![]() |
Uppdateringar till TS2010 STL
Här kan ni posta sådant som rör arbetet med att uppdatera äldre material till TS2010.
(Se downloads för exempel GSJ Lok 1&2) |
3 bifogad(e) fil(er)
Som många säkert redan har läst, så håller Lennart och jag på att uppdat. lite äldre STW-material till TS2010-std (givetvis med tillstånd från STW, via Janne :)).
Tänkte visa vad som är på G, t.ex Fredriks org. T43-lok, som bl.a har försetts med "riktigt" hel- och halvljus, fungerande slutljus, STL-koppel, texturegrupp, "nya" boggier, mm. M.a.o får man med ett gäng ommålade lok till orginalet, istället för att behöva ha flera olika inst. Jag har haft, och har just nu, lite knackigt med tid, men tanken är att det ska komma fler lok, och även vagnar, allt eftersom att dom blir klara. Har ni något/någon favorit-(STW)lok/vagn som ni gärna vill ha uppdaterad, så går det bra att komma med ett önskemål här, MEN, det kan dröja ett tag innan dom blir klar, och det kan finnas vissa undantag, som kanske inte går att förse med text.grupper, etc. etc. |
Jag skulle jättegärna vilja se timmervagnarna Lnps. Mycket bra initiativ föresten.
|
Citat:
Jag är kategoriskt urkass på att hitta orginalen så om ni bara postar en länk i denna tråd så vet jag var jag skall börja. (håller just på med LokKalles Yo6/7 och Ubo6/7 serie, så Lnps kanske dröjer men ge mig bara en länk så lägger jag den i "Att-göra-listan"). |
Vad gäller Lnps vagnarna så verkar de finnas på svenska tåg 2005 skivan.
Jättekul att ni tar er an rälsbussarna och släpen, de är också något som kommer att bli jätteanvändbart. |
Jag skulle gärna se en uppdatering av DM3:an. Den förtjänar mer än så!
|
Jag skulle väl vilja de en liten uppdatering på Hg- och Du(2004)-loken. För ekan, du gav ju UTC-verisionen updateringar, varför inte 2004-verisionen? :D
|
andreas92 & X2an:
Dom loken ni nämner är i princip redan klar, återstår lite finlir bara. Sen kommer även ett Dm (2-del), både i SJ-utförande (brunt), och som norska NSB's malmbanelok EL12 (grönt) :). "kaaje": Det är inte så dummt att vara norrman ändå :):D. |
Citat:
skivan har jag, men Lnps ligger utanför min "händelsehorisont" (som slutar tidigt 70-tal) så min fråga blir: Vilka slutsignaler passar bäst på Lnps? (Kolla Korvtigers STL-koppelguide!) Även till Lnps gör vi ju en "texturegroup" så att olika varianter blir möjliga. |
Ser fram mot dessa...
Låter bra... ska installera Trainz 2010 framåt... den ligger o väntar.. det får bli en julklapp till mig... från mig själv...!
|
Citat:
|
Citat:
vi kör på det om ingen opponerar sig!? |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
STLEB-teamet gm: |
Vi har ett mycket givande samarbete, Ekan, Bear och jag just nu. Vi har kommit på lite olika sätt att rätta till oegentligheter i gammalt material och arbetet fortsätter just nu med att fixa till koppelavstånd så gott det går. En hypotes är att vid koppling skall buffertarna beröra varandra liksom vid skjutsning för att sedan i dragläge dras isär max ca. 5 cm. Vi får se vad vi lyckas med framöver och om STL-koppel kan fås att se hyfsat ut med detta.
Ville bara hålla er underrättade om att vi jobbar på. |
Rött utropstecken
Hej!
Jag får rött utropstecken på T43 STW-STL anpassad <kuid:30387:5> "Could not read file scripts stlmotorvehicle.gs." enligt Content Manager. Vad är felet? //Anders |
Problemet löst!
Jag installerade om Sven Olovs paket STL-koppel och STL(EB) tillbehören och det löste problemet! Det är bara att konstatera att TS2010 spelar ägaren en hel del spratt!
//Anders |
Lnps timmervagnar 1 & 2. Texturegrupp?
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....17&postcount=7
Tackar för stiliga vagnar.:tumme_upp: Bara en fråga. En texturegrupp följde med, men den var tom. Är det en miss eller ligger det med i beräkningen för framtida texturer? |
Citat:
om man vill ha en vagn med Svenolovs senaste skript så måste det finnas en texturegroup även om den är tom, för att utnyttja vissa funktioner som finns i skriptet. Att den är tom beror på att en texturegroup bara kan innehålla EN textur, visserligen i princip i hur många varianter som helst, men om vagnen, som Lnps består av flera texturer och dessutom LOD så går det inte så bra. Man skulle kunna sammanfatta det hela så här: Vagn med en enda textur - texturegroup med varianter!!! Vagn med många texturer och/eller LOD - tom texturegroup och varianter får klonas!!! Om detta blev begripligt skulle jag själv bli förvånad som gammal pedagog! |
Tänkte inte på, att dom vagnarna var lodade och har flera texturer i olika storlekar.
|
Citat:
http://rune-feldt.se/boll/381.jpg http://sverigesradio.se/diverse/appd...88_520_292.jpg bilder från (i ordning som dom kommer) http://rune-feldt.se/boll/index.htm http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4239237 |
En mindre buggrapport:
Den Gbs engineconfig som medföljer till Lnps vagnarna fungerar inte i 2010. Man får plocka bort "scale 1" ur flowsize blocket för att det skall fungera. Intersant nog så hade jag inte det problemet med någon utav beta vagnarna. |
Citat:
Satt och funderade på den igår och vad som skulle behövas ändras i configen.:ide: Nu var det problemet löst.:noterat: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Hoppsan, Ekan hann före i downloadtråden, så går det när man är ute och julhandlar! Det är "skit" samma, de bör fungera båda två! |
Tack för uppdat.:tumme_upp:
|
Mycket fint:tumme_upp: men om ni kunde göra en T43 med hectorrail logga:ber:
|
Menar du 842 lok som är T43 hos hectorrail. gp3119.
|
Citat:
|
Citat:
|
vilken uppdatering behöver man??
|
Kan bara se röken
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Laddade ner GSJ Lok 1&2 och följande uppstår: Förutsättningar: Arbetar i Trainz 2010 Build 44088. Har en rutt "MidSweden" och en session "Värmland runt". Där finns två lager: Sessionslagret "Värmland runt" och ruttens lager: "MellanSverige". Sätter ut loket som syns på spåret. Försöker sätta till en förare, men loket finns inte i listan. Kan alltså inte sätta dit någon förare. Tänker, sparar ändå och provar att flytta en förare från något annat lok. Öppnar i Driver och loket syns inte, bara röken. Asch. Går tillbaka till Surveyor och tänker radera loket. Det går inte. Försöker sätta dit en vagn eller något så det blir ett tågsätt. Tänkte att det går kanske i så fall att radera hela tågsetet. Går inte. Får meddelande om att loket står där i ett "hidden layer". Tittar på mina lager. Alla syns och ingen är låsta. Försöker radera loket på vart och ett av lagren utan resultat. Har satt ut loket på nytt på sidospåret och det syns, men inte det gamla. Stänger ner utan att spara (för då får jag antagligen två osynliga lok). Slutligen - Tittar i Content Managern om det saknas något. Där finns ett rött utropstecken. Tittar på error och får texten: Error: Could not read file scripts stlmotorvehicle.gs. Är det någon som vet något om detta. Kan inte bli av med spökloket och inte sätta ut något annat på rälsen innan den går "över till ljuset" EDIT: Vänta lite - jag kanske hittar felet själv! Provar just nu. Hittade felet: Man måste ha senaste versionen av STL Common Source och Trainz Monitor. Hälsningar |
Man blir impad!!!
När jag började detta samarbete med Ekan hade jag lite tvivel om det skulle gå att göra presentabla lok av STW:s gamla "polygonsnåla" original, men Ekan har med dagens uppladdning av Da bevisat motsatsen, BRAVO!!!!!! Jag ser nu att det går att göra underverk på snart 10 år gamla modeller. Stort Pris till dig, Ekan!!!
|
Nu finns uppdat. "Ue orange" + kollegan "Uf 860 orange" att ladda ner på downloads :).
|
Fin den blev..
I mitt tycke är det av de häftigaste lok SJ haft igång.... Tack för denna.....kommer till användning framåt..
|
Efter Lans och Ekankals uppdateringar av diverse STW lok så önskar man ju nu att man körde 1435mm samt hade en tråd hängde över spåret och att man körde 60-tal....
Nu nöjer jag mig att applådera från sidan tills SJ hinner få upp tråden över stambanan genom Ockelbo (någon gång under 50 talet). :grin: |
Ekan, har du någon produkt till vagnarna som passar?
EDIT: Såg att produkten kom med i cdp:n |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34. |