Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Hemmabio (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=18263)

Pierre 2008-01-14 20:27

Hemmabio

Har lessnat på ljudet i tv´n, så jag funderar på att köpa en hemmabio-anläggning när lönen kommer. Prisklass 2000-3000kr. Nån som har nått bra tips?

Funderat på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169326 då den har HDMI och hamnar rätt prismässigt. Den har dock fått mycket kritik på minhembio forumet angående surr/burr i högtalarna, så jag är osäker???? Lyssnade på den på Elgiganten (filmen Ghostrider) och där lät den väldigt bra!

Vill kunna koppla ihop anläggningen med min lcd-tv ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=128310 ) och datorn. Nu har jag datorn till tv med dvi och ljudet separat till tv´n. Har också en billig dvd kopplad med scart till tv´n...

Schulz 2008-01-14 23:28

En hemmabio är väl ändå ett krav när man köper platt-tv? Iaf för mig. ;)

Pierre 2008-01-15 09:18

Hur menar du? Har man platt-tv, så måste man ha bra ljud till, men inte om man har en gammal tjock-tv?????

Jag ser helst att man har bra ljud till vilken tv man än har, men det är ju en fråga om vad man har råd till och vad man prioriterar. Har också haft en äldre stereo tills några veckor sen...så jag har inte vart i så stort tv-ljud behov!

Schulz 2008-01-15 10:12

Jo, det skadar ju heller inte. Men har man en 47" LCD Full-HD så tycker jag man ska satsa på en hyfsad hemmabioanläggning i samma veva. HD skall ju upplevas som ett starkt skäl att inte gå till biosalongen.

Jag körde med en gammal förstärkare med två hundrawattare förr, men sedan ville tjejen inte ha den pga platsbrist. Men även det gav skönt ljud. Det är sant att man tröttnar på att enbart ha TV-ljudet.

Pierre 2008-01-15 12:40

Det är ju olika förutsättningar för olika människor. Alla har inte råd att skaffa sig 47" full-hd och en fet surruond-anläggning...

Personligen tycker jag inte nån bio-känsla kan infinna sig på nån tv överhuvudtaget. Dom är helt enkelt för små! Nej, jag skulle skaffa projektor direkt om jag hadde råd, men det har jag tyvärr inte.

Så nu får jag köra på det jag kan. Jag har en 40-tummare och 2000-3000kr att lägga på en hemmabio. Har haft tv-ljudet ett par veckor nu och är rejäljt trött på det (tv-högtalare låter ju inge bra direkt!). Var ganska bra ljud på stereon, men var tvungen att sälja den...

Säg inte att jag ska vänta och spara ihop till nått värre. Jag har precis blivit av med jobbet och väntar på innestående lönen + sem. ers. Så efter denna lön väntar "svält-bidrag" = a-kassa, så pengar till att spara finns inte!

Schulz 2008-01-15 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Det är ju olika förutsättningar för olika människor. Alla har inte råd att skaffa sig 47" full-hd och en fet surruond-anläggning...

Personligen tycker jag inte nån bio-känsla kan infinna sig på nån tv överhuvudtaget. Dom är helt enkelt för små! Nej, jag skulle skaffa projektor direkt om jag hadde råd, men det har jag tyvärr inte.

Så nu får jag köra på det jag kan. Jag har en 40-tummare och 2000-3000kr att lägga på en hemmabio. Har haft tv-ljudet ett par veckor nu och är rejäljt trött på det (tv-högtalare låter ju inge bra direkt!). Var ganska bra ljud på stereon, men var tvungen att sälja den...

Säg inte att jag ska vänta och spara ihop till nått värre. Jag har precis blivit av med jobbet och väntar på innestående lönen + sem. ers. Så efter denna lön väntar "svält-bidrag" = a-kassa, så pengar till att spara finns inte!

Farsan hittade en 103" LCD på Media Markt i Berlin, kostade ca 75000 kr.

Projektor är ett alternativ, men då får du ju ha rummet ständigt i mörker för bästa upplevelse.

Det funkar också att hitta en bra begagnad förstärkare (som har en Dat/Video-utgång, så man kan koppla från TV till förstärkaren utan problem. Ett sätt som jag förmodligen kommer köra på istället för att köpa dyrt och nytt ute i butikerna. Bara man känner sitt behov så löser det alltid sig prismässigt. Dessutom fungerar detta tillvägagångssätt även till vanliga stereo-TV, bara de har scartutgång.

För att få ett hyfsat system ska du ha ett par någolunda kraftiga (och stora) speakers fram och mindre surroundspeakers placerade vart du nu vill ha dem.

Du känner ju vad du ungefär behöver, om du vill vänta och spara till ett nytt eller försöka hitta ett begagnat på Blocket eller dylikt så är det ju din ensak.

Själv hade jag kollat rundor på Blocket och andra annonssidor och se om man hade hittat ett prisvärt system i bra skick. Alltid värt att kolla.

Pierre 2008-01-16 11:50

103" tv ger självklart bio-känsla, men med tanke på priset, så ser inte jag det som nått som en vanlig arbetare köper...och då inget att äns snacka om.

Projektor är (enligt mig) enda valet att få stor bild och bio-känsla till ett vettigt pris. Men det har ju sina nackdelar också. Mörkläggning krävs, lampbyte efter x antal timmar m.m.

Begangnat är ett bra tips, men jag är nog i fel prisklass. Har kollat Blocket och Tradera och där är det antingen dyrare anläggningar eller dom allra billigaste. Dessutom vill dom som säljer ha ut mer än vad grejerna verkligen är värda. En del är det rena fantasipriser på!

Jag vet ungefär vad jag vill ha. Vill ha ett paket med dvd-spelare för 2000-3000kr och helst med HDMI. Värre har jag inte råd med och tror inte mina grannar skulle uppskatta!?

Ingen som har nått vettigt tips?

Olaf Lindström 2008-01-16 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Farsan hittade en 103" LCD på Media Markt i Berlin, kostade ca 75000 kr.

Projektor är ett alternativ, men då får du ju ha rummet ständigt i mörker för bästa upplevelse.

Det funkar också att hitta en bra begagnad förstärkare (som har en Dat/Video-utgång, så man kan koppla från TV till förstärkaren utan problem. Ett sätt som jag förmodligen kommer köra på istället för att köpa dyrt och nytt ute i butikerna. Bara man känner sitt behov så löser det alltid sig prismässigt. Dessutom fungerar detta tillvägagångssätt även till vanliga stereo-TV, bara de har scartutgång.

För att få ett hyfsat system ska du ha ett par någolunda kraftiga (och stora) speakers fram och mindre surroundspeakers placerade vart du nu vill ha dem.

Du känner ju vad du ungefär behöver, om du vill vänta och spara till ett nytt eller försöka hitta ett begagnat på Blocket eller dylikt så är det ju din ensak.

Själv hade jag kollat rundor på Blocket och andra annonssidor och se om man hade hittat ett prisvärt system i bra skick. Alltid värt att kolla.

Slå till direkt för 103" skärmen som man även släpat till Sveriges olika Media Markt butiker kostar 699990kr här, om jag inte minns fel.;)

Schulz 2008-01-16 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Slå till direkt för 103" skärmen som man även släpat till Sveriges olika Media Markt butiker kostar 699990kr här, om jag inte minns fel.;)

Ta bort en nolla, så har du nog det korrekta priset. €8000 kostar den ju i Tyskland...;)

Olaf Lindström 2008-01-16 19:41

Citat:

Ta bort en nolla, så har du nog det korrekta priset. €8000 kostar den ju i Tyskland...;)

Jag tippar på att du har fel prisuppgift, för både i Sverige och Tyskland ska den ha kostat runt 700.000SEK, m.a.o. behöver du lägga på en nolla på priset...:)

Se t.ex. länken här:
http://www.tomshardware.com/de/Panas...ws-240313.html

Nåja, vi återgår till det tråden handlar om från början, tror inte Pierre tänker köpa tv'n vi disskuterar trots allt! ;)

Pierre 2008-01-18 23:52

Tar och köper Philips paketet på fredag. Kostar 2500:- på Media markt. Bara lämna tillbaka om man blir missnöjd...

Och nej, jag tänker inte köpa nån tv för varesig 70 000kr eller 700 000kr!

Pierre 2008-01-20 22:52

Skönt nu behöver man inte vara orolig längre. Philips har släppt en uppdatering till detta paket. Det ska snabba upp systemet och reducera bruset. En som provat uppdateringen säger att sig vara hel nöjd!

Står om det här: http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=182255

Skriver detta om det är nån mer än jag som varit intresserad av detta paket!?

Pierre 2008-01-21 11:00

Fick reklam från Elgiganten. Nu har dom rea på Philips paketet till 27/1 och det kostar 2290kr, vilket är väldigt prisvärt. Får hänga på dörren den 25e då...

Pierre 2008-01-21 20:49

Köpte paketet idag (fick låna pengarna). Jag är nöjd! Väldigt prisvärt för dom pengarna!!!! Har det kopplat till min lcd-tv med hdmi-kabel och har nu sett en james bond film.

Både ljud och bild är bra. Räcker klart för mina behov och det passa min plånbok också. Problemen vissa haft med detta paket och surr i högtalarna har jag inte märkt nått av.

Byggare Bob 2008-01-21 22:03

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Jag tippar på att du har fel prisuppgift, för både i Sverige och Tyskland ska den ha kostat runt 700.000SEK, m.a.o. behöver du lägga på en nolla på priset...:)

Se t.ex. länken här:
http://www.tomshardware.com/de/Panas...ws-240313.html

Nåja, vi återgår till det tråden handlar om från början, tror inte Pierre tänker köpa tv'n vi disskuterar trots allt! ;)

Nähä...
http://www.tomshardware.se/nyheter/n...ate=1200862800

Pierre 2008-01-24 19:45

Nån som är duktig på att koppla?

Paketet ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169326 ) är nu kopplat till min lcd-tv, Myrica VQ40-3SU, ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=128310 ) med HDMI-kabel.

Provade med en scart-kabel mellan paketet och tv´n för att få ut tv-ljudet, men tyckte inte det var nån större skillnad mot tv´ns högtalare, så den har jag tagit bort...

Nu till mitt problem. Jag har datorn kopplad till dvi på tv´n och vill ha 5:1 ljud från datorn till hemmabio anläggningen. Går det? Vad behövs för kabel/kablar? Hur kopplar jag? Behöver jag ett speciellt ljudkort?

Min dator:
AMD64 X2 4200+ processor
Corsair Value S. PC5300 1024MB minne
Corsair PC5400 1024MB minne
Abit KN9S moderkort
Gainward 8600GT silent grafikkort
WD Raptor 74GB hårddisk
Samsung 160GB hårddisk

Schulz 2008-01-24 20:18

Pröva koppla en separat kabel från ljudkortet till paketets "audio in", om det finns, annars borde det väl gå att skarva ihop lite kablar?

Min hypotes.

Pierre 2008-01-24 23:47

Jag har datorn kopplad till aux på hemmabio anläggningen, men vill ha riktigt 5.1 ljud. Har koaxial ingång på dvd/förstärkaren. Dessvärre har inte mitt moderkort någon digital utgång, trots att det har inbyggt 7.1 ljudkort...dåligt!

Blir att köpa ett separat ljudkort då. Nån som har nått förslag? Prisklass 500-600kr med antingen optisk eller koaxial utgång...

Fredrik 2008-01-25 08:42

Men du har ju utgångar på ljudkortet.

http://www.abit.com.tw/common/window..._panel_500.jpg

Enligt manualen till ditt moderkort innehåller ljuddelen följande

1x Audio Connector som ger:
  • Surround-Left / Surround-Right
  • Rear-Left / Rear-Right
  • Center / Subwoofer
  • Mic-In
  • Line-In
  • Line-Out

Pierre 2008-01-25 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Men du har ju utgångar på ljudkortet.

http://www.abit.com.tw/common/window..._panel_500.jpg

Enligt manualen till ditt moderkort innehåller ljuddelen följande

1x Audio Connector som ger:
  • Surround-Left / Surround-Right
  • Rear-Left / Rear-Right
  • Center / Subwoofer
  • Mic-In
  • Line-In
  • Line-Out

Ingen av dessa är väl för digitalt ljud? Kanske jag missuppfattat att digitalt ljud ska vara bäst!? Berätta gärna hur man kopplar dessa för att få digitalt ljud till Philips paketet.

Jag är verkligen en nybörjare på att koppla ljud, men jag har ju inte haft en hemmabio anläggning med dolby digital förut...med gamla stereon, så koppla jag bara 3,5 (line out) till två rca till (aux) förstärkaren!

Har köpt ett billigt ljudkort nu (trust) med både koaxial in/ut och optisk in/ut och ska prova. Återkommer med testresultat...

Pierre 2008-01-26 23:51

Köpte som sagt ett Trust ljudkort med både koaxial in/ut och optisk in/ut. Kopplade koaxial ut på ljudkortet till koaxial in på hemmabion (med digital koax kabel). Försökte sen lägga in det som var på installationsskivan. Men bara drivarna gick att lägga in, programmen AudioRack och Win DVD gick inte! Vet inte varför????

Det inbyggda ljudkortet i datorn inaktivera jag i bios, innan jag satte i Trusten. Nu skulle man väl äntenligen få Dolby Digital från datorn...svar nej! Det blir bara Dolby Pro Logic 2 och efter ha lusläst forum och annat, så har jag förstått att det inte går att få.

Använder man SPDIF utgång (kaoxial eller optisk) kan man bara få 2-kanaler ut. Klickar man i 5.1, får man inget ljud alls...fasen va knäppt!

Tycker detta är snudd på fel marknadsföring...kalla ett ljudkort, 5.1 Surround Sound Card, ha digitala utgångar på det och sen får man ändå inte 5.1 ljud...

Finns dock några ljudkort med Dolby Digital Live och dom gör allt ljud i datorn till Dolby Digital (om jag fattat det rätt!?) och skickar det i SPDIF till extern förstärkare.

Få se om jag orkar forsätta med detta eller nöjer sig som det är nu???? Man blir bara så jä..a trött på sånt här...

Deskgrunt 2008-01-27 18:36

Nu har jag inte läst allt men du kör möjligtvis inte med Vista som operativ?

Stödet för ljud blev SÄMRE i Vista jämfört med XP... Har för mig att just 5.1 på digitalutgång var svårt (omöjligt ?) att få... Det har utlovats bättring med nästa version av DirectX men den som lever får se...

Dolby Digital Live kör väl antagligen med allt via ljudkortets hårdvara och då är det en annan femma.

Pierre 2008-01-27 20:54

Nej, jag kör med XP. Efter läst massor av trådar i bl.a. minhemmabios och sweclockers forum, så är det bara att konstatera att det inte går att få 5.1 ljud genom spdif, om inte ljudkortet har Dolby Digital Live.

På ett kort med Dolby Digital Live (DDL) så kodar kortets hårdvara om allt dataljud i realtid till Dolby Digital och det kan skickas genom spdif. Ja, om jag fattat detta rätt!? Men blir detta riktigt digitalt 5.1 ljud egentligen?????

Jag kanske var otydlig med hur jag ville ha det hela!? Jag tänkte att nu när jag köpt mig ett hemmabio paket, så vore det trevligt med digitalt 5.1 ljud från datorn. Eftersom paketet har en digital ingång, så är det väl bara att köpa ett 5.1 ljudkort med digital utgång. Men så enkelt funka det inte!!!! Det går bara att välja hörlurar eller 2 kanaler i inställningar, för att skicka ljud genom spdif. Väljer man nått annat, t.ex. 5.1, så blir det inget ljud alls...

Har nu gett upp och ska försöka lämna tillbaka kortet. Kör istället som innan, 3,5 (datorn) till rca (förstärkaren) med det inbyggda. Analogt och stereo!

Schulz 2008-01-28 20:39

För mig är det viktigt att få till ett bra ljud när man kollar på tv och spelar musik via datorn. Gillar att pyssla med ljudbygge både i hem och bil. :)

Hoppas du hittar en annan lösning.

Pierre 2008-01-29 01:02

Citat:

För mig är det viktigt att få till ett bra ljud när man kollar på tv och spelar musik via datorn. Gillar att pyssla med ljudbygge både i hem och bil. :)

Hoppas du hittar en annan lösning.

Bästa lösningen på detta vore egna surruond-högtalare för datorn till datorn. Då behöver man inte koppla genom spdif ens! Kruxet är att jag har datorn i vardagsrummet kopplad till tv´n och har ett hemmabio paket kopplat till tv´n också. Vill helst slippa 10 högtalare i vardagsrummet...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.