![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
Används i kamerna men även i bättre bildredigeringsprogram såsom Photoshop... I bilden jag bifogat har du tre olika sorters histogram, den översta visar ett svart "berg" till höger vilket tyder på att det finns ovanligt många ljusa toner i bilden, den är troligtvis överxexponerad. Den mellersta är tvärtom mer svart åt vänster och speciellt då de allra mörkaste tonerna vilket är ett tecken på att många(berget fortsätter utanför histogrammet och det är sånt som är bäcksvart och inte går att rädda om du inte fotar råformat för då går de i viss mån) områden är mycket mörka! Den nedersta visar en bild med ganska jämnt antal mängd olika ljus, inte mer eller minder av någon kan man säga. Det kan ses som välexponerat. Tänk dock på att om du fotograferar med vidvinkel så mycket himmel kommer med så blir det ju väldigt mycket ljus(om inte himlen är mycket mörk) ton och ett berg till höger, det behöver ju absolut inte betyda att den är överexponerad utan att det finns mycket himmel och ljus yta i bilden! Så man kan inte bara följa histogram utan använde det för att justera så färgerna mer stämmer med verkligheten, det görs i Photoshop genom att använda Ctrl+L(Nivåer) och dra till kanterna på berget man har i histogramet!(vet ej hur det är i andra program) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Tack Olaf, både för svar och den utförliga och lättfattliga beskrivningen.
Jag anade att det kunde vara något liknande men hade inte den blekaste aning om hur det skulle uttolkas. Det skall bli kul att snart få ta upp plåtandet igen med en riktig kamera och försöka lära sig lite av det nya. Nu har jag tyvärr inte Photoshop utan istället Corel Draw 12 där det finns lite bearbetningsmöjligheter jag också skall försöka ta till mig vad det lider... Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |