![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
|
![]()
Okej tack så mkt!
Lite synd bara det. Man kanske kan sätta signalerna på fail. Skulle det kunna gå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Det finns ett knepigare sätt:
det är att lägga in ett "osynligt" consist framför utfartssignalen men före växeln för sidospåret och låta det "upprepas på några gånger" med en väldigt kort (under 10 meter) path. Detta medför att huvudspåret visar grönt, snabbtåget passerar, och när den "osynliga" consisten har rullat några gånger och försvunnit, så blir sidotågvägen grön. Används bl a av ProTrain Semmeringbahn. |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Visst måste den "osynliga" tågrörelsen vara synkad i tid.
Om man tittar i AE på en aktivitet för ProTrain Semmering med förbigång av tåg på huvudspåret så läggs det ut flera "osynliga" AI-tåg (på sidospåret efter utfartssignalen, men innan växeln i huvudspåret) i följd med ca 5-10 sekunders mellanrum, tills det att tåget på huvudspåret passerat. Timingen är således viktig Sedan när tåget på huvudspåret passerat, så slutar de "osynliga" AI-tågen att gå, men signalen på sidospåret förblir röd tills tåget på huvudspåret har passerat nästa signal. Knepigt, javisst, har inte provat detta själv, men det finns som sagt lösning på problemet. ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Okey, då förstod jag dig rätt.
Ja, det är ju en lösning på problemet om man gör en väldigt styrd och nära aktivitet, men knappast om man vill uppnå omkörning efter t.ex 1 timmes playerkörning, som kommer ikapp ett långsamt godståg som man vill köra om t.ex... Men, det är en intressant aspekt, osynliga tåg är kan ju absolut vara användbart för att styra händelser. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |