![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ser verkligen trevligt ut, missade dom där timmarna förra veckan.
Har du något matrial färdigt just nu. Det blev ju inget Svenska tåg 2006, till hjulmarknaden i år och dom fel som finns på TRS2006 har inte åtgärdats än med någon uppdatering. Så något nytt, skulle verkligen behövas just nu. För att intresset ska stanna kvar. Din Betaversion av C3:an har dom ju förstört genom att inte tillåta Jpg. Kanske bara en liten uppdatering på den, skulle ge en kick framåt igen med intresset.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Nja, det är lite si och så med färdiga saker tyvär. Ständigt vettiga och viktiga ritningar som saknats... bla
Men till B-loket har jag i stort sett de ritningar jag behöver för en Trainzmodell iaf. Har knappt haft en enda konstruktionsritning tidigare, men nu har jag några ![]() C3 är inte förstörd. Att jag ens använt jpg till den beror bara på att jag hade snigelmodem på den tiden och att det inte var möjligt skicka en så stor fil det annars blev. Du kan alltid konvertera samtliga jpg-filer till tga och ändra i *.texture.txt filerna! gör så här (exempel = buffert.texture.txt): Primary=buffert.jpg <-- ändra "jpg" till tga!!! Tile=st ..då tror jag det ska fungera. Glöm inte att även byta hytten mot en ånglokshytt ![]()
__________________
![]() Senast redigerad av tufftuff den 2006-01-30 klockan 16:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tufftuff.
Trodde att texturerna låg kodade i mapparna, men det gjorde dom inte. Men nu vart jag inte alls klokare, när jag tittade i mapparna. Loket borde ju vara helvit, om nu TRS2006 inte läser Jpg. Dey enda som är vitt, är någon pryl på vänster sida (inringat på bilden nedan). Löphjulen, drivhjulen och tenderhjulen är ju boggie och har egna mappar. För drivhjulen hittar jag texturer och de är ju dom enda hjulen som har texturer på bilden. I mapparna för löphjulen och tenderna, finns det inga texturer och det är ju dessa som är vita. Vart kan dom ha tagit vägen. Nedan, är även dom 4 Jpg bilderna som är i mappen för loket. Om det nu är, så att TRS2006 inte klarar av Jpg. Så borde ju loket vara vitt.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Hmm... jaha var det så det såg ut! Jag har hört lite olika saker om hur loket fungerar i TRS2006. Någon hade sagt mig att det var just jpg-texturerna som var vita.
Och jag har för mig att det bara var de större texturerna jag använde som jpg, de mindre är tga så som rekomenderat av Auran Men nu vet jag inte... Den inringade delen har iaf en opacity på sig. Det som blir vitt borde väl ha med texturerna att göra iaf!? Kollat att just texturerna ens finns med i de mappar de ska ligga i? En sak jag funderar på om det kan vara så att någon textur är 24-bitars eller kanske tom bara 16-bitars. Vanligtvis gör jag de flesta texturer som 32-bitars Tyvär kan jag inte kolla sådant här själv, för den lilla uppdateringen som kallas TRS2006 är inget jag har, och inte planerar skaffa heller. ...Köper hellre fler ritningskopior för de slantarna ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Om det saknas några texturer och dessa fanns i TRS2004 ja då är det TRS2006 som gör något tokigt
en sak jag kom att tänka på... vissa texturer kan ha haft åäö i sina filnamn.. kanske det isåfall fungerar döpa om dessa och ändra samma fil i *.texture.txt!? Värre blir det om åäö inte tillåts ens i namnet på texture.txt-filerna! Jag har inte kvar allt för denna version av loket utan det jag har på min HD är en uppdaterad version. Där har inga texturer längre åäö (gillar prickarna ju!) och jpg är inget som används heller
__________________
![]() Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-21 klockan 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Letade reda på mappen för löphjulet i TRS2004 (övre bilden)
Där är Tga-filen döpt med ö (löphjul), så den texturen och textdokumentet plockas bort i TRS2006 (undre bilden) Provade att ta bort ö:et och skrev o istället på alla 3 platserna (Tga-filen, textdokumentet och inne i dokumentet). Hjälpte tyvärr inte. Det vita på den inringade bilden. Är det en fjäder. Fanns en Tga-fil i den mappen från TRS2004 som hette fjäder. Denna är inte heller med i mappen på TRS2006. Boggie för tendern kollade jag aldrig i. Antar att det är samma sak där.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Tufftuff missade tydligen bilden jag postade för nån månad sen
![]() Kan hända att jag är skyldig för missförståndet med jpeg, tydligen så funkar det fortfarande i TRS2006 även om det ju bör undvikas. Jo, TRS2006 tar bort alla filer som har åäö i sig eller andra "icke engelska" tecken. Vansinne om ni frågar mig att filerna bara raderas utan varning vid installation. Fast det är ju mycket som är vansinne med TRS2006 iofs... Tyvärr räcker det inte att ändra de 3 filerna som du gjort Bengan, utan man måste även ändra i själva .im-filen som ju annars hänvisar till filer med åäö-tecknen. Enklast vore ju om skaparen kan exportera om modellen utan de tecknen. Alternativt så bör man kunna öppna im/pm-filen i en Hexeditor och där göra en sökning på de filnamn som skall ändra och byta ut dem.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |