållas vid liv.

För en tid sedan föreslog jag Svenolov att föra ihop våra svenska manualer under gemensamt tak. Tanken var en förbättrad marknadsföring. Svaret var att STL har andra planer. Att de handlade om en nedläggning kom som en fullständig överraskning. Sånt är inte bra.

Så vitt jag förstår är den enda möjligheten till marknadsföring genom vårt Forum. Man skulle exempelvis kunna dela upp Trainz/Allmänt i viktiga underrubriker såsom svenskt signalsäkerhetssystem, Svenska manualer, Svenska banor etc med förbud mot inlägg så att uppdateringar möjliggörs. Kommentarer m m i vanlig ordning på annan plats.

Ett särskilt problembarn är vår Download-del. Den består i dag av 51 sidor som innehåller 989 ämnen, d v s godis. Hur få Download överskådlig?

Långt inlägg – förhoppningsvis mitt enda.

Nisse

Problemet med 160 olika nerladdningar är att ingen orkar göra så många nerladdningar. Speciellt inte om de är spridda på olika sajter också - fanns alla 160 nerladdningar här?

Lösningen på problemet finns och heter DLS. Om alla dependencys till en bana ligger på DLS så är det enkelt att hitta dem. Alternativt om de är packeterade i ett fåtal paket som man hittar på samma ställe som själva banan. Ligger de på DLS så spelar det dock ingen roll om det är 160 paket, det löser sig självt.

lhn 2012-08-10 21:13

Malmö - København
 
1 bifogad(e) fil(er)
Jag startade bygga banan då TS09 var nytt, men upptäckte snart att det var många saker till banan som inte fanns.
Jeg har försögt mig att skaba i gmax, men det gik inte alls bra :confused:
Men jag har blivit sugen igen på banan, och jobbar just nu på med att få den att fungera i TS12.
På DLS uptäckte jag at oknotsen hadde byggd öresundsbron, en vigtig pusselbit til banan.
Men att få alla dom äldra delarna att fungera i TS12 är ganska jobbigt, och tar mycket tid.
Men här är första bild med den rigtiga bron på plads.

Nils Blid 2012-08-11 10:51

Ihn tar upp ett allvarligt problem – nämligen att föra över en bana till ny TRS-version. Det har jag bittra erfarenheter av. Jag har byggt Svensk cabbana (för tillfället har Dropbox lagt ner den) i TRS 2009. Att sedan föra över den till 2010 visade sig vara väldigt svårt. Det blir nog ännu svårarer att lägga in den i TRS 2012.

Ett av de stora problemen – kanske det största – är att det tar ungefär lika lång tid att bygga en bana som det tar för N3v att ta fram en ny version.

Ett annat stort problem verkarvara att N3v skär med en lie i äldre inbyggda objekt. Jag har sparat ett antal inbyggda cdp-filer. När jag försöker lägga i dem så vägrar N3v att ta emot dem. Det finns exempelvis ett antal objekt i Svenska Tåg som har lagts in i Trainz. Dessa är nu obsolete och försök att lägga i dem har misslyckats.
.
Heja på Ihn, det är roligt att bygga banor - trots allt.

Nisse

lan 2017-01-02 20:37

Släpa fram en gammal tråd...
 
... är väl inte så bra men i och med Korvtigers "release" av WNJ för TANE får man en tankeställare! Att försöka bygga Stambanor och Inlandsbanor strandar ofta på ogenomförbarheten i storlek. Varför gapa över mycket (så man ofta mister ....).

WNJ har enorm potential - en typisk svensk bibana med stora planer att nå stambanan vid Laxå - men som slutade i Norrum.
Om man lugnt bygger en bit i sänder och vi hjälps åt kan vi nog utveckla detta till nåt väldigt bra !?

Tack Korvtiger för att du startat.

Erich 2017-07-07 09:19

Hej Ihn
Den udgave af Øresundsbroen du viser på billedet, vil de være muligt konvertere den til DTG TS Trainsimulator 2017?

lan 2017-07-07 10:58

5 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lhn (Inlägg 265541)
Jag startade bygga banan då TS09 var nytt, men upptäckte snart att det var många saker till banan som inte fanns.
Jeg har försögt mig att skaba i gmax, men det gik inte alls bra :confused:
Men jag har blivit sugen igen på banan, och jobbar just nu på med att få den att fungera i TS12.
På DLS uptäckte jag at oknotsen hadde byggd öresundsbron, en vigtig pusselbit til banan.
Men att få alla dom äldra delarna att fungera i TS12 är ganska jobbigt, och tar mycket tid.
Men här är första bild med den rigtiga bron på plads.

Oknotsen har gjort en Demo-Route med Öresundsbron på ett antal Boards, startar vid Lernacken på svenska sidan och går över Öresund till Saltholm (dk Peberholm), resten fram under Amager och till Köbenhavn får man bygga själv !

Men denna Route borde gå bra att utveckla och/ eller merga till en befintlig Route.

Trainsmith 2017-11-29 13:28

Hur blev det med DONJ?
Finns den banan att ladda ner?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009