Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   "Stiched Track" (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30584)

lan 2011-07-31 07:20

"Stiched Track"
 
Den nya typen av stiched track finns beskriven här:

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...hp5/KIND_Track

Där finns en nedladdning av ett exempel för Max som jag skall titta på!

Det skulle jag tydligen inte alls, min gamla version av max klarade inte att öppna filen. Däremot medföljer stora texturer som visar normal-mapping-teknik.

lan 2011-07-31 10:47

1 bifogad(e) fil(er)
Med hjälp av en kompis lyckades jag öppna max-filen, de två texturerna är på vardera 16 Mb (diffuse- och normal-map) och alla lodnivåer är mappade på dom (overkill???), och ändå renderar dessa spår (Auran TS2009 Track) snabbare än konventionella i Trainz!!??
Nu skall detta undersökas och försökas göra egen "stickspår" = stiched track ;-)
En bild på högsta lodnivån från max:

baloo406 2011-07-31 14:25

lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.:vetej:

Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track.

Men det ser väldigt fint ut på bilden.

Är nyfiken bara.:confused:

lan 2011-07-31 15:30

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av baloo406 (Inlägg 242422)
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.:vetej:

Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track.

Men det ser väldigt fint ut på bilden.

Är nyfiken bara.:confused:

Undertecknad stavar som en kratta: Det heter stitched track och betyder väl ungefär "ihopsytt spår" och är det nya sättet att göra spår på.
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m.

Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning.

Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg).

Config:
"

kind "track"
istrack 1
username "Spår TS2009 grus"
trainz-build 2.9

mesh-table
{
track-lod0
{
mesh "track_lod0.im"
}

track-lod1
{
mesh "track_lod1.im"
}

track-lod2
{
mesh "track_lod2.im"
}

track-lod3
{
mesh "track_lod3.im"
}

endcap_prev
{
mesh "endcap.im"
}

endcap_next
{
mesh "endcap1.im"
}
}

track
{
mesh-length 18
adjust-cross-section-to-ground 0

track-lod-tree
{
lod-distance 400

high-detail
{
subdivisions 3
lod-distance 50

high-detail
{
lod-distance 10
subdivisions 2

high-detail
{
mesh "track-lod0"
}

low-detail
{
mesh "track-lod1"
}
}

low-detail
{
mesh "track-lod2"
}
}

low-detail
{
mesh "track-lod3"
}
}
}

endcap-prev
{
mesh-length 0.85

track-lod-tree
{
lod-distance 100

low-detail
{
}

high-detail
{
mesh "endcap_prev"
}
}
}

endcap-next
{
mesh-length 0.85

track-lod-tree
{
lod-distance 100

low-detail
{
}

high-detail
{
mesh "endcap_next"
}
}
}

kuid-table
{
}

kuid <kuid:67375:100315>
"

lan 2011-07-31 18:38

Fortsatta experiment med "stickade" spår!
 
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har gjort en lite annan textur för att testa (samma bump, så det ser mest ut som ödleskinn - måste lära mig göra bump-texturer = normal-maps!!?? Men intressant är detta i alla fall:

baloo406 2011-07-31 21:44

3 bifogad(e) fil(er)
Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.

Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere.

Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare.
Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden.
Se bilder

spyfrog 2011-07-31 22:15

Problemet med högklassiga spår där allt är 3D som i stiched-tracks blir tycker jag att man då så otroligt tydligt ser hur dåligt en växel ser ut i Trainz.... så för att få full effekt av det så behövs också sådana där växlar som man inte gör dynamiskt av spåren utan som är färdiga objekt. Då är det plötsligt svårare att lägga ut spåren - här kan man tycka att N3V borde göra något

lan 2011-08-01 12:27

110801
 
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av baloo406 (Inlägg 242460)
Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.

Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere.

Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare.
Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden.
Se bilder

I princip kan man låta ballasten börja hur långt under jord man vill, men för att bra effekt på alphamappningen i nederkant bör man inte stoppa ned den mer än 10-20 cm annars ser det tokigt ut, t.ex. en väg under järnvägen får "gardiner" av makadam i öppningarna m.m.

Har trixat till en textur av funna bilder och mappat på den, normalmap NEJ, den är helt onödig och svårbemästrad! textur med alpha-kanal räcker gott.
Återstår en hel del justeringar.

Spåret är ett välanvänt spår med underläggsplattor.
Spikat, laffat och klossat spår om jag inte tappar lusten, och lite olika ballaster kommer kanske men först skall detta spår bli klart!

På den undre bilden kan man se 2 LOD-gränser, rälsbefästningarna skall göras om så att detta inte märks, ballasten skall justeras m.m.

spyfrog 2011-08-01 12:50

Har jag förstått det rätt i att det är samma metod som för stitched track som man skall göra även nya modellen av andra splines?
Jag försökte få detta att funka för el-ledningar men misslyckades kapitalt - det skall bli intressant att se om man kan använda dina spår som "vägledning" för att förstå hur man skall göra med elledningar också... :tumme_upp:

lan 2011-08-01 14:57

Vad jag vet är det bara kind track som har detta nya!?

spyfrog 2011-08-01 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 242493)
Vad jag vet är det bara kind track som har detta nya!?

Ja, fast t.ex. elledningar och staket är kind track. Däremot har de Istrack 0 istället för 1

lan 2011-08-02 01:50

110802 Kanske klar?
 
De tre mesherna är på 154, 21 och 9 kB vardera och ändbitarna på 11 vardera.

LOD 0 visas bara närmare än 10 m
LOD 1 mellan 10-50 m
LOD 2 upp till 1500 m
Ändstyckerna försvinner på längre avstånd än 150 m.

Håller på med en passande svensk stoppbuffert med lykta och grushög.

Jag laddar upp spåret idag så kan ni undersöka det!

stina 2011-08-02 09:39

Ser fint ut...!
 
Ser fint ut... de första bilderna är ju Märklinräls.... 5100... eller hur?

lan 2011-08-02 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av stina (Inlägg 242537)
Ser fint ut... de första bilderna är ju Märklinräls.... 5100... eller hur?

Nej, det är det inte, men man kan nog göra Märklinliknande räls med detta system!?

stina 2011-08-02 23:45

Lilla julafton... för en Märklinist...
 
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 242570)
Stina har önskat sig Märklinspår (våffö vete gudarna?) men vägen låg öppen så varför inte.
Jag har själv ett visst "nostalgiskt" intresse i detta! Bara nu inte någon vill att jag bygger lok med släpskena under för det tänker jag inte göra för den syns inte om man inte vänder på loket ;-]

Men Stinas utomordentligt underhållande kåserier är väl värd denna belöning?

Tack för detta... det blir nostalgi att bygga med 5100-rälsen, ni har fått till mittkontakten bra.... det var ju den jag ville åt.. ska plocka fram spårplansböckerna... o bygga bl.a den 240X120 cm uppbyggda "åttan" (mitt första projekt) och låta 3016 o 4018 trafikera den, och även få med 3000-loket dragandes ett koppel 4505 och 4503... katalogerna kommer att gås igenom...
Snyggt och tack igen...!!!

lan 2011-08-03 07:59

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 242555)
Vi kan vända på det och säga att sidobuffertar i princip bara förekommer på normalspår i sverige, det går säkert att hitta enstaka undantag även om jag inte kan komma på något nu. Dvs både 600, 891 och 1067 har haft centrerade drag och stötinrättningar.

Är det föresten bara jag som ser ett spikhål någon dm utanför rälerna på alla sliprar på 891 rälen?

Spikhålen beror på den textur jag använt för att få lite variation, går säkert att hitta snyggare nånstans. Jag har överhuvudtaget inte petat i detaljer utan koncentrerat mig på totalprincipen för "stitched track" för att hitta förenklingar och försöka få övergångarna mellan LOD-nivåerna så omärkbara som möjligt samt alphamaskerna. Vad gäller detaljer och finish får väl finsnickarna träda in!?

spyfrog 2011-08-03 08:27

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 242552)
De smalspåriga stoppbockarna får slitningar på mitten av brädan, inte på sidorna som på normalspåriga, då dessa åstadkommes av buffertar.

Och så bör du dra upp ballasten på 891mm och 600mm spåren, det är för mycket luft mellan rälerna och ballasten mellan sliprarna. Vad använder du för rälsvikter? Det ser ut att vara väl kraftiga grejer för att vara smalspår.

Dessutom så tror jag inte att den rälsinfästningen någonsin har funnits på någon annan spårvidd än 1435mm, rälsspik är vad som gäller!

När vi nu ändå kommer med kommentarer så ställer jag mig frågan om underläggsplattor var vanligt förekommande på 891mm?
Vad jag läst om DONJ så förekom underläggsplattor där bara på några få delsträckor (jobbiga uppförsbackar där loken "drog" mer än vanligt) - i övrigt så hade man inte underläggsplattor eftersom man använde oinpregnerade slipers vilka iaf var slut efter en så kort tid att underläggsplattorna var värdelösa. Sen var det nog som Korvtiger säger spik som gällde på 891mm.

Men nu vill jag inte gnälla mer utan vill berömma detta fina spår som dessutom äntligen fick mig att begripa hur splines funkar i 2009. :Yeah:

Nils Blid 2011-08-03 20:51

Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.

Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem.

Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare.

När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt.

Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor.

Fast det är ju bra att veta vad de är för något.

Nisse

P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S

spyfrog 2011-08-04 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 242597)
Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.

Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem.

Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare.

När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt.

Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor.

Fast det är ju bra att veta vad de är för något.

Nisse

P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S

Hej Nils

Jag skall försöka förklara "stiched track" lite förenklat. Det är alltså det "nya" sättet att bygga spår i Trainz (från 2009 tror jag). Vad som skiljer det från det gamla spåret är att man kan ha olika detaljnivåer på olika avstånd vilket innebär att man alltså kan göra ett spår som ser mer realistiskt ut eftersom man kan ha mera detaljer utan att sega ner datorn. Sen skall det också vara allmänt mera resurs effektivt än det gamla spåren.

Underläggsplattor har jag fattat att det är en platta som man la mellan rälen och slipern när man spikade spåren. Tanken med detta var att slitaget mellan räls och sliper skulle slita på underläggsplattan istället och då kunde man byta plattan istället för hela slipern. Utan underläggsplattan så åt sig rälen ner i slipern med tiden och om slipern var impregnerad så blev man tvungen att byta ut slipern innan den egentligen var "slut" om man inte hade underläggsplattor.

Nils Blid 2011-08-04 10:05

Bra svar, Spyfrog. Tackar!

Nisse

lan 2011-08-05 17:31

Posta här !!!!
 
Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design.

DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!!

Jag experimenterar då och då med spåren och vissa slutsatser har jag dragit:

1. Ju smalare spårvidd desto kortare spårbiltar! (för normalspår är 4 slipers, 4 slipers, 8 slipers (ev 16 slipers) lagom.

2. Ballast-texturerna måste göras väldigt symmetriska kring x- och y-axel !

3. Största noggrannhet vid tillverkning av sektionerna, annars blir det fel i skarvarna.

4. Mappning måste ske på samma sätt för detaljerna i alla lodmesher, annars syns lodskarvarna i spelet.

Ovanstående gäller stoppbockarna och andra (Trackside objects) som måste anpassas noga till spåren.

ekankal 2011-08-05 18:41

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 242739)
Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design.

DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!!

Jag experimenterar då och då med spåren

Om du fortfarande experimenterar med spåren, så tycker jag att slipersarna är för smala (1435mm).
Tittar man uppifrån, så är dom inte bredare än själva rälsen.
Jämför man med andra spår, så ser dom väldigt klen ut (se bild).

lan 2011-08-05 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 242748)
Om du fortfarande experimenterar med spåren, så tycker jag att slipersarna är för smala (1435mm).
Tittar man uppifrån, så är dom inte bredare än själva rälsen.
Jämför man med andra spår, så ser dom väldigt klen ut (se bild).

Du har helt rätt Ekan, detta är saker jag kommer att åtgärda vid en ev. riktig variant.

"normalslipers i huvudspår: 2700x225x160
i sidospår: 2400x225x160
1067-spår:
1800x190x160
891-spår:
1600x190x160
600-spår:
1400x190x160 "

Spåren till höger och vänster på din bild är helt fel: normalt c/c-avstånd var 650-770 mm och slipersbredd max. 225 mm.

Bra att ni kommer med påpek!!! Mer sånt!

lan 2011-08-06 08:58

Konstruktionen av LOD 0, petgörat.
 
6 bifogad(e) fil(er)
Visar lite bilder från gmax under konstruktion av spikat normalspår (ej huvudspår), nivå LOD0:

Banvallen:
banvallsbredd 3,6m, krönbredd 2,8m, sliperslängd 2,4m, slipersbredd 0,225m, c/c-avstånd 750mm, banvallslängd 3,0m.
Rälsprofil med befästning(spik): fotbredd 133mm, rälshöjd 133mm. Laffning (rälernas lutning) 1:20 (= 2,86 grader)[uttag i sliprarna ej gjort-syns ej].

Den tusen gånger omarbetade texturen med sin alphamask. Att lägga räls och banvall över hela texturbredden gör att man kan utnyttja s.k. "tiling" vid mappningen, dvs man kan dra ut mappen långt utanför texturen vid långa spårlängder som i LOD2-3.

(Det vita[respektive bruna på texturen) är 1435-mallen för kontroll av spårvidd och rälshöjd.)

lan 2011-08-06 09:17

Grusade planer
 
1 bifogad(e) fil(er)
Om man vill slänga lite grus på de minutiöst sopade sliprarna så är det bara att försiktigt höja vissa vertex längs banvallens mittlinje!

Bengan 2011-08-06 10:32

1 bifogad(e) fil(er)
Ser ju riktigt trevligt ut detta.

Sista bilden i inlägg 25. Är det texturen? Den ser lättarbetad ut, för att klona och skapa fler varianter av banvallen i framtiden.

Har du haft någon fundering på, att göra en variant som Tomas C räls. Där banvallen går lite längre ner, så att man kan fylla igen lite mindre sänkor.

EDIT: Inlägg nr. 24 menade jag.

lan 2011-08-06 14:36

Jag tycker det är viktigare att ha semitransparens vid marken än att kunna höja spåret. Jag gillar inte spår utan semitransparens (Märklinspår!!). Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!

Bengan 2011-08-06 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 242808)
Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!

Ja, det har du nog rätt i.
Går ju att lösa, med en bra marktexture i slänten lika gärna, som en förlängning på banvallen.

bear 2011-08-06 14:53

* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*

Men snyggt blir spåret i vart fall.

Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.

lan 2011-08-06 16:19

110806 Lösningar idag !
 
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 242811)
* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*

Men snyggt blir spåret i vart fall.

Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.

Bear, skulle behöva bild, ritning på underläggsplattor från 20-50-talet!

Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten.

För att citera Brasse B: "Ë inte dé himla fiffigt!"

Bengan 2011-08-06 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 242819)

Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten.

Perfekt med lyktan, men spåret. Är det inte allt för brant i nuläget.

lan 2011-08-06 17:35

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 242822)
Perfekt med lyktan, men spåret. Är det inte allt för brant i nuläget.

/edit/ Kanske det, hur brant skall det vara då, maxhöjd 10 m som ger en nuvarande lutning på 72 grader. Föreslå en bredd vid basen! Just nu är bredden ca 10 m. 23,6m ger 45 graders lutning, 43,6m ger 26,5 graders lutning und so weiter.

"Something completly different":
Håller på med huvudspår som ju har 2,7m sliprar och banvallsbredd 4m. I stället för endcaps har jag gjort skarvar till sido- ock bispår (2,4m sliprar och 2,4 m ballastbredd) eftersom väl huvudspår aldrig slutade i "nowhere".

/edit/ Frågan hur man får dessa ändbitar att vara kvar när man kopplar på sidospåret???

lan 2011-08-06 23:14

Huvudspåret ("Hans Holmér")
 
1 bifogad(e) fil(er)
Tack vare Bear har jag fått klart för mig hur underläggsplattorna såg ut. Har "applicerat" dom på "huvudspåret" och det var väl allt för idag?

leoj 2011-08-08 09:40

Lan, är stopbblocket ett skilt objekt, eller är detta ett objekt som är inbyggt i rälsen?

lan 2011-08-08 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 242923)
Lan, är stopbblocket ett skilt objekt, eller är detta ett objekt som är inbyggt i rälsen?

Stoppbockarna är "Trackside" och sätts på spåret, kan alltså sättas på vilket spår man vill.
Håller på med de riktiga spåren och stoppbockarna nu. Kommer att ta bort experimentversionerna snart!

leoj 2011-08-08 10:38

Okej :)

Jag gjorde misstaget att medans jag testade så satte jag ett snyggt slut på rälsen (inte ett stoppbock, men en liten snyggare hög av grus. Dock var detta en dum idé då dessa slut(/start) på rälsen alltid finns där, så om man gör en övergång mellan två rälstyper blir det dålig stämning :P

(jag borde förresten göra klart min räls också, men det där med att texturera är inte min grej >< http://www.e-buzz.se/forum/showpost....11&postcount=8)

spyfrog 2011-08-08 11:23

Med tanke på att man inte skall kommentera i download forumet men pga LAn senaste skapelser så måste jag bara slänga in ett ord för att tända debatten:
Fleischmann

Så, då är det sagt. Inga pluppar där inte.

gubben50 2011-08-08 13:29

Hej! då fyller jag på med Lima :-)

lan 2011-08-08 15:17

Nähä!
 
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 242933)
Med tanke på att man inte skall kommentera i download forumet men pga LAn senaste skapelser så måste jag bara slänga in ett ord för att tända debatten:
Fleischmann

Så, då är det sagt. Inga pluppar där inte.

Ahhh, Fläskmans Kartongbitar! Nej så nostalgisk är jag inte!!! Men nån annan kan säkert göra dom, med den rätta brunlila nyansen;-)

Sen har jag uppdaterat mittskenegrejorna, med en passande växelomläggare!

lan 2011-08-08 15:22

Ogörbart!!!!
 
Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 242940)
Hej! då fyller jag på med Lima :-)

Lima är huvudstad i Peru och den tänker jag aldrig bygga!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009