![]() |
Animerade smalspårskoppel på G
4 bifogad(e) fil(er)
Har ihop med Bjornl, Korvtiger och Svenolov börjat snickra på två varianter, länkkoppel och hakkoppel som skal utgöra basen i en smalspårsvariant av STL Koppel. Lägger upp några bilder på kopplen i okopplat resp. kopplat läge, det är bjornls fina mesher som jag fått lov att jobba vidare med.
|
Rättelse kommer som vanligt, detta är alltså hästskobuffer, (den med öglan) och enkammarbuffert (den med haken)
|
Problem att lösa!
2 bifogad(e) fil(er)
Ni skall inte tro att allt flyter stilla framåt. Det visar sig ena änden på vagnen fungerar som det är tänkt medan den andra hänger sig i utgångsläge (frame 0). Antagligen har jag glömt något från konstruktionen av STL Koppel men Svenolov hittar säkert felet så småningom!?
Bilderna visar ett koppel ur Arlöfs serie #1000. De olika kopplen har olika längd så man får sätta sina a.lim och a.koppel på rätt ställen! Korvtiger ivrar för "hästsko ned" så det blev detta utöver DONJ.kopplet och ett enkammarkoppel med hake och slängkula. Ev. tillkommer någon modernare variant #1027 eller #1038 vi får se? |
Nu är vi tillbaka i en diskussion vi hade tidigare om malmbanevagnarna. I princip använder man antingen kedjorna eller tryckluftsledningen. Det finns specialfall då man kan tänka sig att använda båda men dessa kan vi ignorera i Trainz.
|
Citat:
|
Sorry Lennart
Insåg just hur gnälligt mitt inlägg var, måste lära mig att hålla käften ibland. Kul i alla fall med de animerade kopplen både till normal och smalspår. I princip så har du ju rätt, men i verkligheten antar jag att man skulle undvika att göra så i möjligaste mån. Dessutom bör problemet bara förekomma under övergångsperioden mellan handbromsat och tryckluftsbromsat. Jag tror att det blir bra nog att koppla trykluftsledning på båda vagnarna om sådan finns och annars kopplar man kedjorna. Vi får nog leva med att det blir fel i hörnfallen, framförallt då vagnarna har tryckluftsbroms men inte loket. När man gick över till tryckluftsledning så fick även obromsade vagnar genomgångsledning så att de kunde gå mitt i ett tåg och man ändå hade broms på vagnarna bakom. |
På det bilder jag har sett, både historiska och i modern tid på museibanorna så hålls säkerhetskedjorna, eller säkerhetskopplen kopplade även om man har tryckluftsbroms som är fullt fungerande. Finns det dokument som säger annat?
|
Intresant, du har nog åtminstonde delvis rätt. Troligen har det varierat mellan banorna.
Jag gick på det som lärs ut och tillämpas hos ULJ men misstog mig och antog att det överenstämmer med vad som har tillämpats överallt tidigare. Jag hittade en tråd i järnvägshysteriskt forum där man talar om att DONJ tillexempel har tillämpat kedjorna tillsammans med tryckluftsbroms. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=81889 |
tvåkammarkoppel
1 bifogad(e) fil(er)
Detta koppel blir i två varianter, ett med säkerhetskedja på båda sidor, dels med ett slakt skruvkoppel på båda sidor. Båda typerna lär ha förekommit och användes trots att tryckluftsbroms införts.
Denna gång tänkte jag arbeta med "Korvtigersk" precision och har lagt ut fem vyritningar i byggprogrammet (bild). Sen gäller det att hålla "polygontungan i rätt mun" ! |
110920 Vertexbearbetning, skalning och flyttning!
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarvarianten börjar ta form, använde hakkopplet som bas. Nu återstår finslipning och animering. Polygonantal, håll i er, runt 1000!
|
110920 sista passet
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarkopplet med säkerketsanordning av typ skruvkoppel som hängde slakt på båda sidor vid kopplet. Antar att dessa koppel var billiga att anskaffa eftersom dom var av gängse SJ normalspårstyp. Bilden visar inte slutligt utförande !
Det verkar dessutom som Svenolov satt fingret på en punkt så vi kan få kopplen att fungera som dom skall. Vi får se!? Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden. |
Citat:
|
110921 Smalspåskoppelparad
5 bifogad(e) fil(er)
Har med Svenolovs hjälp lyckats knyta ihop säcken och fått kopplen att fungera!
Det blir fem olika smalspårskoppel + Scharfenbergs motorvagnskoppel(ej klart). Bilderna visar: DONJ-kopplel HÄSTSKO-koppel ENKAMMAR-koppel TVÅkammar_koppel med säkerhetskedjor TVÅkammar_koppel med skruvkoppel som säkerhetsinrättning. Om ni vill veta när, var, hur och varför dessa användes, fråga Korvtiger, han vet!!! |
Hej LAn
Ser superbra ut PS Skall blörja provköra ikväll. MVH / BjörnL |
110922 In Trainz
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarkopplet kopplat i Trainz:
|
Gammal är äldst, förlåt bäst.
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Sitter och betatestar LAn, Korvtigers och Svenolovs eminieta smalsårskoppel. Bilden visar mina ursprunliga oanimerade koppel längst bak. Animerade med hästsko uppåt i mitten och enkammarkoppel längst fram. Som ni ser är det en viss skillnad i klass, och ni ser ändå bara stillbilderna, vänta tills ni ser det på riktigt. Hittills har allt fungerat precis om LAn mfl. tänkt sig kan jag rapportera. MVH / BjörnL |
110927 Snart Release !?
Inom ett par veckor kommer vi (förhoppningsvis) att släppa NG Koppel som kommer att innehålla 5 st koppel och slangar för 891 och 1067 mm järnvägar. Jag kommer att släppa några vagnar utrustade med ett av kopplen samtidigt (DONJ-kopplet, se post #13 http://www.e-buzz.se/forum/showpost....7&postcount=13).
Hoppas bjornl hinner utrusta Norrsund med detta koppel tills dess så ni har något att dra vagnarna med ! |
Hej
Det skall vi nog kunna ordna. Skall titta på det i helgen MVH / BjörnL |
"Släggkastning"
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har med åren blivit petigare med detaljer, Korvtigers inflytande!?
Nu ligger säkerhetskulan prydligt lagd över kopplet på sista vagn i tåg, och alltid på okopplat lok. Detta hindrade väl kopplelhaken att ofrivilligt ramla ned i koppelläge, dessutom hängde inte kulan och slängde på sista vagn i tåg. Smalspårsförvaltningar hade också säkerhetsföreskrifter! Tack vare dem har säkert mången olycka undvikits !? Allt detta har nu blivit verklighet i Trainz tack vare Svenolovs fantastiska skriptförmåga !!! Bild 1: Okopplat lok Bild 2: Kopplad till vagn (kulan håller haken nere i kopplat läge). Bild 3: Sista vagn i tåg och en okopplad vagn. Tack Svenolov för att du gjort detta möjligt!!!!! |
2 bifogad(e) fil(er)
Tänkte du skulle få arbeta lite mer ;)
Den första bilden, om du tittar på den så ser de vänstra utrymmet större ut än den där haspen sitter på. Detta kan ju vara en helt ny variant av koppel också, men tänkte du skulle få se denna bild. Bild två innefattar nåt muppkoppel, jag vet inte så mycket om den mer än att det såg muppit ut. Båda bilderna kommer från Vadstena =) |
Ack ja,
smalspårskoppel äro som Egyptens gräshoppor, många! Första bilden stämmer nog bra med mitt tvåkammarkoppel. Andra bilden ser ut som nåt från söder om alperna och kommer inte att ingå i NGKoppel ! Tack för ditt engagemang! |
Bild nummer ett är ett helt vanligt tvåkammarkoppel, eller Klemmingkoppel. Den finns redan i systemet.
Variant nummer två är en koppeltyp som användes på NKlJ (Nordmark-Klarälvens Järnvägar) av Berglund-Lindencronas modell. Varianten var inte självkopplande som liknande modeller (till exempel de amreikanska) var, utan låstes ihop med gafflar, vilken man kan se en sticker upp ur kopplet, den andra sitter på den andra vagnens koppel. |
De kan jag förstå ^^
Det var pga ditt engagemang jag fotade en del bilder där =) Vem vet när du får för dig att börja bygga en smalspårig RB Bop i teaklädsel eller en smalspårig Vingplog så har jag några få bilder iaf ;) Så det är du som ska ha ett stort tack! :D Nu blir man ju själv bara sugen på att få skapa lite smalspårigt =) |
Citat:
|
Japp, det var vridbart i sidled, för att kunna ta snävare kurvor.
Jag tror att anledningen till att man hade detta koppel istället för hästskokopplet som man hade tidigare var för att de tålde tyngre vagnvikter och NKlJ var en bana med tunga tåg på. |
111022
Vi har börjat gå in för landning med STL NG Koppel. Korvtiger jobbar med guiden och testning och jag finjusterar de 891-vagnar som kommer med releasen. Det blir, som det ser ut nu, två personvagnar med resgodsavdelning, två godsvagnar, en rälsbuss och förhoppningsvis ett lok.
|
Sista spiken i kistan eller grisen i säcken.
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har gjort en del 1067mm materiel som skall ledsaga NG Koppel. Den sista blev Yt (om nu någon sådan funnits?). Med den teknik jag använder vid konstruktion av boggier är det en barnlek att ändra spårvidd. Kanske gör en tutor om detta om jag får tid?
Nu väntar alla med spänning på releasen, även jag. |
Citat:
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)? |
Citat:
Hälsningar Kenta978 |
Den Åssbon ja!
Citat:
|
Citat:
|
Wrånga bangård igenproppad, vad göra?
1 bifogad(e) fil(er)
Det börjar bli trångt på Wrånga bangård, smalspårsmaterialet stockar sig, och längtar efter att få flytta ut till andra trafikområden. Endast en snar "release" kan rädda Wrånga från att bli en s.k. trafikinfarkt med nedläggningshot hängande över banavdelningen!!!-)
|
Citat:
|
Citat:
Det rättfärdigar väl min Yt-variant lite grann!? |
Jag tycks sakna en kuid till Wt och Wp.
Unknown Location: <kuid:67375:100042> Är det bara jag som har glömt att ladda ner något eller är det något annat som fattas? :) |
Citat:
|
Det var SJ Tanklok Texturegroup som behövs för att vissa animeringar skall fungera, den kommer att finnas på alla mina tanklok. Den är tillagd sist i listan nu.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Detta har egentligen ingenting med kopplet att göra, men då du hänvisade till denna tråd, angående problem och annat. Så kör jag på här iallafall.
Pellerinvagnen. Ska det vara olika avstånd, mellan axel och gavel på vagnen eller har den ena axeln hamnat för långt in, alternativ för långt ut? Ena balken har fått slag i över och nederkant. Synd, när vagnen är så snygg för övrigt. |
Det är något mysko med er betatestare, ni har haft tillgång till vagnen i en dryg månad minst, men inte ett knyst om detta då???
Men det spelar ingen större roll för vagnar och lok är fortfarande betor och kommer nog så att förbli till dödagar. Jag skall titta på detta och se vad mina hjulflyttare och mapprättare kan göra! Samma fel finns nog på Gt-vagnen också eftersom det är en ren repaint. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009