Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Nisses Cab-bana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30211)

Henke85 2013-08-23 16:32

Mycket trevliga bilder av välgjorda och verklighetstrogen miljö. Blir själv sugen på att göra nå liknande.
Håller själv på att efterskapa brittisk landskap som ska va tiden före 50-talet med ånglok och annat roligt.
:)

ekankal 2013-08-23 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 280074)
Körningen flyter bra tills man kommer till partier där "någon" planterat träd som rör sig för vinden och då uppstår svårartade artefarkter (= hackar). Synd!

Har man lite för "klen" dator går det ju alltid att köra "Replace asset" ;).
Det är sådant man får leva med när någon annan har byggt rutten (och det gäller absolut inte bara din rutt Nisse, så ingen skugga ska falla på dej).
Dom flesta har väl även sina egna favoritträd, mm, som kanske inte stämmer överens med Nisses favoriter :).

lan 2013-08-23 16:52

Du har säkert rätt Ekan, min dator är 7 år gammal men duger gott till det jag normalt sysslar med, att bygga assets. Och visst, jag har klonat Nisses Route och Session och kommer att bygga om så att allt fungerar på min (urgamla) dator.

Det är nämligen den bästa och snyggaste bana jag upplevt under mina 12 år med Trainz och jag tänker minska ned på byggandet och börja köra istället!

Jag tycker man kan ventilera vad man tycker och upplever i denna tråd, jag tror inte Nisse tar illa upp !?

ekankal 2013-08-23 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 280080)
Du har säkert rätt Ekan, min dator är 7 år gammal men duger gott till det jag normalt sysslar med, att bygga assets. Och visst, jag har klonat Nisses Route och Session och kommer att bygga om så att allt fungerar på min (urgamla) dator.

Det är nämligen den bästa och snyggaste bana jag upplevt under mina 12 år med Trainz och jag tänker minska ned på byggandet och börja köra istället!

Jag tycker man kan ventilera vad man tycker och upplever i denna tråd, jag tror inte Nisse tar illa upp !?

Tror inte heller att Nisse protesterar om vi "babblar" lite här (annars får du sätta upp stoppspaden Nisse ;)).

Det är ju trots allt det som är fördelen (en av alla) med Trainz, att man med enkla metoder kan anpassa en rutt så att den fungerar och flyter på bra, oavsett om man har en "NASA" dator, eller ett gammalt fornminne ;).
Replace asset är ju ett utmärkt verktyg om man vill/behöver byta ut polygontunga, prestandakrävande, etc, etc. objekt för att kunna köra på en fin bana, eller bara byta ut grejor mot sina egna favoriter (ännu mer prestandakrävande ;)).

Men utan Nisses föredömliga jobb i det här fallet med rutten, hade det varit MYCKET MER jobb, då hade man ju måsta bygga allt själv från scratch, hehe :D.

Nils Blid 2013-08-26 15:42

Återkommen från fritidshuset och en intensiv tvekamp med vedtuggande myror har jag några enkla synpunkter:

Banan är byggd för att den ska kunna byggas om efter tycke och smak. Man kan också bygga vidare. I tidigare versionen ingick också olika byggverktyg. Replace Assets - detta utmärkta verktyg - är som gjort för banan och möjliggör att sätta en personlig prägling på den. Det är sånt jag tycker om.

LAn: Jag har gått igenom samtliga orienteringsskyltar. I en av skyltarna - samma skylt f ö i samtliga tre banor - lyser en stolpen igenom. I övrigt är dom OK. Mina naturliga frågor blir då; vilken bana tog du ner? Hur fungerar Move Marker?
Det kan också vara som så att om jag lägger ut en OK bana så förändras den hos mottagaren. Detta tar jag upp inledningsvis i downloadtråden i fet stil. Det här är ett stiort problem - inte minst för undertecknad. Jag skall inter behöva ha ont i magen när jag lägger ut en bana.

Nisse

lan 2013-08-26 15:54

Nisse,
det var ts2010 för winXP jag laddade ned och där satt hastighetsskylten bakom Otavlan och syntes ej (samtliga Otavlor). Stolpen syntes flimra igenom tilläggstavlan (samtliga Otavlor).

MoveMarker är bara ett handtag där man kan dra hela tavlan långs spåret. Man klickar även på den för att få upp Propertyrutan där alla inställningar görs.

Nils Blid 2013-08-26 17:36

2 bifogad(e) fil(er)
Har startat upp XP-datorn och kollat en orienteringsskylt. Stolpen är ställd till 2,4 meters höjd, skyltarna 1,8 m resp 1,5 m.

Så här gör jag: Först dit med stolpen, anger namn, fyrkantig stolpe och höjd. Därefter tar jag fram övre skylten och konfigurerar den. Den får ligga kvar en bit från den blåa (se bilden). Sedan lägger jag in skylt 2 en bit ifrån ettan och konfigurerar. Sedan drar jag in ettan till den blåa, lägger slutligen tvåan ovanpå ettan. Resultatet enligt bilden.

Så skall det se ut förutsatt att det inte händer något på vägen till dig. Du har visserligen klonat banan (helt OK) men det tror jag inte har någon betydelse.

Nisse

lan 2013-08-26 19:20

8 bifogad(e) fil(er)
Jag kontrar med 8 bilder på hur det ser ut direkt efter nedladdning (gäller alla O-tavlor) och vad man behöver änra för att få det rätt.

bild1: Som det ser ut efter nedladdning
bild2: Ändrad Otavla
bild3: Nedladdad 70-tavla
bild8: Ändrad 70-tavla
bild4: Nedladdad 650-tavla
bild5: Ändrad 650-tavla
bild6: Som jag tycker 650 m-tavlan bör se ut (OBS mellanslaget)
bild7: SÅ här ser det väl bra ut ???

Inte en susning varffö det är rätt på din bana men fel på den uppladdade.
Om du klonar din 2010 XP-bana och Me-Am-session och laddar ned dina filer från MediaFire, blir det rätt då :confused::confused::confused::confused::confused:

Nils Blid 2013-08-26 20:56

LAn: Det här är inte riktigt klokt!

Vad jag har skickat ut (se bild 1 i mitt inlägg ovan) är inte din bild 1.

Det här är djupt oroande, jag har påpekat det förut. Jag har också åtgärdet genom att gå ut med samma bana i tre versioner.

Jag har skickat ut banan ett antal gånger. Trots att jag önskat kommentarer har det bara skett i enstaka fall. Det är faktiskt bara du som tagit upp det här problemet på allvar.

Uppenbart handlar det om konfigurationen. Något går snett på vägen. Hänger databasen inte med...?

Ditt förslag ovan, som verkar mycket intressant, är att jag skall klona banan och sedan ta ner och installera route och session över den klonade banan. OK?

Nisse

lan 2013-08-26 21:14

Nej,
jag menar att du skall Öppna de för edit, backa upp ett steg och CTRL-dra dom till nån mapp på din dator.
Sen skrivs ju dina original över vid nedladdningen men det går ju att få tillbaks originalen genom att dra dina backup till CM-fönstret.

Har jag uttryckt mig tillräckligt (O)klart :confused:

Om du är osäker på detta så kan du skicka din fungerande rutt och session till mig så kan jag testa !
Samma teknik som ovan, men de du dragit till den tillfälliga mappen kan du skicka till mig !

Anledningen till att jag föreslår detta förfarande är jag misstänker att CDP (=ContentDownloadPacker) i CM är behäftad med vissa brister !!!
När jag och Svenolov utbyter filer är det aldrig CDP-filer numera. Svenolov kan säkert mer om detta !?

lan 2013-08-27 15:19

En dåres försvarstal ...

... kommer här:

DET ÄR INGET FEL PÅ NISSE CABBANA !!!

Det var så att när vi utvecklade Järnvägstavlorna så laddade jag upp och uppdaterade dom utan att själv ladda ned och kolla dom (skäms på mig).
Nu gjorde jag det och nu fungerar Nisses cab-bana som tänkt.

"Det är av misstag man lär sig" så förlåt allt rabalder i denna tråd :ber:

Tack Nisse !

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.