![]() |
Passande ground texture för mellersta/norra Sverige?
Har ägt olika versioner av Train Simulator ända sedan Rail Simulator och jag har både programmerat scripts för att modda olika tåg och modifierat fysiken i .bin-files men jag har aldrig försökt mig på att bygga en rutt.
Jag tänkte dock försöka ge mig in i detta nu, men när jag försöker skapa en rutt så frågar TS mig vilken ground texture set jag vill ha. Min plan är att försöka hålla krävda freeware och payware-assets så lågt som möjligt men samtidigt så föredrar jag själv att en rutt kräver tex en eller två payware-rutter men väldigt få freeware i stället för det omvända pga bekvämlighet. Så jag tänkte typ ta ground textures och träd från någon paywarerutt men frågan är vilken som passar barrskogarna i Svealand och uppåt? |
newS texturer är nog inte så dumma, dessutom är de gratis!
|
Jag håller med Hgv och själv använder jag newS terrain-textur.
http://www.klemund.de/RailSimulator/downloads.html |
Tack för tipset! Är newS fortfarande aktiv?
Har för mig att jag läste en guide för väldigt länge sedan som började med att skapa olika mappar och förbereda med att tilldela "author" (typ Assets\Namn osv), är detta något man fortfarande behöver göra eller kan man vänta med detta tills efter att rutten har påbörjats? |
Hej och välkommen till forumet!
newS har inte varit aktiv på länge... Jag använder också newS texturer. De passar så fint i svenskt landsbygd. Några mappar behöver man inte sätta upp såvida man vill skapa en egen mall med innehåll, bl.a. vilka marktexturer du ska använda, vilka spår, trackrules osv. Om du laddar ner de svenska innehåll du hittar här på forumet och på banbygarna.se så får du med det på köpet. Jag skulle vilja passa på och tipsa om denna guide: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36304 För jag tänkte om du vill bygga i mellansverige så kan du gå med i mitt mälardalsprojekt, och då är det viktigt att vi har samma startkoordinater att utgå ifrån, vanligt misstag är att startkoordinaterna hamnar där man vill börja bygga på en bana, men då kan den inte slås ihop med andra banor sedan. Jag skulle uppskatta om du tog koordinaterna för västerås om du planerar att bygga i bergslagen eller i mälardalen. Men det är jag det. |
Citat:
Men jag vill inte lova att det blir något av ens Dalabanan eftersom jag är så oerfaren och inte vet vilka hinder jag kan stöta på i förväg. Jag vill också undvika att ge någon orealistiska förväntningar eftersom det antagligen går mer än 10 övergivna/oavklarade mod-projekt på varje avklarat. |
Citat:
Har jag fattat det rätt att du har gjort en del scriptning (för lok)? Då kanske du är intresserad av att titta närmare på våra signaler (det finns flera trådar om det i den här forumdelen). Signalscripten är skapade för dryga tio år sen när TS hette Rail Simulator så de går säkert att modernisera. Jag har själv lyckats modda scripten en del för att få fram nya signalbilder med viss framgång. Nu har jag dock kört fast när jag försökt fixa dvärgsignaler så att de slår om korrekt när tåg har passerat signalsträckan. |
Hamnade i lite trubbel i går eftersom jag inte kunda lina upp en bangård med google-maps bilden från spåret jag hade laggt innan så jag byggde bangården separat. Jag tänkte att det borde vara lätt att koppla ihop spåren men det var det inte.
Jag kan koppla ihop de två spåren genom att dra det ena spåret till det andra utan easements men "snap to track" bockad, dock så blir detta en växel och när jag deletar skarven och växelklotet så blir det en evig Whac-a-Mole med stoppbockar och join-verktyget. Finns det något bättre sätt? |
Det är lite svårt att säga utan en bild på hur problemet ser ut. Bygger man från olika håll finns alltid risken att geometrin inte passar, speciellt om det är ont om utrymme för att foga samman spårbitarna (t.ex. mellan två växlar - då kanske enda lösningen är att flytta något på ena växeln).
Ett tips är att alltid göra kurvor med easements där det går eftersom det är enda sättet att få jämna övergångar till spår med rälsförhöjning (superelevation). Men som du antagligen har upptäckt går det inte så bra att använda easements om man bygger från olika håll. Det kan gå att passa ihop spåren men man har inget verktyg till hjälp så det blir mycket trial and error för att få exakt rätt passning. |
Finns inget enklare sätt än så som du beskriver men tänk på att de trianglar som skapas efter att man har använt join-verktyget. Blir dem för många så kan det orsaka spelkrascher (gjorde så för mig förr) så dem ska man ha så få som möjligt, t.ex. på växlar eller på långa raksträckor.
|
Citat:
Jag hade redan byggt typ 10km spår när jag märkte detta och om jag försöker ändra höjden på stationen så buggar växlarna ur. Finns det ett sätt att typ höja eller sänka alla spår i hela rutten? Jag vet att du i tråden om att använda samma koordinatsystem för alla Svenska rutter sa att höjd inte spelade så stor roll (om jag minns rätt) så från detta verkar det finnas ett sätt att höja eller sänka rutten. Har jag fel? |
Citat:
|
Citat:
|
Prova "Check selected route". Där borde det finnas "Raise or lower track". Där anger du hur mycket det ska höjas eller sänkas.
|
Citat:
EDIT: Hgv: Jo, jag kan kolla på signalerna. Min plan är att i framtiden simulera ATC fullt ut i Train Simulator, något som jag vet har försökts ett par gånger, senast (vad jag vet iaf) 2014 med Kungfisks X2000 som jag hjälpte till och fixade fysiken till. För realistisk ATC kommer man behöva att ATC-baliser ger information till tåget, annars beter sig systemet mer som ETCS eller LZB (med märkbara skillnader såklart). |
senast var nog inte 2014. En portuges har försökt simulera ATCn (Portugal har samma ATC som sverige och norge), tror det var runt 2016. Men har inte hört något därifrån heller.
Men det skulle bli ascoolt om vi hade en helt fungerande ATC med R-ATC på Tjustbanan och Delvis ATC som är vanligt i Norge. |
ATC är ju ganska mycket mer komplicerat än till exempel PZB så jag förstår att många projekt läggs på is, antagligen pga komplexiteten.
Jag glömde att fråga en grej förresten. Dina uppdaterade spår: Är det bara på min sida som flera betong-slipers istället är av trä? Jag tycker DBtracks är väldigt snygga eftersom man får den där bruna nedsmutsade färgen som är ganska vanlig. Vet någon var man kan ladda ner dessa? Har endast fått dom som uppgradering till vissa rutter men då verkar dom läggas in direkt i ruttens mappar i stället för att installeras så jag saknar provider-mapp osv. En annan grej är angående Trackrules. Är det någon vits att ha flera olika trackrules för olika hastigheter eller räcker det med en som har Main-line, passenger, freight osv? Jag förstår inte riktigt poängen med trackrules förutom att de olika minsta-radie, men jag misstänker att det är något viktigt som jag har missat. |
Citat:
Förutom minsta kurvradie, som bestäms i trackrulen av vilken typ av spår det är (typiskt sett tillåts mindre radier på bangårdsspår) så regleras i track rule bl.a: - vilka egenskaper spåret ska ha som default (STH, elektrifiering m.m.) - spårvidd - avstånd mellan parallella spår - hur övergångskurvor och rälsförhöjning beräknas (här finns några värden som man kan laborera med för att få mer realistiska övergångskurvor och dosering) - vilka objekt som automatiskt sätts ut vid växlar (växelklot/driv) Är du bekväm med att redigera filer själv så kan det vara en god idé att köra på en egen track rule för att undvika konflikter om andra ska installera din rutt. Då har du själv full kontroll på vilka spår som ska ingå och vilka egenskaper de ska ha. |
Citat:
|
X2000:s ATC reagerar på Speed Sign. Man placerar den och trycker ner till under marken och placera ATC-ballister på spåret.
|
Skulle du lyckas med att göra atc på loket och bara få 30% av funktionerna i den riktiga ATC skulle jag bli grymt imponerad.
Inte ens Blossom verkar fundera på det (tror jag) fastän han verkar vara väldigt bevandrad i kunskaper och programmerings kunskaper |
Citat:
Jag kollade också tex Konstanz-Villingen och Münster-Bremen och dessa verkar ha en mängd olika trackrules. Angående dosering osv, Sverige verkar ha lite egna regler där jämfört med resten av Europa så det kanske kan vara värt att kolla på. Också en sak jag undrar över: Om man endast ska använda en trackrule men samtidigt skulle vilja ha dubbelspår med olika avstånd mellan spåren, går detta att åstadkomma? Eller man kanske helt enkelt måste lägga två parallella singelspår. |
Om man vänder på frågan: Vad är poängen med att ha olika track rules? Det skulle kunna vara att man vill ha olika dosering på olika delar av nätet, att man har olika sorters växeldriv/klot/spakar på olika spår, eller att man vill att "default"-egenskaperna för ett spår ska passa spåren man lägger så man inte behöver ändra i efterhand.
Faktum kvarstår dock att det inte går att ändra egenskaper på spår över en skarv mellan olika trackrules. Det kan förstås lösas genom att man river upp spåret och bygger en ny bit med rätt egenskaper, men det kan bli ganska krångligt beroende på hur det ser ut på platsen. Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009