![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Grymt snygg station Mazz, du verkar ju ha hur mycket som helst på gång!
![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Mycket vackert Mazz! Svar på frågorna från mig. Perronger Nej! Jag har fått avskriva ett antal stationshus just för att perongerna inte passar spårplanen. Ramp Svårt, beror lite på hur man vill lägga stationen och om man vill ha bommar. Vill man ha stationen i mitte blir kan det bli problem. Uthus. Nja skulle isåfall helst se dem separata som en kompletring senare. Kan bli otympligt och ser heldre att stationen kommer ut snabbt. Om det hänger med uthus vill jag absolut ha dem separerade från stationen. Jobba på det set ut att bli kanon. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tack! Bra synpunkter!
![]() Då blir det såhär, inga perronger förutom det huset sitter fast i. Uthusen blir separata, så behöver det inte heller bli klart förrän senare. Rampen ner mot spåret har jag dock kvar, det är ju enkelt att lappa i den om man inte vill ha den. Textur-städning pågår, allt ovidkommande krafs ska såklart bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Mmmm jag vad snyggt!!!
Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Mazz.
Vilken station, ett helt underbart bygge. Måste man leta reda på sitt gamla MSTS här hemma eller finns möjligheten att även kunna få denna underbara byggnad även till Trainz. Håller själv på med ett bygge, som är tänkt att gå från Stockholm_Enköping_Västerås och vidare uppåt Dalarna. Vid Tillberga, så hade jag tänkt mig en avstickare till Sala för gruvornas skull. Ditt stationshus skulle vara alldeles perfekt, när man kommer dit.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej på er
Otroligt fina grejor. Nog det bästa jag sett. Hildingbussen Kanon. Hälsningar Kalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Ja du Mazz, bättre kan det knappast bli?
Otroligt snyggt!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tack för era värmande kommentarer!
![]() det sprack med ambitionen at bli klar i förra veckan, som synes... Men, det är väldigt lite kvar nu iallafall, de flesta buskarna är bortrensade. Den här veckan är dock tjyv-tjock på jobbet, så det lär nog inte bli förrän till helgen... Trainz ja... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
|
![]()
Mazz, hur sjutton får du till texturerna så där bra och så högupplösta? Skulle helt klart vilja veta hur du satt ihop det där bygget och hur texturfilerna ser ut, av rent intresse för att lära mig hur man bygger i 3D...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 27
|
![]()
Instämmer med alla andra. Otroligt snyggt och väldetaljerat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tack för kommentarerna!
![]() ![]() Jättelite kvar nu att göra, kom nån rutt ivägen bara... Men, snart klart... ![]() Ja, det är ju en balansgång det där med texturer och jag har väl testat mig fram lite granna. Ett stationshus, som är lite av ett centrum för en ort, i synnerhet i våra virtuella världar, har jag ansett att det kan få "kosta" lite mer än övriga byggnader, vad gäller texturer och polygoner. Trots det, så har jag inte märkt nån speciell hit på fps-en, faktiskt. Sala består idag av 3st 1024-texturer, som i LOD-nivåerna reduceras till lägre upplösning succesivt. Polygonmässigt är den inget monster, ligger på 2100 stycken idag. Naturligtvis rasar en hel del sen genom LOD-nivåerna. Den största enskilda polygon-konsumenten på huset är de 12 lamperna, som är helt glob-formade... Ett stationshus förekommer ju definitivt bara en i varje scen, så polygon-antalet är ju i sammanhanget ingen resurskrävande faktor, utan det är texturerna som är. Det jag har kvar är bara en sida som ska städas i texturen, samt att jag ska hänga på lite stuprännor. Mera polygoner, men va f.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
Grymt snyggt Mazz... Ett mästerverk.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
|
![]()
Jag har förstått att Mazz tack vare sin erfarenhet är en fena
![]() Jag har ett ödmjukt önskemål - när du nu får en stund över; Min GMax gör inte som jag tänker när jag försöker LOD:a ![]() Jag har studerat "manulen" fram och tillbaka ett flertal gånger, men det känns som att det saknas en del ![]() Mina LOD:försök fungerar inte ![]() Försök skriv ihop en LOD för Dummies ![]() jag tror det finns många som skulle uppskatta en sådan.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Ja, det skulle jag gärna göra, men jag gissar at metoden inte är samma för Gmax som för 3ds, som jag använder... I 3ds är det så enkelt, så det inte ens är en bedrift att göra det, utan mer en plikt...
![]() När shape-filerna skapas, så kör man ju en bat-fil. Innan dess, så har man skapat 3ds-filer, en för varje nivå, dessa avslutas med vilket avstånd dessa ska ha sin gräns på, t.ex sala700, ger en synbarhetsgräns för den LOD-nivån upp till 700m. Varje 3ds-fil är alltså en produkt av helt separat design, så för varje nivå går det att göra precis vadsomhelst, om man nu skulle vilja ta bort eller til o med lägga till polygoner... Eller ändra upplösningen på texturen, vilket jag ju gör då och då... I Gmax är väl det så att shape-filerna skapas inne i programmet, via en plug-in? Även LOD-hanteringen sker den vägen, gissar jag då? Isåfall är jag rädd att jag inte kan tillföra så mycke i Gmax-proceduren, men andra som jobbar me Gmax kanske kan fylla i... |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Sådär, då är jag i princip klar då.
![]() Bara LOD och packning som återstår. Senast redigerad av Mazz den 2006-04-01 klockan 22:41. |
![]() |
![]() |