Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-14, 08:59   #1
Johanb
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 27
Standard

Instämmer med alla andra. Otroligt snyggt och väldetaljerat.
Johanb besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 09:40   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack för kommentarerna!
Jättelite kvar nu att göra, kom nån rutt ivägen bara... Men, snart klart...

Ja, det är ju en balansgång det där med texturer och jag har väl testat mig fram lite granna. Ett stationshus, som är lite av ett centrum för en ort, i synnerhet i våra virtuella världar, har jag ansett att det kan få "kosta" lite mer än övriga byggnader, vad gäller texturer och polygoner. Trots det, så har jag inte märkt nån speciell hit på fps-en, faktiskt. Sala består idag av 3st 1024-texturer, som i LOD-nivåerna reduceras till lägre upplösning succesivt.

Polygonmässigt är den inget monster, ligger på 2100 stycken idag. Naturligtvis rasar en hel del sen genom LOD-nivåerna. Den största enskilda polygon-konsumenten på huset är de 12 lamperna, som är helt glob-formade... Ett stationshus förekommer ju definitivt bara en i varje scen, så polygon-antalet är ju i sammanhanget ingen resurskrävande faktor, utan det är texturerna som är.

Det jag har kvar är bara en sida som ska städas i texturen, samt att jag ska hänga på lite stuprännor. Mera polygoner, men va f.. Sen bygga LOD-nivåerna, sen klart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Sala idag.jpg (25.4 KB, 151 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 00:41   #3
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Thumbs up

Grymt snyggt Mazz... Ett mästerverk.
__________________
tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-18, 21:07   #4
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Unhappy LOD för DUMMIES

Jag har förstått att Mazz tack vare sin erfarenhet är en fena på LOD.

Jag har ett ödmjukt önskemål - när du nu får en stund över;

Min GMax gör inte som jag tänker när jag försöker LOD:a
Jag har studerat "manulen" fram och tillbaka ett flertal gånger, men det känns som att det saknas en del .

Mina LOD:försök fungerar inte - så Mazz (eller något annat proffs)

Försök skriv ihop en LOD för Dummies när ni får en stund över,
jag tror det finns många som skulle uppskatta en sådan.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 10:35   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ja, det skulle jag gärna göra, men jag gissar at metoden inte är samma för Gmax som för 3ds, som jag använder... I 3ds är det så enkelt, så det inte ens är en bedrift att göra det, utan mer en plikt...

När shape-filerna skapas, så kör man ju en bat-fil. Innan dess, så har man skapat 3ds-filer, en för varje nivå, dessa avslutas med vilket avstånd dessa ska ha sin gräns på, t.ex sala700, ger en synbarhetsgräns för den LOD-nivån upp till 700m. Varje 3ds-fil är alltså en produkt av helt separat design, så för varje nivå går det att göra precis vadsomhelst, om man nu skulle vilja ta bort eller til o med lägga till polygoner... Eller ändra upplösningen på texturen, vilket jag ju gör då och då...

I Gmax är väl det så att shape-filerna skapas inne i programmet, via en plug-in? Även LOD-hanteringen sker den vägen, gissar jag då? Isåfall är jag rädd att jag inte kan tillföra så mycke i Gmax-proceduren, men andra som jobbar me Gmax kanske kan fylla i...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 20:03   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Sådär, då är jag i princip klar då.

Bara LOD och packning som återstår.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Sala_klar1.jpg (23.9 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg Sala_klar2.jpg (26.6 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg sala_klar3.jpg (55.5 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg sala_klar4.jpg (80.3 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg sala_klar5.jpg (52.2 KB, 49 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-04-01 klockan 22:41.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 20:49   #7
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Lightbulb Sala stationshus är...

Imponerande!

__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009