Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-17, 18:27   #16
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Grymt snygg station Mazz, du verkar ju ha hur mycket som helst på gång!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-17, 19:59   #17
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Hej!

Mycket vackert Mazz!

Svar på frågorna från mig.

Perronger Nej! Jag har fått avskriva ett antal stationshus just för att perongerna inte passar spårplanen.

Ramp Svårt, beror lite på hur man vill lägga stationen och om man vill ha bommar. Vill man ha stationen i mitte blir kan det bli problem.

Uthus. Nja skulle isåfall helst se dem separata som en kompletring senare. Kan bli otympligt och ser heldre att stationen kommer ut snabbt. Om det hänger med uthus vill jag absolut ha dem separerade från stationen.

Jobba på det set ut att bli kanon.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-18, 16:32   #18
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack! Bra synpunkter!

Då blir det såhär, inga perronger förutom det huset sitter fast i. Uthusen blir separata, så behöver det inte heller bli klart förrän senare.
Rampen ner mot spåret har jag dock kvar, det är ju enkelt att lappa i den om man inte vill ha den.

Textur-städning pågår, allt ovidkommande krafs ska såklart bort.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ST1.jpg (73.5 KB, 228 visningar)
Filtyp: jpg ST2.jpg (77.3 KB, 226 visningar)
Filtyp: jpg ST3.jpg (46.4 KB, 227 visningar)
Filtyp: jpg ST4.jpg (45.2 KB, 226 visningar)
Filtyp: jpg ST5.jpg (85.8 KB, 226 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-18, 18:36   #19
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Mmmm jag vad snyggt!!!

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 11:06   #20
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Mazz.

Vilken station, ett helt underbart bygge.

Måste man leta reda på sitt gamla MSTS här hemma eller finns möjligheten att även kunna få denna underbara byggnad även till Trainz.

Håller själv på med ett bygge, som är tänkt att gå från Stockholm_Enköping_Västerås och vidare uppåt Dalarna.

Vid Tillberga, så hade jag tänkt mig en avstickare till Sala för gruvornas skull.

Ditt stationshus skulle vara alldeles perfekt, när man kommer dit.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 17:45   #21
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej på er

Otroligt fina grejor. Nog det bästa jag sett. Hildingbussen Kanon.

Hälsningar
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 22:50   #22
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Ja du Mazz, bättre kan det knappast bli?
Otroligt snyggt!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 15:30   #23
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack för era värmande kommentarer!

det sprack med ambitionen at bli klar i förra veckan, som synes... Men, det är väldigt lite kvar nu iallafall, de flesta buskarna är bortrensade. Den här veckan är dock tjyv-tjock på jobbet, så det lär nog inte bli förrän till helgen...

Trainz ja... Nu är ju jag som ni vet, inte alls kunnig i den ädla konsten att bygga saker till Trainz... Men, ska säga lite lite granna ändå, eftersom frågan kom upp... Det finns ju andra som är desto duktigare på Trainz-byggen... Så jag tror nog att det här huset kan komma ut till Trainz oxå... Mer törs jag inte säga just nu... Så, Bengan, du kan nog låta ditt MSTS fortsätta o ligga o mysa i garderoben...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 02:10   #24
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Thumbs up

Mazz, hur sjutton får du till texturerna så där bra och så högupplösta? Skulle helt klart vilja veta hur du satt ihop det där bygget och hur texturfilerna ser ut, av rent intresse för att lära mig hur man bygger i 3D...
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 08:59   #25
Johanb
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 27
Standard

Instämmer med alla andra. Otroligt snyggt och väldetaljerat.
Johanb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 09:40   #26
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack för kommentarerna!
Jättelite kvar nu att göra, kom nån rutt ivägen bara... Men, snart klart...

Ja, det är ju en balansgång det där med texturer och jag har väl testat mig fram lite granna. Ett stationshus, som är lite av ett centrum för en ort, i synnerhet i våra virtuella världar, har jag ansett att det kan få "kosta" lite mer än övriga byggnader, vad gäller texturer och polygoner. Trots det, så har jag inte märkt nån speciell hit på fps-en, faktiskt. Sala består idag av 3st 1024-texturer, som i LOD-nivåerna reduceras till lägre upplösning succesivt.

Polygonmässigt är den inget monster, ligger på 2100 stycken idag. Naturligtvis rasar en hel del sen genom LOD-nivåerna. Den största enskilda polygon-konsumenten på huset är de 12 lamperna, som är helt glob-formade... Ett stationshus förekommer ju definitivt bara en i varje scen, så polygon-antalet är ju i sammanhanget ingen resurskrävande faktor, utan det är texturerna som är.

Det jag har kvar är bara en sida som ska städas i texturen, samt att jag ska hänga på lite stuprännor. Mera polygoner, men va f.. Sen bygga LOD-nivåerna, sen klart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Sala idag.jpg (25.4 KB, 151 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 00:41   #27
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Thumbs up

Grymt snyggt Mazz... Ett mästerverk.
__________________
tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-18, 21:07   #28
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Unhappy LOD för DUMMIES

Jag har förstått att Mazz tack vare sin erfarenhet är en fena på LOD.

Jag har ett ödmjukt önskemål - när du nu får en stund över;

Min GMax gör inte som jag tänker när jag försöker LOD:a
Jag har studerat "manulen" fram och tillbaka ett flertal gånger, men det känns som att det saknas en del .

Mina LOD:försök fungerar inte - så Mazz (eller något annat proffs)

Försök skriv ihop en LOD för Dummies när ni får en stund över,
jag tror det finns många som skulle uppskatta en sådan.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 10:35   #29
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ja, det skulle jag gärna göra, men jag gissar at metoden inte är samma för Gmax som för 3ds, som jag använder... I 3ds är det så enkelt, så det inte ens är en bedrift att göra det, utan mer en plikt...

När shape-filerna skapas, så kör man ju en bat-fil. Innan dess, så har man skapat 3ds-filer, en för varje nivå, dessa avslutas med vilket avstånd dessa ska ha sin gräns på, t.ex sala700, ger en synbarhetsgräns för den LOD-nivån upp till 700m. Varje 3ds-fil är alltså en produkt av helt separat design, så för varje nivå går det att göra precis vadsomhelst, om man nu skulle vilja ta bort eller til o med lägga till polygoner... Eller ändra upplösningen på texturen, vilket jag ju gör då och då...

I Gmax är väl det så att shape-filerna skapas inne i programmet, via en plug-in? Även LOD-hanteringen sker den vägen, gissar jag då? Isåfall är jag rädd att jag inte kan tillföra så mycke i Gmax-proceduren, men andra som jobbar me Gmax kanske kan fylla i...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 20:03   #30
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Sådär, då är jag i princip klar då.

Bara LOD och packning som återstår.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Sala_klar1.jpg (23.9 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg Sala_klar2.jpg (26.6 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg sala_klar3.jpg (55.5 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg sala_klar4.jpg (80.3 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg sala_klar5.jpg (52.2 KB, 49 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-04-01 klockan 22:41.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009