![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Senior Member
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
|
![]()
VEB stod för volks eigenes betrieb, vilket betyder folkägt. Nästan alla företag i DDR var folkägda, vissa små affärer kunde man få äga själv, samma om man ägde ett litet hus så kunde man själv få hyra ut lägenheter, men hyran fick inte överskrida 6 % av hushållets inkomster.
Gjorde ett litet kollage över några spårvagnar som rullat i DDR. Spårvagnsfabriken i Gotha hette just också VEB Gotha. Trabant tillverkades som du säkert redan vet av VEB Sachenring Automobilverk Zwickau Kanske en flygplats med flygplan målade i interflugs färger vore något? eller en kamerafabrik, DDR var framstående på kameror och än idag finns ju Carl Zeiss kvar, som var en kameratillverkare i Halle om jag inte minns fel. Praktika var annars ett annat stort företag i DDR som pysslade med kameror och annan optik. Eller varför inte en motorcyckelfabrik? MZ var tillverkaren av motorcycklar i DDR. Ett annat måste är ju också en stor polisstation samt högkvarter för Stasi! Kännde även på att bjuda på ett märke från en Wartburg 353 Tourist från 1968. Bilen ägs av en kille i Sverige som jag träffade i Somras och pratade mycket ostalgi med.
__________________
Som på räls! Senast redigerad av Björne den 2005-12-29 klockan 18:39. Anledning: tillägg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Kolindustrin var (och är väl fortfarande) ganska dominerande i östtyskland, så en brunkolsgruva med lastningsplats vore kankse inte så dumt???
Skogsindustrin var väl också ganska omfattande??? |
![]() |
![]() |
#3 | |
Senior Member
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
|
![]() Citat:
![]() Skogsindustrin fanns förvisso men så värst omfattande vet jag väll inte om den var? I övrigt får du inte glömma dom trafikfarliga men vackra alérna längs med vägarna som var typiska för DDR.
__________________
Som på räls! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Tack för all hjälp!
Jag har hittat ett kolkraftverk och ett flygplan i Interflugs färger på the-train, så det verkar bli en flygplats också... MZ motorcyklar har jag som ska ut i carspawnern! Hur såg bensinstationerna ut och vad hette dom?
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Senior Member
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
|
![]()
Pierre: Bensinstationerna hette Minol, VEB Minol.
Finns lite loggor här: http://www.brigadetagebuch.de/minol/minol.html ![]() Så här såg de flesta stationer ut.
__________________
Som på räls! Senast redigerad av Björne den 2005-12-29 klockan 23:10. Anledning: tillägg av bild |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Tack Björne! Blir att måla om Wases jetmack eller org. i msts...
Tänker på hotell. Såg på en bild att det stod ett INTERHOTEL i bakgrunden. Var det nån stor kedja? Fanns andra? Och Mitropa hade ju restaurangvagnar, men har även hört att dom hade hand om maten på flyget. Hade dom vanliga restauranger också?
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
|
![]()
Interhotel DDR var den största kedjan, men den var mest inriktad på folk från väst eftersom västvaluta enbart var gångbart.
Palast hotel hette ett stort hotell i Berlin som ligger vid Alex (Alexanderplatz) numera heter det Park inn. ![]() Stämmer att mitropa skötte mat ombord på tåg och flyg och båtar. Hurvida dom hade resturanger kommer jag inte ihåg.
__________________
Som på räls! |
![]() |
![]() |