Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-13, 19:04   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

En beta på en skylt, för den som vill testa i egen rutt.

Det är bara en skylt i den här zippen och avsikten är att få eventuella synpunkter. Lägger upp ett paket med alla 6 skyltarna sedan.

EDIT:

Bytt ut zippen så den nu innehåller 2 skyltar. Typ UU är då ett expriment som kanske kan avar av mer allmänt intresse, inte bara för "skylt-nördar"

Båda skyltarna har en LOD-nivå, mer är absolut overkill på en sån här skylt. Men i rent expriment-syfte, så lät jag UU-skylten få en betydligt mindre textur på den längre-bort-nivån. Jag var inte säker på om det gick, men det funkar utmärkt. Det här blir ju då ett intressant tillägg för byggnader och objekt som man vil ha fina med högupplösta texturer på nära håll... Då kan man förse dom med avtagande upplösning även på texturen, vilket för växtlighet o andra frekvent använda saker nog har en positiv effekt på fps-en.

Om nån har lust, skulle jag uppskatta lite feedback på skylt UU, så den inte har några negativa egenheter genom detta.

De svarta kanterna på skyltarna ska jag för övrigt ta bort, de blir bara pixligt intryck i simulatorn.

EDIT: Tog bort zippen, alla skyltarna finns att ladda hem från Banbyggarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LV_UU_1.jpg (67.5 KB, 140 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-12-02 klockan 10:32.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 13:16   #2
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Thumbs up

Hejsan Mazz .

Har kollat in skyltarna och det ser jättefint ut så det finns inte mycket att anmärka om . Texturen är ju ändå omöjlig att läsa från längre avstånd så där spar man kanske någon fps.
Kanske kan du "byta ut" den runda stolpen mot en rektangulär stolpe i andra LOD-nivån så spar man ytterligare några polygoner (visserligen så är dettta petitesser då det inte handlar om många polygoner alls).

Kanonbra jobbat !
__________________
tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 13:29   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack Anders!


Jo, jag reducerade stolpen endast genom att ta bort några polygoner på sidorna och lät de som frontade vara kvar... Man skulle kunna optimera det lite till, men jag tänkte som så att den här skylten kommer aldrig att finnas i en scen mer en några skyltar i taget, så det va inte nån större vinst att jaga enstaka polygoner... Men, hade det varit ett träd eller nått annat, hade det varit en annan femma, då kan man inte optimera för mycke! Bra kommentar där!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 14:58   #4
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Post

... jo, det är sant det. Min tanke var bara att man skulle kunna få en "sammanhängande" stolpe så den inte blir för smal bara på längre avstånd.

Det du nämde om "textur-byte", (nivåer på längre avstånd) låter väldigt intressant. För mig var det en nyhet då jag inte har hört (sett) någon kommentar av det tidigare eller själv tänkt på det, så man får tacka för denna innovation .
__________________
tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 15:07   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tjalle
... jo, det är sant det. Min tanke var bara att man skulle kunna få en "sammanhängande" stolpe så den inte blir för smal bara på längre avstånd.
Ja, det har du rätt i! Jag justerar det! Tack!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 23:11   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Hoppsan, det här va en gammal tråd, men vill gärna göra ett tillägg, riktat till dom spårläggande ruttbyggarna...

Sitter just nu och placerar ut skyltarna på JBJ2, drygt hälften på plats... Men, inser en sak och det är att det är väldigt mycke enklare och dessutom inte lika tråkigt att sätta ut skyltarna under tiden man lägger spåret, man har mycke bättre koll då. Dessuton slipper man ett pyssligt pass efteråt, att sätta skyltarna på samma gång som man lägger backen är nästan ingen extra tidsåtgång alls...

Track Viewer är iof ett hjälpmedel, men jag konstaterar att den va inte speciellt snabb att använda för detta, då man måste hoppa fram o tebax mellan programmen.

Bara ett tips, så här på freda-kvällen...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 23:20   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej!
Bra ide när samtidigt lägga spåren och placera ut skyltarna. Men finns dessa skyltar att hämta? Jag har redan lagt ut mycket spår nu. Jag får nog som tidigare på Norska sidan klicka spår och kolla hur stor "level" och har en tabell att gå efter.

Nu har jag hittat dem hos BanByggarnas sida. Håller på laddar hem.

Senast redigerad av Totte den 2006-11-24 klockan 23:23.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009