![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
...närmare bestämt vedeldade SävsjöNässjöJärnväg 107(SJ A5 1546) och koleldade KalmarJärnvägar 17 (SJ A5 1545)
rusar fram i det småländska mörkret dragandes Ölänningen i närheten av Gullaskruv( Tomten bor där fick jag lära mig en gång i tiden). Snälltåget Ölänningen gick mellan Nässjö-Kalmar. Dragkraften utgjordes av A3, A5, A6 (Min fars favoritlok) eller L5. A5 1545 finns bevarat i Nässjö. PS. Det råkar inte finnas någon som har färgfoton på A5 1545? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Vet du vovven47. När du är klar med dessa lok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Har börjat fuska lite med ångloks hytt till A5 loken för att kunna lära mig
tekniken bakom detta och dessutom få mekanismer såsom "sotaren", "utblåsning av vatten från cylindrarna" m.m att aktiveras från hytten. Har importerat MYCKET från Aurans egen ånglokshytt PB15. Följande funktioner i hytten kan just nu styras av musen: Regulator Eldstad öppna/stäng Omkastaren Ångvisslan Tågbroms Sand ventil Hyttlampa på/av Lokets strålkastare på/av Injektorer på/av Kvar: Aktivera cylinderns pyskranar Sotaren Injektor utblåsning Lokbroms Hastighetsmätaren och....... Observera att jag importerat en del objekt så dessa kommer kanske att så småningom ersättas av mer "svensk" liknande. 4 första bilderna visar förarens och eldarens olika vyer. Sista bilden beskriver hyttens nuvarande instrument. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Vovven
Jag tycker hytten ser jättebra ut redan nu jag! Det skall bli spännande att se hur du löser programmeringen.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Super snyggt!
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det är kanske inte många som observerat, men i det här lokert bjuder Vovven47 på en mycket stor - och efterlängdad - nyhet; att köra loket som en lokförare - från fönstret. Detta möjliggör en realistisk körning med en avsevärd förbättrad siktbarhet. Exempelvis kan informationsskyltar, lutningstavlor m m (med mera) läsas på det dubbla avståndet. Jag misstänker också att han minskat ner antalet kamerapositioner till ovan redovisade fyra. Detta innebär i så fall att man med ett enkelt knapptryck kan gå direkt från fönsterutsikt in i hytten för att exempelvis påbörja bromsning.
Jag har vid ett enda tillfälle råkat hamna i Vovvens nya kameraposition - förmodligen till följd av att det omöjliga i TRS kan vara möjligt. Den tremilaturen i ångloket var en körupplevelse utöver det vanliga. En stor fördel är också att man slipper den tidvis besvärliga röken. Normalt kör man ånglok i DCC-mode - d v s från HUD-rutan. I framtiden är det cab-läge som gäller. Det är det stora i Vovven47:s arbete i att göra ångloken verkliga. Nisse |
![]() |
![]() |