| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej alla grafikdesigners. 
		
		
		
		
		
		
			Jag vet inte om det här är rätt avdelning att ställa min fråga på, men då det är mest skript jag håller på med så känns det mest naturligt att ställa frågan här. Jag har gjort en modifierad Custom HUD som som används i min nya version av 'Wait For Departure' som finns att ladda ner på detta forum. Själva bakgrunden till HUD är gjord i en TGA-fil som är inkluderad i ett HTML-dokument som läses in i mitt skript. Resultatet blir en kompakt bakgrund som inte går att se igenom. Jag vill att bakgrunden skall bli 'semi-transparent' så att man ser igenom 'fönstret' precis som på original-HUD:en. Finns det någon därute som har lösningen på detta? Är det HTML-koden, som använder TGA-filen, eller är det själva TGA-filen som skall modifieras? 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2006-03-28 klockan 15:59.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2003 
				Ort: Karlskrona, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 192
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu är det ett tag sedan du gjorde ditt inlägg, så jag vet inte om du fått svar på annat håll, men; 
		
		
		
		
		
		
			De erfarenheter jag har (ej från Trainz) från bildhantering har hittills visat att transparensen måste ställas in på TGA-filen. Transparensen är baserad på en bestämd färg - t.ex. svart; -Helt transparent yta skulle då vara Helsvart (0, 0, 0) -En otransparent yta skulle ha t.ex. Helvit (255, 255, 255) (eller annan kulör än svart) -En semitransparent yta skulle ligga med någon form av gråskala - - ju mörkare grå desto mera genomsläpplighet. Jag har dock inte jobbat med HUD - men reglerna torde vara likartade vad för slags bilder man än jobbar med. Att man skulle styra transparens i Html-kod låter lite underligt. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ja, det det borde inte ligga i HTML-koden, men man vet aldrig när det det gäller Auran. 
		
		
		
		
		
		
			Jag är helt inne på din linje att det är TGA-filen som skall modifieras. Det är möjligt att man måste ha ett mer avancerat program än det jag har, för att kunna genomföra detta. Jag har hittills bara använt IrfanView när jag skapat mina bitmappar för sedan konvertera dessa till andra format, t.ex. TGA och JPG. Har du något förslag på program som jag ska använda istället? 
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2003 
				Ort: Karlskrona, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 192
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag använder mig av PSP 7.0 
		
		
		
		
		
		
			Den är enligt mitt sätt att se det ett mångsidigt program, som klarar många format. Utöver detta så använder jag mig av Tga-tools för att "råhantera" Tga-filer i förekommande fall. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |