![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Finns det någon formel i Excel för detta? Försöker ordna med en men jag är dels för trött för det och troligen för inkompetent på räknandet för att ordna en fungerande formel!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
|
![]()
M Hauguth Senast redigerad av hauguth den 2005-12-12 klockan 17:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Om du är duktig på excel kan du kanske fixa en kalkyl även för denna formel.
Den beskriver hur stor kurvradie man måste ha vid en viss hatighet. R= (11,8*V²)/250 Där R är radien i meter och V är Hastigheten i km/h. Har man istället en kurva som man vill veta hur fort man kan köra i får man kanppa in följande V= √((R*250)/11,8) Fast fördelen mellan simulator och riktig järnäg är ju att tåget håller sig kvar på spåret även om man har för snäv radie. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Moderator
|
![]()
Om jag inte är ute o cyklar dressin så är detta vad du efterfrågar?
Edit: Tekniskt fel på dokumentet... Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-12-13 klockan 09:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jag antar att du hade lagt in en länk inlägget men den har inte kommit med.
Det jag är ute efter är att jag gärna ser att hauguth gör en excell kalkyl även på dessa formler. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Moderator
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |