![]() |
Nån som är duktig på att koppla?
Paketet ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169326 ) är nu kopplat till min lcd-tv, Myrica VQ40-3SU, ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=128310 ) med HDMI-kabel. Provade med en scart-kabel mellan paketet och tv´n för att få ut tv-ljudet, men tyckte inte det var nån större skillnad mot tv´ns högtalare, så den har jag tagit bort... Nu till mitt problem. Jag har datorn kopplad till dvi på tv´n och vill ha 5:1 ljud från datorn till hemmabio anläggningen. Går det? Vad behövs för kabel/kablar? Hur kopplar jag? Behöver jag ett speciellt ljudkort? Min dator: AMD64 X2 4200+ processor Corsair Value S. PC5300 1024MB minne Corsair PC5400 1024MB minne Abit KN9S moderkort Gainward 8600GT silent grafikkort WD Raptor 74GB hårddisk Samsung 160GB hårddisk |
Pröva koppla en separat kabel från ljudkortet till paketets "audio in", om det finns, annars borde det väl gå att skarva ihop lite kablar?
Min hypotes. |
Jag har datorn kopplad till aux på hemmabio anläggningen, men vill ha riktigt 5.1 ljud. Har koaxial ingång på dvd/förstärkaren. Dessvärre har inte mitt moderkort någon digital utgång, trots att det har inbyggt 7.1 ljudkort...dåligt!
Blir att köpa ett separat ljudkort då. Nån som har nått förslag? Prisklass 500-600kr med antingen optisk eller koaxial utgång... |
Men du har ju utgångar på ljudkortet.
http://www.abit.com.tw/common/window..._panel_500.jpg Enligt manualen till ditt moderkort innehåller ljuddelen följande 1x Audio Connector som ger:
|
Citat:
Jag är verkligen en nybörjare på att koppla ljud, men jag har ju inte haft en hemmabio anläggning med dolby digital förut...med gamla stereon, så koppla jag bara 3,5 (line out) till två rca till (aux) förstärkaren! Har köpt ett billigt ljudkort nu (trust) med både koaxial in/ut och optisk in/ut och ska prova. Återkommer med testresultat... |
Köpte som sagt ett Trust ljudkort med både koaxial in/ut och optisk in/ut. Kopplade koaxial ut på ljudkortet till koaxial in på hemmabion (med digital koax kabel). Försökte sen lägga in det som var på installationsskivan. Men bara drivarna gick att lägga in, programmen AudioRack och Win DVD gick inte! Vet inte varför????
Det inbyggda ljudkortet i datorn inaktivera jag i bios, innan jag satte i Trusten. Nu skulle man väl äntenligen få Dolby Digital från datorn...svar nej! Det blir bara Dolby Pro Logic 2 och efter ha lusläst forum och annat, så har jag förstått att det inte går att få. Använder man SPDIF utgång (kaoxial eller optisk) kan man bara få 2-kanaler ut. Klickar man i 5.1, får man inget ljud alls...fasen va knäppt! Tycker detta är snudd på fel marknadsföring...kalla ett ljudkort, 5.1 Surround Sound Card, ha digitala utgångar på det och sen får man ändå inte 5.1 ljud... Finns dock några ljudkort med Dolby Digital Live och dom gör allt ljud i datorn till Dolby Digital (om jag fattat det rätt!?) och skickar det i SPDIF till extern förstärkare. Få se om jag orkar forsätta med detta eller nöjer sig som det är nu???? Man blir bara så jä..a trött på sånt här... |
Nu har jag inte läst allt men du kör möjligtvis inte med Vista som operativ?
Stödet för ljud blev SÄMRE i Vista jämfört med XP... Har för mig att just 5.1 på digitalutgång var svårt (omöjligt ?) att få... Det har utlovats bättring med nästa version av DirectX men den som lever får se... Dolby Digital Live kör väl antagligen med allt via ljudkortets hårdvara och då är det en annan femma. |
Nej, jag kör med XP. Efter läst massor av trådar i bl.a. minhemmabios och sweclockers forum, så är det bara att konstatera att det inte går att få 5.1 ljud genom spdif, om inte ljudkortet har Dolby Digital Live.
På ett kort med Dolby Digital Live (DDL) så kodar kortets hårdvara om allt dataljud i realtid till Dolby Digital och det kan skickas genom spdif. Ja, om jag fattat detta rätt!? Men blir detta riktigt digitalt 5.1 ljud egentligen????? Jag kanske var otydlig med hur jag ville ha det hela!? Jag tänkte att nu när jag köpt mig ett hemmabio paket, så vore det trevligt med digitalt 5.1 ljud från datorn. Eftersom paketet har en digital ingång, så är det väl bara att köpa ett 5.1 ljudkort med digital utgång. Men så enkelt funka det inte!!!! Det går bara att välja hörlurar eller 2 kanaler i inställningar, för att skicka ljud genom spdif. Väljer man nått annat, t.ex. 5.1, så blir det inget ljud alls... Har nu gett upp och ska försöka lämna tillbaka kortet. Kör istället som innan, 3,5 (datorn) till rca (förstärkaren) med det inbyggda. Analogt och stereo! |
För mig är det viktigt att få till ett bra ljud när man kollar på tv och spelar musik via datorn. Gillar att pyssla med ljudbygge både i hem och bil. :)
Hoppas du hittar en annan lösning. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:09. |