Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-12, 21:42   #16
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Byggrapport

Hej igen

Nu har det hänt en hel del. Upland (med ett p) är i princip klart och har börjat göra tjänst på de olka testbanorna med sina monumentala 119 Hp i enginespecen enl.billegullas uträkning.

Det enda som är kvar nu är att göra en cabview. Sen skall hon släppas på forumet.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Upland.jpg (102.0 KB, 160 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-12-12 klockan 22:04.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 21:54   #17
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Aha bjornl,
slidstyrning med lutande cylindrar ser jag! Imponerande!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 22:03   #18
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Charrrrrmant litet lok, som en viss Gernant skulle ha uttryckt det .
Gammal 2011-12-12, 22:14   #19
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej igen

Nu har det hänt en hel del. Upland (med ett p) är i princip klart och har börjat göra tjänst på de olka testbanorna med sina monumentala 119 Hp i enginespecen enl.billegullas uträkning.

Det enda som är kvar nu är att göra en cabview. Sen skall hon släppas på forumet.

MVH / BjörnL
Då lär hon inte hjälpa oss i den prekära situationen som uppstått på DONJ - dvs att vi inte kan ta oss ut från Lingheds såg.....
Det är bara för brant. Carlfors orkar inte ens dra upp 5 st lastade vagnar därifrån - det tar stopp innan halva backen är fixad....
Kan vi plana ut det mera - det kan ju inte varit så där brant för inte skall man väl behöva en Mallet för att dra upp 5 vagnar??
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 22:45   #20
bjornl
Medlem

Standard

Hej

Nej det lär hon inte kunna med mindre än hälften av Norrsundets kraft, skruttfian :-)

Egentligen är det inte fullt spå brant där det vet jag som har varit där och titat ett par gånger. Men vi får väl fundera lite försiktigt hur vi skall göra innan vi gör förändringarna..

MVH / BL
Gammal 2011-12-12, 22:53   #21
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Hej

Nej det lär hon inte kunna med mindre än hälften av Norrsundets kraft, skruttfian :-)

Egentligen är det inte fullt spå brant där det vet jag som har varit där och titat ett par gånger. Men vi får väl fundera lite försiktigt hur vi skall göra innan vi gör förändringarna..

MVH / BL
Vi får nog plana ut lite samt kanske ta fram tunga artilleriet, dvs lok 8?
Gammal 2011-12-17, 21:35   #22
bjornl
Medlem

Standard Byggrapport

Hej igen

Tänkte berätta vad som händer.

No 2 har nu fått Knorr bromssystem vilket kan ses utvändigt på loket.

Just nu är det interiören som gäller. Jag kan inte mäta mig med stora vågen men den är i alla fall betydligt bättre än mitt förstlingsverk.

Tack Bengan för bilderna, dom kommer väl till pass. Men än är det en hel del detaljer att fixa till ännu.

MVH / BJörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg int-1.jpg (127.1 KB, 137 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-12-17 klockan 21:37.
Gammal 2011-12-17, 23:06   #23
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Ser mycket bra ut. Bilderna du fått från Bengan, vilket lok är det tagna på? Själv har jag två smågrejer som jag reagerar på, det först är vattenståndsglasen, på pannor med denna diameter så satt de oftast monterade något snett, lutande inåt, för att hålen i pannplåten inte skulle hamna för nära den avrundade kanten på pannans bakgavel, vilket gjorde den delen svagare. Den andra är spiralen på röret till trippelmanometern, normalt sett var det endast ett och det gjorde ett helt varv, inte flera varv. Detta för att samla upp kondensvatten som avtappades med en kran i spiralens lägsta punkt.

Vill du ha förklaringar över delar i en lokhytt så rekommenderar jagmissa inte delen under bilderna!)
http://www.bjs-club.se/page26.php
Dock så är det ju ett B-lok, lite modernare, men mycket finns även i det loket som du bygger.
Gammal 2011-12-18, 04:48   #24
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

A-loket och Breda från Gävle, så Björn har nog rena gissningsleken över, vad som kan användas och inte.
Gammal 2011-12-18, 12:51   #25
bjornl
Medlem

Standard

Hej Bengan och Korvtiger

Mycket riktgt, A-loket och Breda. Bromsen är frå A-loket och det mesta andra lånar jag från Breda.

Korvtiger, jag kan bara säga till mitt försvar :-) att jag gjort som bilderna visar.

Får se om jag ändra det , men inte innan jag väckt liv i hytten på riktigt i så fall.

MVH / Björnl
Bifogade bilder
Filtyp: jpg xxxxx.jpg (157.3 KB, 117 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-12-18 klockan 13:06.
Gammal 2011-12-18, 22:49   #26
bjornl
Medlem

Post Kvällen byggrapport

Hej

Nu är interiören färdigmodellerad tror jag. Allt kan man inte se
från denna vilkel. Det finns lite mer grejer på högra väggen.

Jag har fått caben in i loket nu men alla reglage sitter fel för atatchemnpunkterna är ju från Norrsundet så nu vidtar ett intressant arbete med att justera en massa saker.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (106.8 KB, 102 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-12-19 klockan 08:07.
Gammal 2011-12-18, 23:03   #27
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Hej

Nu är interiören färdigmodellerad tror jag. allt kanman inte se
från denna vilkel. Det finns lite mer grjs på högra väggen.

Jag har fått caben inn i loket nu men alla reglage sitter fel för atatchemtpunktern är ju från Norrsundet så nu vidtar ett intressant arbete med att justera en massa saker.

MVH / BjörnL
Mkt spännande. Jag begriper inte hur man gör en hytt så det är intressant att följa ditt jobb.
Gammal 2012-01-25, 21:58   #28
bjornl
Medlem

Standard

Hej

Tänkte bara lämna en byggrapport.
  • Matarvattenkranarna ser nu ut och fungerar som jag vill ha dom.
  • Ångvisslan är klar (fast den syns inte här).
  • Regulatorn är också fungerande och körbar.
Nu är det dags för hjälpbläster, sandningshantag och vad heter det, cylinderdränering...

Sedan vidtar huvudnumret - animerade eldstadsluckor som beter sig helt
annorlunda än de vanliga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (148.6 KB, 63 visningar)
Gammal 2012-01-25, 22:47   #29
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

"Cyliderdräneringen" kallas utblåsningventiler, eller "pysare" av det ljud de åstadkommer när de är öppna. Sitter på undersidan av cylidern och är riktade normalt rakt ut. Styrs ifrån hytten.

Såg nu att du användt dig av billegullas spreadsheet, hur har du funnit detta? Motsvarar enginespecsen de data du har? Har själv testat och jag var inte nöjd, men det kanske bara är jag som är kräsen/har fel?
Jag har en egen uträkningstabell baserad på formler och diagram i Ånglokläran (utgåva 1949), som jag gjort ett Open Office kalkylblad till som använder sig av mängder av formler för att beräkna ett tvillingloks maximala dragkraft vid olika hastigheter och som dessutom kan rita upp motståndskurvor för valfri vagnvikt av valfri vagnstyp. Ut trillar allt i ett drag- och motståndskraftsdiagram. Väldigt användbart, vet ej än om det är 100% korrekt, har lite brister, ju längre ifrån 12kg/cm2 panntryck man är ju inexaktare blir det (10-14kg/cm2 skall vara tillräckligt nära, jag har försökt att kopiera omatematiskt beskrivbara grafer, i flera dimensioner. Funktionerna är säkert i vissa fall av 10:e graden eller ännu högre!) Dessutom gäller den bara för överhettade lok med tvillingmaskineri och normal rostansträngning, (500kg kol /h/kvm rostyta). Sedan vet jag ej hur bra den passar på 891mms lok.
Men den kräver en ordentlig mängd data, inte bara rostyta, panntryck osv, utan även data som tubernas diameter samt antal, eldyta, mm.mm.

Min tanke var att göra ett liknande spreadsheet som billegullas, men ta datan ifrån mitt och sedan helt enkelt skriva ut en steamengineconfig som man kan kopiera och vips så är det färdigt. Men till det så skulle jag vilja ha de formler som Trainz använder för dragkraftsberäkningar på ånglok, men det är ingen som har koll på dem, så det skulle innebära att jag måste flänga fram och tillbaka in och ur Trainz för att testa, ändra, testa, ändra, testa... för att hitta några samband. Något som jag inte är helt glad i att blir tvungen att göra.

Senast redigerad av korvtiger den 2012-01-25 klockan 22:48.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 23:34   #30
bjornl
Medlem

Standard

Hej Korvtiger
Tack för det långa svaret. :-)

Billegullas enginespec är väl ganska ok, dvs den uppfyller mitt huvudkrav just nu. Den producerar nått som får igång loket.

Jag är nog alldeles för okunnig för att kunna bedömda hur rättvisande det egentligen är men Upland verkar var ungefär så mycket svagare än Norrsundet som det borde, så jag är nöjd.

En bättre variant av en sådan spec vore en fantastisk grej men jag inser att det är enormt mycket jobb att skapa.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.