![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Hej! Jag surfade runt och letade lite rutter idag, och hittade en tråd på train-sim.ro (den rumänska trainsim-sidan) och hittade om detta i deras forum! Verkar vara en fantastisk rutt, det ser otroligt ut på bilderna och det finns en karta som visar att rutten också är väldigt lång! Tyvärr förstår jag inte det språket alls, men det ser mycket intressant ut!
![]() ![]() Länk: http://www.train-sim.ro/index.php?op...apper&Itemid=8
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Det finns språköversättning här: http://www.google.se/language_tools?hl=sv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Vet, men det blir inte speciellt bra. Jag försökte, och fick en viss förståelse. Rutten verkar nästan klar, och jag vet en del om järnvägen i rumänien. Deras vanligaste ellok är tex baserat på ASEA:s Rb1, föregångaren till Rc!
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
|
![]()
Prova: ordlista.se
Den översätter i viss mån hlea meningar och på med ett antal språk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Hej! Jag ska bara informera om att jag har lyckats översätta och ska berätta vad det handlar om! Det finns redan ett antal kortare, verklighetsbaserade rumänska rutter, som jag har laddat ner och som är verklighetstrogna och fint byggda. Sedan finns det två rutter som täcker långa streckor, men som är nerbantade ordentligt. Den ena från 500 till 250 km och den andra från 290 till 85. Dessutom är de inte så fint byggda. Men den här ska tydligen vara mycket mer lik, och täcka en strecka på 2700 km(!). Riktigt lång rutt! Och kolla bilderna! Ser väldigt bra ut! Det har tydligen nyligen varit allvarliga problem med bygget, men det verkade ha en ganska simpel lösning, av vad jag förstod. Den planeras att släppas i mars - maj i år. Vet inte om någon är intresserad, men jag berättar ändå.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Berätta på bara, här är en som är intresserad. Väldigt trevligt med rumänska rutter och tåg. Och kul med en riktigt lång rutt...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Ok, då berättar jag lite mer... Rutten förbinder Bukarest med ett flertal andra städer, bl a Timisoara, nära landets västra gräns. Det är 8 timmars körning! Högsta hastigheten i Rumänien är 160 km/h, och uppgradering till 200 är pågående. De vanligaste elloken, CFR klass 43 (STH 120, för godståg) och klass 44 (STH 160, för persontåg) är båda baserade på ASEA:s Rb1, och de påminner ganska väl om Rc-lok! Här är länk till en karta över rutten, dock är denna karta från när projektet startades för många år sedan, så det kan ha förändrats sedan dess. http://www.postimage.org/image.php?v=aV1ausnr
Vill någon veta något mer, så säg till! ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Nu är det Maj, och det har kommit ny information om rutten. Den har nu växt till ca 3000 km, och täcker många olika linjer ut ur Bukarest, både huvudlinjer och mindre linjer, elektrifierade som oelektrifierade. Den längsta tur som går att köra på rutten enligt verklig tidtabell tar 17 timmar... Som jag förstår det, så är nästan allt arbete med landskap klart och det som återstår är signaler och annat sådant som har med spåret att göra. PRR-Eastern har fått en konkurrent!
![]() ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Jag frågade lite om rutten på det rumänska forumet, och fick veta att allt som återstår på rutten är signalsystemet. De planerar att släppa den till jul som en extra julklapp! Ruttens totala längd är 2816 km, varav allt utom 500 km är elektrifierat... Jag längtar till jul!
![]() ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Jag har fått en uppdatering på rutten. Skaparen har varit lite upptagen av annat så vi får vänta ytterligare någon månad på rutten. Är ju ett stort projekt att signalsätta en sådan stor rutt.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Denna ENORMA rutt är nu släppt!
![]() ![]() ![]() Recension kommer när jag har testat. ![]() http://www.train-sim.ro/index.php?op...d=62&Itemid=32
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
|
![]()
Ser fram emot det Bönan, kul å veta hur det flyter med en sån jätterutt innan man ger sig på den själv. Har ju bara dubbelkärnig processor och de flesta har väl 4 nu för tiden å jag har inga planer på att skaffa ny dator.
![]()
__________________
Mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Då kommer jag med min recension av den rumänska rutten "CFR Route".
Det är 2 st exe-filer som ska laddas ner från train-sim.ro, den ena på 1204 Mb och den andra på 887 Mb. Båda måste köras separat!! Detta måste vara en av de längsta MSTS-rutter som har byggts, totalt är den 2834 km lång. Rutten innehåller bl a huvudlinjerna Bukarest - Constanta, Bukarest - Timisoara och Bukarest - Brasov, samt många fler mindre linjer, både elektrifierade och oelektrifierade. Rutten kommer som sagt i 2 st exe-filer, som båda ska installeras i MSTS huvudmapp. Rutten kräver objekt från orginalrutterna som kopieras automatiskt med installme.bat, men det innebär också att om du använder flera installationer av MSTS, så kallade mini-installationer, så måste du först installera rutten till den MSTS-installation som innehåller de 6 orginalrutterna. Den installerade rutten är på 3.15 Gb. Några tåg eller aktiviteter följer inte med, men dessa finns på samma sida som rutten, train-sim.ro. I min recension ska jag köra från Bukarest upp till Brasov, vilket inte är speciellt långt, bara 166 kilomter. InterCitytåg 346 är det vi reser med. Den första anblicken av rutten man får när man startar på Bukarest:s Centralstataion är tyvärr aningen negativ. Själva stationen och staden lever verkligen inte upp till nivån i resten av rutten, trotts att rutten i sin helhet inte är direkt fantastiskt detaljerat. Men när man står med nosen ut från stationen (Bukarest är en säckstation) ser man inte mycket av detta, se bild 1. STH i Rumänien är i dagsläget 140 km/h och den hastigheten uppnås snabbt efter avgång från Bukarest. Man kommer snart ut på den Rumänska landsbygden. Första stoppet blir Plioesti 45 km norr om Bukarest. Längre än så kör jag inte idag... Min bedömning hittills är att rutten inte är alltför välgjord när det gäller landskapet, men absolut inte dåligt. Den lever inte upp till samma standard som tex Trollhättanrutten, DK2000, Alföld, VBSR eller, om jag får ta upp den i detta sammanhang, Stockholmsrutten. Men denna rutt är ju så oerhört lång, att man får första att skaparen inte har kunnat jobba jättemycket med detaljerna. Personligen skulle jag ha föredragit en kortare rutt, men med mer detaljer. ' Dock så tror jag att rutten passar väldigt bra att köra i mörker, och de stora avstånden passar ju utmärkt för nattåg!
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
|
![]()
Er du fortsatt fornøyd med ruten ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Nöjd men inte jättenöjd. Det kunde se bättre ut, man ser ut i "den stora tomheten" ganska ofta och det sänker betyget rejält... Passar nog bäst för körning på natten/i dimma...
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |