Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-19, 20:06   #1
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard Ot

skapar ev ny tråd... igen... kanske

Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-25 klockan 21:35.
tufftuff besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 08:03   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Ser verkligen trevligt ut, missade dom där timmarna förra veckan.

Har du något matrial färdigt just nu.

Det blev ju inget Svenska tåg 2006, till hjulmarknaden i år och dom fel som finns på TRS2006 har inte åtgärdats än med någon uppdatering.

Så något nytt, skulle verkligen behövas just nu.
För att intresset ska stanna kvar.

Din Betaversion av C3:an har dom ju förstört genom att inte tillåta Jpg.

Kanske bara en liten uppdatering på den, skulle ge en kick framåt igen med intresset.
Gammal 2005-12-20, 22:28   #3
tufftuff
Medlem

Standard

Nja, det är lite si och så med färdiga saker tyvär. Ständigt vettiga och viktiga ritningar som saknats... bla
Men till B-loket har jag i stort sett de ritningar jag behöver för en Trainzmodell iaf. Har knappt haft en enda konstruktionsritning tidigare, men nu har jag några

C3 är inte förstörd. Att jag ens använt jpg till den beror bara på att jag hade snigelmodem på den tiden och att det inte var möjligt skicka en så stor fil det annars blev.

Du kan alltid konvertera samtliga jpg-filer till tga och ändra i *.texture.txt filerna!
gör så här (exempel = buffert.texture.txt):

Primary=buffert.jpg <-- ändra "jpg" till tga!!!
Tile=st

..då tror jag det ska fungera. Glöm inte att även byta hytten mot en ånglokshytt

Senast redigerad av tufftuff den 2006-01-30 klockan 16:46.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 09:11   #4
Bengan

Standard

Tufftuff.

Trodde att texturerna låg kodade i mapparna, men det gjorde dom inte.

Men nu vart jag inte alls klokare, när jag tittade i mapparna.

Loket borde ju vara helvit, om nu TRS2006 inte läser Jpg.

Dey enda som är vitt, är någon pryl på vänster sida (inringat på bilden nedan).

Löphjulen, drivhjulen och tenderhjulen är ju boggie och har egna mappar.

För drivhjulen hittar jag texturer och de är ju dom enda hjulen som har texturer på bilden.
I mapparna för löphjulen och tenderna, finns det inga texturer och det är ju dessa som är vita.
Vart kan dom ha tagit vägen.

Nedan, är även dom 4 Jpg bilderna som är i mappen för loket.
Om det nu är, så att TRS2006 inte klarar av Jpg.
Så borde ju loket vara vitt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg buffert.jpg (17.8 KB, 308 visningar)
Filtyp: jpg c7.jpg (157.8 KB, 302 visningar)
Filtyp: jpg c7panna1.jpg (34.9 KB, 308 visningar)
Filtyp: jpg c7panna2.jpg (19.2 KB, 305 visningar)
Filtyp: jpg BJ C3.jpg (136.7 KB, 286 visningar)
Gammal 2005-12-21, 21:24   #5
tufftuff
Medlem

Standard mera OT

Hmm... jaha var det så det såg ut! Jag har hört lite olika saker om hur loket fungerar i TRS2006. Någon hade sagt mig att det var just jpg-texturerna som var vita.
Och jag har för mig att det bara var de större texturerna jag använde som jpg, de mindre är tga så som rekomenderat av Auran

Men nu vet jag inte... Den inringade delen har iaf en opacity på sig. Det som blir vitt borde väl ha med texturerna att göra iaf!? Kollat att just texturerna ens finns med i de mappar de ska ligga i?
En sak jag funderar på om det kan vara så att någon textur är 24-bitars eller kanske tom bara 16-bitars. Vanligtvis gör jag de flesta texturer som 32-bitars

Tyvär kan jag inte kolla sådant här själv, för den lilla uppdateringen som kallas TRS2006 är inget jag har, och inte planerar skaffa heller.
...Köper hellre fler ritningskopior för de slantarna
Gammal 2005-12-21, 21:30   #6
tufftuff
Medlem

Standard Ot

Om det saknas några texturer och dessa fanns i TRS2004 ja då är det TRS2006 som gör något tokigt

en sak jag kom att tänka på... vissa texturer kan ha haft åäö i sina filnamn.. kanske det isåfall fungerar döpa om dessa och ändra samma fil i *.texture.txt!? Värre blir det om åäö inte tillåts ens i namnet på texture.txt-filerna!

Jag har inte kvar allt för denna version av loket utan det jag har på min HD är en uppdaterad version. Där har inga texturer längre åäö (gillar prickarna ju!) och jpg är inget som används heller

Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-21 klockan 21:33.
Gammal 2005-12-21, 22:31   #7
Bengan

Standard

Letade reda på mappen för löphjulet i TRS2004 (övre bilden)

Där är Tga-filen döpt med ö (löphjul), så den texturen och textdokumentet plockas bort i TRS2006 (undre bilden)

Provade att ta bort ö:et och skrev o istället på alla 3 platserna (Tga-filen, textdokumentet och inne i dokumentet).
Hjälpte tyvärr inte.

Det vita på den inringade bilden.
Är det en fjäder.
Fanns en Tga-fil i den mappen från TRS2004 som hette fjäder.
Denna är inte heller med i mappen på TRS2006.
Boggie för tendern kollade jag aldrig i.
Antar att det är samma sak där.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Löphjul TRS2004.jpg (87.4 KB, 269 visningar)
Filtyp: jpg Löphjul TRS2006.jpg (91.9 KB, 261 visningar)
Gammal 2005-12-21, 23:12   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Tufftuff missade tydligen bilden jag postade för nån månad sen

Kan hända att jag är skyldig för missförståndet med jpeg, tydligen så funkar det fortfarande i TRS2006 även om det ju bör undvikas.

Jo, TRS2006 tar bort alla filer som har åäö i sig eller andra "icke engelska" tecken. Vansinne om ni frågar mig att filerna bara raderas utan varning vid installation. Fast det är ju mycket som är vansinne med TRS2006 iofs...

Tyvärr räcker det inte att ändra de 3 filerna som du gjort Bengan, utan man måste även ändra i själva .im-filen som ju annars hänvisar till filer med åäö-tecknen. Enklast vore ju om skaparen kan exportera om modellen utan de tecknen.

Alternativt så bör man kunna öppna im/pm-filen i en Hexeditor och där göra en sökning på de filnamn som skall ändra och byta ut dem.
Gammal 2005-12-22, 03:07   #9
tufftuff
Medlem

Standard bara OT

Trodde den bilden hade glömts bort Det hör ju till det vanliga att folk lovar ordna fram saker men sen dröjer det, oftast ända in i evigheten, så man tar inte löften särskilt allvarligt, hehe (Fast det är ju lite värre när det är en viss ritning man bara måste ha som man gått och väntat på i månader, och det händer jämt)

Nä det är fler än du som sagt det där om jpg-texturerna faktiskt. Men att med en hexeditor ändra är faktiskt nästan det enklaste att göra. Tills vidare iaf...
Visserligen har jag (återigen) en uppdaterad korrekt fungerande version av loket, men den är under utveckling och saknar många andra funktioner istället. Tror den fortfarande kör på betans hjul dessutom

Höll ju på med en uppdaterad BJ72, som jag även visade bilder på, men den drabbades av ett oförklarligt fel i gmaxfilen som gjorde att när den exporterades så fungerade inte loket i driver (men väl i lokstallet och surveyor!?)... tog veckor innan man fattade att det INTE var ett fel jag hade gjort i tex config, och vid det laget hade de flesta sparade filerna samma mystiska fel.
Det hela slutade med att jag vart tvungen göra om rubbet av alla uppdateringar. Vet forfarande inte vad som gick snett
Gammal 2005-12-22, 08:04   #10
Bengan

Standard

Hexeditor.

Hade det stavats med ä, så hade jag nog fixat det hela.
Har lång erfarenhet av en sådan, här hemma.
Nä, nu är det snart jul, så jag får nog vara snäll mot gumman.

Deskgrunt skrev: Alternativt så bör man kunna öppna im/pm-filen i en Hexeditor och där göra en sökning på de filnamn som skall ändra och byta ut dem.

Är detta någonting som jag själv kan göra eller är det bara tufftuff som kommer åt dessa im/pm-filer genom sin Gmax-fil.
Gammal 2005-12-22, 19:47   #11
tufftuff
Medlem

Standard

Nej de kan vem som helst ändra i, men på egen risk naturligtvis. Gör man fel kan man förstöra filen så den inte fungerar längre. Och det kan hända en referens till en viss fil anges mer än en gång så du får nyttja en sökfunktion lr liknande och ändra alla förekomster (antar jag)

Om du döper om en pm/im-fil till .txt så kan du öppna den i en vanlig texteditor, där kan du se vad som behöver ändras. Men använde INTE texteditorn till att ändra med, det fungerar troligen inte! -Bra sätt snabbt kolla om man kan göra något dock...

OBS! Att inte alla nu tror det är okej att göra så här och sedan skicka filerna vidare tex, men för eget bruk är det väl inga problem..
Se upp om du gör sånt i USA tex med något företags filer (DMCA nånting...)

Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-22 klockan 21:57.
Gammal 2005-12-22, 21:20   #12
Bengan

Standard

Gjorde en kopia av en av pm-filerna till txt och öppnade den.
Fick bara en massa gråa hår utav detta, så jag stängde den ganska omgående och kastade den i papperskorgen.

Bara en massa konstiga tecken, som jag fattar noll utav.

Vilket program bör man använda, för att öppna ett sådant txt. eller blir det alltid den smörja av tecken.
Gammal 2005-12-22, 21:42   #13
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Ett gratis hexeditor-program kan laddas ner här

http://www.softcircuits.com/dl/apps/cygnusfe.zip

Sedan är det bara att öppna rätt pm/im-fil

Du kommer se binärkoden så det så vackert heter av filen.
Det är i rutan till höger du ska leta efter namnet på texturen.

Tänk på att bara byta ut t.ex Å mot A och inte lägga till eller ra bort tecken för då kan det skita sig totalt!
Gammal 2005-12-22, 23:55   #14
Bengan

Standard

Får tacka så mycket för hjälpen.
Nu har hon sina texturer på plats.

Ändrade i pm-filen i dessa 3 kuidmappar + namn på Tga-fil samt tillhörande textdokumentet.

64252:72 = loket (2 ändringar fick göras på fönster och fjäder till fonster och fjader). Den inringade vita prylen försvann.

64252:50073 = löphjulen (boggie) för loket (löphjul ändrat till lophjul. Finns på 2 ställen att ändra på)

64252:50074 = Boggie för tendern (löphjul ändrat till lophjul finns bara på ett ställe här)

EDIT:Om det är okey för tufftuff, så kan jag lägga dom 3 pm-filerna i en zip och lägga upp här.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BJ C3 2.jpg (132.3 KB, 214 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2005-12-22 klockan 23:59.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 02:25   #15
tufftuff
Medlem

Standard

Ja det ska väl gå bra

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.