![]() |
"Stiched Track"
Den nya typen av stiched track finns beskriven här:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...hp5/KIND_Track Där finns en nedladdning av ett exempel för Max som jag skall titta på! Det skulle jag tydligen inte alls, min gamla version av max klarade inte att öppna filen. Däremot medföljer stora texturer som visar normal-mapping-teknik. |
1 bifogad(e) fil(er)
Med hjälp av en kompis lyckades jag öppna max-filen, de två texturerna är på vardera 16 Mb (diffuse- och normal-map) och alla lodnivåer är mappade på dom (overkill???), och ändå renderar dessa spår (Auran TS2009 Track) snabbare än konventionella i Trainz!!??
Nu skall detta undersökas och försökas göra egen "stickspår" = stiched track ;-) En bild på högsta lodnivån från max: |
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.:vetej: Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track. Men det ser väldigt fint ut på bilden. Är nyfiken bara.:confused: |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m. Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning. Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg). Config: " kind "track" istrack 1 username "Spår TS2009 grus" trainz-build 2.9 mesh-table { track-lod0 { mesh "track_lod0.im" } track-lod1 { mesh "track_lod1.im" } track-lod2 { mesh "track_lod2.im" } track-lod3 { mesh "track_lod3.im" } endcap_prev { mesh "endcap.im" } endcap_next { mesh "endcap1.im" } } track { mesh-length 18 adjust-cross-section-to-ground 0 track-lod-tree { lod-distance 400 high-detail { subdivisions 3 lod-distance 50 high-detail { lod-distance 10 subdivisions 2 high-detail { mesh "track-lod0" } low-detail { mesh "track-lod1" } } low-detail { mesh "track-lod2" } } low-detail { mesh "track-lod3" } } } endcap-prev { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_prev" } } } endcap-next { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_next" } } } kuid-table { } kuid <kuid:67375:100315> " |
Fortsatta experiment med "stickade" spår!
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har gjort en lite annan textur för att testa (samma bump, så det ser mest ut som ödleskinn - måste lära mig göra bump-texturer = normal-maps!!?? Men intressant är detta i alla fall:
|
3 bifogad(e) fil(er)
Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.
Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere. Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare. Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden. Se bilder |
Problemet med högklassiga spår där allt är 3D som i stiched-tracks blir tycker jag att man då så otroligt tydligt ser hur dåligt en växel ser ut i Trainz.... så för att få full effekt av det så behövs också sådana där växlar som man inte gör dynamiskt av spåren utan som är färdiga objekt. Då är det plötsligt svårare att lägga ut spåren - här kan man tycka att N3V borde göra något
|
110801
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har trixat till en textur av funna bilder och mappat på den, normalmap NEJ, den är helt onödig och svårbemästrad! textur med alpha-kanal räcker gott. Återstår en hel del justeringar. Spåret är ett välanvänt spår med underläggsplattor. Spikat, laffat och klossat spår om jag inte tappar lusten, och lite olika ballaster kommer kanske men först skall detta spår bli klart! På den undre bilden kan man se 2 LOD-gränser, rälsbefästningarna skall göras om så att detta inte märks, ballasten skall justeras m.m. |
Har jag förstått det rätt i att det är samma metod som för stitched track som man skall göra även nya modellen av andra splines?
Jag försökte få detta att funka för el-ledningar men misslyckades kapitalt - det skall bli intressant att se om man kan använda dina spår som "vägledning" för att förstå hur man skall göra med elledningar också... :tumme_upp: |
Vad jag vet är det bara kind track som har detta nya!?
|
Citat:
|
110802 Kanske klar?
De tre mesherna är på 154, 21 och 9 kB vardera och ändbitarna på 11 vardera.
LOD 0 visas bara närmare än 10 m LOD 1 mellan 10-50 m LOD 2 upp till 1500 m Ändstyckerna försvinner på längre avstånd än 150 m. Håller på med en passande svensk stoppbuffert med lykta och grushög. Jag laddar upp spåret idag så kan ni undersöka det! |
Ser fint ut...!
Ser fint ut... de första bilderna är ju Märklinräls.... 5100... eller hur?
|
Citat:
|
Lilla julafton... för en Märklinist...
Citat:
Snyggt och tack igen...!!! |
Citat:
|
Citat:
Vad jag läst om DONJ så förekom underläggsplattor där bara på några få delsträckor (jobbiga uppförsbackar där loken "drog" mer än vanligt) - i övrigt så hade man inte underläggsplattor eftersom man använde oinpregnerade slipers vilka iaf var slut efter en så kort tid att underläggsplattorna var värdelösa. Sen var det nog som Korvtiger säger spik som gällde på 891mm. Men nu vill jag inte gnälla mer utan vill berömma detta fina spår som dessutom äntligen fick mig att begripa hur splines funkar i 2009. :Yeah: |
Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.
Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem. Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare. När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt. Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor. Fast det är ju bra att veta vad de är för något. Nisse P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S |
Citat:
Jag skall försöka förklara "stiched track" lite förenklat. Det är alltså det "nya" sättet att bygga spår i Trainz (från 2009 tror jag). Vad som skiljer det från det gamla spåret är att man kan ha olika detaljnivåer på olika avstånd vilket innebär att man alltså kan göra ett spår som ser mer realistiskt ut eftersom man kan ha mera detaljer utan att sega ner datorn. Sen skall det också vara allmänt mera resurs effektivt än det gamla spåren. Underläggsplattor har jag fattat att det är en platta som man la mellan rälen och slipern när man spikade spåren. Tanken med detta var att slitaget mellan räls och sliper skulle slita på underläggsplattan istället och då kunde man byta plattan istället för hela slipern. Utan underläggsplattan så åt sig rälen ner i slipern med tiden och om slipern var impregnerad så blev man tvungen att byta ut slipern innan den egentligen var "slut" om man inte hade underläggsplattor. |
Bra svar, Spyfrog. Tackar!
Nisse |
Posta här !!!!
Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design. DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!! Jag experimenterar då och då med spåren och vissa slutsatser har jag dragit: 1. Ju smalare spårvidd desto kortare spårbiltar! (för normalspår är 4 slipers, 4 slipers, 8 slipers (ev 16 slipers) lagom. 2. Ballast-texturerna måste göras väldigt symmetriska kring x- och y-axel ! 3. Största noggrannhet vid tillverkning av sektionerna, annars blir det fel i skarvarna. 4. Mappning måste ske på samma sätt för detaljerna i alla lodmesher, annars syns lodskarvarna i spelet. Ovanstående gäller stoppbockarna och andra (Trackside objects) som måste anpassas noga till spåren. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Tittar man uppifrån, så är dom inte bredare än själva rälsen. Jämför man med andra spår, så ser dom väldigt klen ut (se bild). |
Citat:
"normalslipers i huvudspår: 2700x225x160 i sidospår: 2400x225x160 1067-spår: 1800x190x160 891-spår: 1600x190x160 600-spår: 1400x190x160 " Spåren till höger och vänster på din bild är helt fel: normalt c/c-avstånd var 650-770 mm och slipersbredd max. 225 mm. Bra att ni kommer med påpek!!! Mer sånt! |
Konstruktionen av LOD 0, petgörat.
6 bifogad(e) fil(er)
Visar lite bilder från gmax under konstruktion av spikat normalspår (ej huvudspår), nivå LOD0:
Banvallen: banvallsbredd 3,6m, krönbredd 2,8m, sliperslängd 2,4m, slipersbredd 0,225m, c/c-avstånd 750mm, banvallslängd 3,0m. Rälsprofil med befästning(spik): fotbredd 133mm, rälshöjd 133mm. Laffning (rälernas lutning) 1:20 (= 2,86 grader)[uttag i sliprarna ej gjort-syns ej]. Den tusen gånger omarbetade texturen med sin alphamask. Att lägga räls och banvall över hela texturbredden gör att man kan utnyttja s.k. "tiling" vid mappningen, dvs man kan dra ut mappen långt utanför texturen vid långa spårlängder som i LOD2-3. (Det vita[respektive bruna på texturen) är 1435-mallen för kontroll av spårvidd och rälshöjd.) |
Grusade planer
1 bifogad(e) fil(er)
Om man vill slänga lite grus på de minutiöst sopade sliprarna så är det bara att försiktigt höja vissa vertex längs banvallens mittlinje!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Ser ju riktigt trevligt ut detta.
Sista bilden i inlägg 25. Är det texturen? Den ser lättarbetad ut, för att klona och skapa fler varianter av banvallen i framtiden. Har du haft någon fundering på, att göra en variant som Tomas C räls. Där banvallen går lite längre ner, så att man kan fylla igen lite mindre sänkor. EDIT: Inlägg nr. 24 menade jag. |
Jag tycker det är viktigare att ha semitransparens vid marken än att kunna höja spåret. Jag gillar inte spår utan semitransparens (Märklinspår!!). Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
|
Citat:
Går ju att lösa, med en bra marktexture i slänten lika gärna, som en förlängning på banvallen. |
* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*
Men snyggt blir spåret i vart fall. Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium. |
110806 Lösningar idag !
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten. För att citera Brasse B: "Ë inte dé himla fiffigt!" |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
"Something completly different": Håller på med huvudspår som ju har 2,7m sliprar och banvallsbredd 4m. I stället för endcaps har jag gjort skarvar till sido- ock bispår (2,4m sliprar och 2,4 m ballastbredd) eftersom väl huvudspår aldrig slutade i "nowhere". /edit/ Frågan hur man får dessa ändbitar att vara kvar när man kopplar på sidospåret??? |
Huvudspåret ("Hans Holmér")
1 bifogad(e) fil(er)
Tack vare Bear har jag fått klart för mig hur underläggsplattorna såg ut. Har "applicerat" dom på "huvudspåret" och det var väl allt för idag?
|
Lan, är stopbblocket ett skilt objekt, eller är detta ett objekt som är inbyggt i rälsen?
|
Citat:
Håller på med de riktiga spåren och stoppbockarna nu. Kommer att ta bort experimentversionerna snart! |
Okej :)
Jag gjorde misstaget att medans jag testade så satte jag ett snyggt slut på rälsen (inte ett stoppbock, men en liten snyggare hög av grus. Dock var detta en dum idé då dessa slut(/start) på rälsen alltid finns där, så om man gör en övergång mellan två rälstyper blir det dålig stämning :P (jag borde förresten göra klart min räls också, men det där med att texturera är inte min grej >< http://www.e-buzz.se/forum/showpost....11&postcount=8) |
Med tanke på att man inte skall kommentera i download forumet men pga LAn senaste skapelser så måste jag bara slänga in ett ord för att tända debatten:
Fleischmann Så, då är det sagt. Inga pluppar där inte. |
Hej! då fyller jag på med Lima :-)
|
Nähä!
Citat:
Sen har jag uppdaterat mittskenegrejorna, med en passande växelomläggare! |
Ogörbart!!!!
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009