![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Revideringen av Nynäsbanan i Trainz har påbörjats och självklart med Nynäshamns station och dess område – och framför allt med det LAn-byggda stationshuset, som äntligen är på plats. Jag har utgått från en nutida färgbild, men planlösningen är den gamla..
Ursprungligen var det tänkt att fylla ut dammen och anlägga en säckstation. Så blev det inte, I stället blev det som i ena bilden, men då var stationshuset mer eller mindre på plats. Der var bevisligen nyårsdagen 2015 som jag beslöt mig för att bygga Nynäsbanan i DEM (2010). Bengan ställde upp med en jättestor DEM-karta i vilken spåret var inritat samt fakta. Bygget började och sen kom LAn in i bilden med massor av anpassade objekt. Nynäsbanan är en bana av Bengan och LAn. Min roll har varit hantlangarens. Med ”nya” Nynäshamn har nedräkningen börjat mot Nynäsbanan Old. Hinner jag i mål före ett-års-dagen? Ytterligare två stora steg återstår plus ett stort antal justeringar. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Du hat byggt otroligt fort Nisse, kommer bli en kul bana att köra på!
![]()
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... så blir det årets route 2016
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Gamla Nedersta hållplats har blivit nya Nedersta sedan en massa skog har avverkats och detaljer lagts till – och inte minst en ny hållplatskur modell Lan. Jag bygger väldigt mycket efter bilder. Det här är ett exempel och här under ett annat.
Det handlar om gångbron vid Vega hållplats. Den gjorde jag ursprunligen med hjälp av diverse objekt hämtade från DLC. Bron föll inte LAn i smaken. Med utgångspunkt från den svartvita bilden gjorde han ett helt set med nya gångbro-detaljer. Vega hållplats har blivit mer verklighetstrogen. Revideringen av ”Nynäsbanan i Trainz” rullar på i rask takt. Nästa samtliga stationen har kontrollerats så att AI-adresser fungerar liksom tågmöten. Flera problem har upptäckts, förmodligen beroende på att datorn ominstallerats sex gånger under senaste halvåret och att banan skickats fram och tillbaka mellan en XP-dator och en Win 7. Den hanteringen har inte Nynäsbanan mått gott av. Efter revideringen skall massa elstolpar bort. Sedan är det inte lång stund kvar förrän Nynäsbanan Old ligger i Forum. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Det ser mycket bra ut. Jag är imponerad av vad du gör.
![]()
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Ja, det är kul att se vad en duktig "routebuilder" kan åstadkomma med alla assets. För att nu inte Nisse skall spricka av stolthet tycker jag att hållplatskuren i Vega skall vara närmare plattformskanten
![]()
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Hej alla!
Nyårsdagen 2015 skrev jag till Bengan: "Törs jag tigga till mig lite hjälp". Därmed började bygget av Nynäsbanan i Trainz. Nyårsafton 2015, 16.00 var banan färdigbyggd. Nynäsbanan har nu omvandlats till två delar; Nynäsbanan OLD (den äldre signaltekniken, semaforer etc), Nynäsbanan MOD (modernt signalteknik). Nu står OLD-banan på tur. En massa ledningsstolpar skall rensas bort, manual skall skrivas och sen kan banan läggas ut, Nästa steg kommer att ta tid. Allt äldre material skall bort, kontaktledningar kompletteras och ett nytt signalsystem skall installeras. Svåraste jobbet: Tunneln – inget snack om den saken. Det handlar alltså om den drygt 1,5 kilometer bågformade dubbelspårstunneln under Södermalm i Stockholm Det gällde att inte bara om hitta rätt på början och slut, tunneln skulle också ha den rätta radien och höjd. Verktyget som möjliggjorde bygget var Lan:s dubbelspåriga bergstunnel, som dock kräva flera dagars experimenterande för att få på plats – för att inte tala om alla mätningar. Avslutningsvis: Ett gott nytt år till alla Forum-medlemmar, som gjort livet lättare för mig. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Vad snabbt du kom till vägs ände (=Stockholm) med SNJ
![]() ![]() ![]() För mig återstår nu säkert många månader med arbete att överföra den till TANE SP1! Håll tummarna ![]() ![]() ![]() Jag kommer inte att installera denna pärla i TS2010, den är värd ett bättre öde ![]() Jag kommer säkert att behöva hjälp av ALLA, Nisse, Korvtiger, Bengan, Svenolov, Ekan m.fl.
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Nu är nybörjaren tillbaka! Du skriver i instruktionerna "Ta sedan bort ur Content allt vad som heter Lutning och Vändskiva till Generiskt lokstall". När jag söker på "lutning" så uppenbarar sig ca 30 filer. Ska jag alltså ta bort ALLT det? Då försvinner lutningsvisarna jag använt i mina egna banor jag tränar i? Samma sak gäller vändskivorna. Där har jag ca 15 filer. Av v-signalerna har jag tre olika sorter. Ska jag ta bort någon variant? Det är väldigt rörigt med olika varianter när man bygger egna banor, men jag antar att det inte påverkar Nynäsbanan.
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]() Citat:
![]() EDIT: När jag nu försöker installera så vill den skriva över Cab-banan :vissla: Har jag möjligen någon gammal variant av Cab banan?
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2016-01-06 klockan 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Bra att du skriver Patrik. Fortsätt med det så får du hjälp.
Helt rätt; ta bort allt vad som heter lutning (det har jag fått gjort ett antal gånger) och lägg in de fem tillkommande cdp-filerna. Dom är mycket lättare att hantera men är i stora drag desamma som dom du lagt in. Det här med vändskivan begriper jag inte. Det handlar ju bara om en cdp-fil, kanske två, som ska bort och ersättas. Det gamla vägskyddet kan du glömma. Använd det nya. Manual och vägskydd i zip-filen. En allmän kommentar. Allt det här borde du ha hittat i Starthjälpen, men tyvärr har någon envis medlem förstört download-tråden. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Jag bugar mig djup för din finna bana. Den tog en timma att köra från Nynäs till Stockholm. I min nerladdning hittar jag lite avvikelser som
-kilometertavlor med texten "name" -Dubbla Vfsi efter Jordbro och Västerhaningen mot Stockholm. -Ljudsignaltavla utan vägövergång vid Nederst Men banan ![]() ![]() ![]()
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
|
![]()
Som TS2010 användare så undrar jag nu vad TANE innebär för Trainz?
Är det alltså så mycket bättre? Går det gamla att överföra på ett enkelt sätt? "För mig återstår nu säkert många månader med arbete att överföra den till TANE SP1! Håll tummarna Jag kommer inte att installera denna pärla i TS2010, den är värd ett bättre öde " |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ang. vändskivan så förstår jag att du inte begriper! Det var ju såklart olika sorters vändskivor jag hade! ![]() Nu återstår bara för mig att försöka få session att fungera. Har inte lyckats än på DVVJ.
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Fungerar det inte? Gå ut ur Trainz och du kommer direkt tillbaka till Content och gör om operationen enligt ovan. Räkna med att hålla på några gånger. Nisse |
|
![]() |
![]() |