|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Citat:
Jag har planer på en demorutt med automatisk tågklarering/växelläggning för både autodrive tåg och manuella tåg men testar fortfarande en del ideer. Tanken då är att man åtminstone kan ladda hem den rutten och se hur reglerna är använda.
__________________
/MVH Patrik
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
Det vore ju bra...Tycker att reglerna är lite svåra att jobba med. Jag tror att det skulle kunna ha gjorts mycket enklare. Exempelvis om det hade funnits "om" "och" samt "eller" funktioner (som i excell)så hade det gått att bygga logik på ett väldigt enkelt sätt.
typ "om" trigger öst "eller" väst påverkas "och" om tåget på andra triggerspårområdet har tåg i motsatt riktning. Om villkoret uppfylls: Lägg växlar mot sidospår. Om villkoret inte uppfylls. Släpp förbi tåget på rakspåret. /hauguth |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
|
Vad tror ni om en regel som alltid lägger växlarna i rakläge om spåret framör är tomt? Det innebär visserligen att alla mötande tåg får gå 'runt' på sidan men man slipper att få tåg som går in på sidan när det inte är möten. Denna regel borde vara betydligt enklare att göra.
Om jag förstått saken rätt så är det fortfarande så i TRS2006 att växeln läggs för kortaste vägen oavsett om man då går 'in på sidan' med hastighetsminskning som följd.
__________________
M v h /Pursche |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Jag råkade bara ramla in här. Det var ju ett tag sen ni diskuterade detta problem, men med lite kod i en regel skulle fixa detta. En användbar funktion som kan användas här är:
Kod:
Permit JunctionBase.RequestTrackPermit(GameObject obj, int direction)
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2006-09-05 klockan 18:47. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Finns det någon regel där ute någonstans, eller är det någon som har löst detta på annat sätt?
Om inte, har jag en regel för detta på prototypstadiet som verkar fungera, för den som är intresserad. Denna regel övervakar alla tåg som passerar mötesplatsen, och (vid eventuellt möte) dirigeras det tåg som kommer först, in på sidospåret. Alla växlar sköts om av regeln. Den fungerar både för manuell förare och Autodrive. Alla typer av AI-förare göre sig ej besvär.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
Citat:
Själv är jag helrudis på sånt här, så jag skulle gärna vilja pröva din lösning för att kunna tygla Alistair och hans kompisar. Är väldigt förtjust i enkelspår med mötesspår, men har hittills inte kunnat köra det utan problem. Håkan |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Denna regel övervakar en mötesplats som är placerad utefter ett enkelspår.
Mötesplatsen byggs upp på följande sätt. Kod:
s> <s
----------------------------
<s <s / J1 J2 \
------- T1 -------------------------------------------------- T2 -------
s> <s s> s>
>= 1 km >= 1 km
Viktigt! Det är viktigt att du följer ovanstående schema. J1 lägger alltid om växeln åt vänster till sidospåret och J2 lägger alltid om växeln åt höger till sidospåret. Så här fungerar regeln. Utgångsläget är alltid att växlarna är lagda för huvudspåret d.v.s. rakt fram. Tåg(en) som passerar återställer alltid växlarna i detta läge. När ett tåg passerar någon trigger så kontrolleras spåret efter mötesplatsen att det är fritt. Om så är fallet läggs ingen växel om (grön signal). Om det finns ett tåg på vardera sidan om mötesplatsen (på kollitionskurs mot varandra) kommer det tåg som först anländer till sin trigger att växlas in på sidospåret. Där måste det stanna för utfartssignalen kommer att visa rött. När det mötande tåget har passerat förbi på huvudspåret, läggs växeln om ut på huvudspåret för det tåg som har stannat så att det kan fortsätta (grön signal). Viktigt! Försök aldrig att ställa om växlarna manuellt, använd inte någon slags path-control och använd aldrig någon form av AI-förare som väjer sin egen väg. Det finns en checkbox att kryssa i om du vill se vad som händer i meddelandefönstret när tågen passerar de olika momenten. Bra att ha för att prova ut var T1 och T2 skall vara placerade. Vad som gäller generellt för T1 och T2, om det skall vara bra flyt, är att de är placerade 1 till 2 km före mötesplatsen (vid hastigheter 70-90 km/h, längre ifrån vid högre hastigheter). Jag har använt den här regeln själv i olika varianter en längre tid utan några större problem. Nu har jag städat lite i koden och gjort den mera generell så det är möjligt att ni upptäcker saker som jag har förbisett. Var inte rädd för att rapportera fel eller andra brister. Och man kan aldrig säga det för ofta. Det är alltid viktigt att man gör en bra layout med signaler med rätt funktion, och rätt placerade (som i verkligheten). Och glöm inte bort att namnge signaler och växlar, det kan vara viktigare än du tror. Regeln finns att ladda ner här: http://217.197.57.186/forum/showthre...955#post103955
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2006-09-08 klockan 02:15. Anledning: Ny regel |
|
|
|