Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-19, 19:42   #1
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag skall pröva Rojjes Trainzoptions och se om det lättar när jag försöker köra Ostalgie 2. Tidigare har jag tittat på denna sida som redivisar lite olika Trainzoptions och medföljande tester. http://www.trainz.me.uk/config.htm
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 20:09   #2
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Talking

Tack Patrik för goda råd!

Ja, jag upptäckte ju efter ett tag att det verkligen gällde att hålla nere objektens antal och istället använda dem många gånger om. Jag har ju mycket hellre en rutt som tycks aningen enformig än störande laddhack.

Detta med att gå ur Surveyor helt och sedan nystarta Driver har jag inte tänkt på, men det är precis så som du beskriver: När man går direkt över så är det som om datorn lätt får stora darren.

Mycket att pröva nu!

MVH
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 21:21   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej

För att vara en "modern" grafikmotor, så blev ja väldigt överraskad av att höra att TRS2006 också lider av dom förgrymmade laddhacken, som är rätt välkända i MSTS.

Hoppas att dom nya simmarna som "kanske" kommer (TMTS, KRS) lyckats bättre.

Tur man fick veta att Trainz2006 är så hackigt, då köper inte jag det iaf..
Tror man klarar sej bra mä gamla Trainz
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2005-11-19 klockan 21:24.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 22:50   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Laddhacken har ju inte så mycket med grafikmotorn att göra, snarare hur spelmotorn/datorn klarar att köra spelet och läsa ifrån hårddisken samtidigt

Mycket beror på vad som får plats och kan köras direkt ifrån minnet och hur pass "smart" en rutt är uppbyggd. Är ju alltid en kompromiss mellan prestanda/hur mycket man trycker in.

Så fort datorn tvingas att läsa ifrån hårddisken så blir det laddhack, sen finns det såklart olika smarta sätt att försöka cacha datan i förväg men när minnet inte räcker så är det kört.

Finns INGET spel idag som inte lider av laddhack. De flesta fps-spel o liknande har dock kartorna optimerats på ett helt annat sätt än i en öppen simulator där folk kan bygga hur som helst. Men prova att spela Battlefield 2 med en 64-spelars karta och mindre än 1 GB minne
Så länge vi får dras med slöa hårddiskar att lagra på så lär vi ha laddhack i spel.

Snabbaste ställe att ha texturerna laddade på i nederstigande led:
- Grafikkortets minne (blixtsnabbt)
- Internminnet (snabbt)
- Virtuella minnet (skitslött)
- Liggandes på hårddisken (skitslött)

Så för simulatorer borde det vara en fördel att ha så stort grafikminne och internminne som möjligt. Det kommer inte nya simulatorer att ändra på, snarare tvärt om.
Skall man bygga ny dator idag för att köra simulator på så borde man nog satsa på grafikkort med 512MB samt 2GB internminne, minst... Sen en så snabb hårddisk som möjligt med låg söktid är ju ett plus.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 23:10   #5
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej

För att vara en "modern" grafikmotor, så blev ja väldigt överraskad av att höra att TRS2006 också lider av dom förgrymmade laddhacken, som är rätt välkända i MSTS.

Hoppas att dom nya simmarna som "kanske" kommer (TMTS, KRS) lyckats bättre.

Tur man fick veta att Trainz2006 är så hackigt, då köper inte jag det iaf..
Tror man klarar sej bra mä gamla Trainz

Jag tycker inte att 2006 har mer hackbenägenhet än mitt gamla 2004, tvärtom är det i alla fall mycket snabbare att starta upp.
Skillnaden är kanske bara att jag först nu i 2006 börjat bygga på en ganska stor rutt.

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 11:52   #6
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Talking

Jag vill bara tacka för alla goda råd och lärorika trådar!

Allt fungerar nu mycket bättre efter att ändrat värdena i Trainzoptions.
Skall också försöka utöka minnet till 2 Gb om det är möjligt.

MVH,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 21:12   #7
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Intressanta tips man får här..

Själv har jag funderat mycket på att byta mitt radeon 9800pro 256mb ram till ett 850xt för att minska på hackandet.

Någon som har synpunkter på det? Kommer jag att tjäna mycket på att byta eller är det bortkastade pengar?

mvh
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 18:29   #8
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Talking 2Gb minne

Jag har precis fått mina uppgraderade minnen på plats: 2Gb istället för 1Gb.

Har bara hunnit testa om det finns någon skillnad nu mot förut. Jomenvisst!

Först startade jag som vanligt och blev nästan lite lätt besviken för skillnaden fanns där nog, med lite önsketänkande. Sedan när jag stängde ner spelet brukade jag nästan alltid få en låsning som inte var svår att komma ur, men krävde ett par klickanden. Ingen låsning alls nu!

Sedan ändrade jag i Trainzoptions från 768 i Resource Memory till 1024 och startade om spelet igen. Nu, minsann, var det mer sprutt i burken!
Inga laddhack alls hittills! En annan markant skillnad var att när jag t.ex. hade flera AI tåg igång och skiftade kamera dem emellan, brukade det alltid börja med en tom räls som rullade fram, med lite rök ovanför om det var diesellok, och sedan ramlade vagnar och lok in på plats efter lite väntan.

Nu blev tågbytet avklarat på direkten, så jag ser en klar förbättring med starkare minnen och jag ångrar inte investeringen, det verkar lovande för framtiden. Jag måste poängtera att jag bara hunnit testa under en mycket kort tid och dumt nog gjorde jag inga klocktester eller liknande innan minnesbytet så jag har inga sifferuppgifter att lämna, men skillnaden är så stor att jag personligen tycker att det var ett lyft. Framtiden får väl utvisa hur mycket man kan öka objektantal osv. innan gränsen är nådd igen...

Det är kanske läge att höja Resource Memory i Trainzoptions ytterligare?
En annan fråga jag har är det hur hänger ihop när man öppnar med Options och väljer Resource Cache Size där? Högsta tillgängliga siffra där är 512???
Är det några andra inställningar som kan vara värda att testa nu med det starkare minnet?

Jag tar gärna emot fler råd och återkommer gärna med resultaten om någon är intresserad.

Mvh,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009