Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal Igår, 10:58   #1
stora vågen
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard Datorkrasch pga trainz ??

Hej hopp! Länge sedan nu en var inne här, bygger i det hemliga Men nu till det lite mer allvarliga, min dator kraschar av oklar anledning då jag bygger på en särskild rutt, det har gått så pass långt att den (datorn) inte velat starta, var på jag gått till ett företag som pysslar om dessa men efter dryg månad fram och tillbaka har de inte funnit problemet.

Kan det vara något fel/kurppt (tror jag det heter på datorspråk?) på rutten? för datorn verkar annars fungera som den ska.. och/eller är det någon som känner igen detta problem?

Kör Trainz 2019

Bifogar bild på senaste lokomotvivet ur verkstaden för ert blickfång

Tacksam för svar

stora vågen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal Igår, 10:59   #2
stora vågen
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Fick inte till bifogningen men här har vi en länk iaf

https://www.facebook.com/photo/?fbid...ty=54724742020

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal Igår, 15:09   #3
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Hmm, uppstår felet bara på den rutten? Lade du till nåt på rutten precis innan problemen uppstod? Vilken version av Trainz använder du? Vad har du för utrustning på datorn?

Senast redigerad av Jockes den Igår klockan 15:10.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal Igår, 21:32   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Om hela datorn, inklusive operativsystemet kraschar så låter det som att det är något mer än Trainz som är trasigt, då hade bara det programmet kraschat. Får du någon blåskärm (eller hur det ser ut i Windows numera, var länge sedan man lyckades krascha operativsystemet) med något kryptiskt felmeddelande? Eller är det bara direkt till svart skärm och datorn stänger av sig?

Jag skulle genast misstänka en av dessa två saker:
1. Drivrutiner till hårdvaran. Mest troliga kandidaten är nog grafikkortets drivrutin. Kolla vad du har för grafikkort och gå till den tillverkarens hemsida och ladda ned de senaste drivrutinerna.
2. Hårdvarufel. Ifall datorn rullar på fint i övrigt (när den väl startar vill säga) så är det mest troliga antingen att nätaggregatet (PSU på engelska, alltså den komponent som konverterar 230V från vägguttaget till så många volt som de olika komponenterna behöver) är slitet och inte orkar mata datorn med tillräckligt med ström när du kör processor och grafikkort hårt, vilket man gör i Trainz. Annars skulle det kunna vara någon av fläktarna som inte klarar av att transportera bort värmen så att hårdvaran stängs av för att skydda den från att smälta. Kan bero på att någon är trasig, eller att de är igångsatta av damm. Annars skulle det kunna vara en eller flera av minnesstickorna (RAM) som är helt eller delvis trasiga, vilket skulle kunna resultera i att det inte ens går att starta datorn.

Hur lätt eller svårt det är att utesluta något av detta är ju beroende på om det handlar om en stationär dator, eller en laptop. En stationära går ju såklart att öppna och testa att byta komponenter i (ifall man vet hur man gör sådant och har någon annan dator med komponenter som man kan låna för att testa).

Baserat på beskrivningen så låter det mest troligt med PSU:n eller RAM-minnet skulle jag säga, rent spontant. Drivrutinerna borde vara något av det första de testar att uppdatera om man lämnar in en dator som strular.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.