![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Ok, då kan jag ju passa på att nämna att maximala lutningen för tung godstrafik på riktiga Järnvägen är 10‰. Lycka till med lutnings analysen.
Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Tackar, kan behövas...
![]() Max 10 promille säger du, men i nedanstående tråden pratades det om 17 promille på stambana, så jag tyckte jag låg ganska bra till med max 17,5 promile på GDSJ... Men, om jag förstår rätt, så tillåts lägre lutning när det är tung godstrafik på den aktuella linje? Kanske ganska självklart iof... Här är tråden angående lutningar iallafall: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9580 GDSJ är ju en bibana, om den är privat eller ej för väl respektive byggare bestämma själv... I praktiken känns lutningen helt ok, har inte haft några bekymmer med några av de tåg jag kört på sträckan... Och, hursomhelst, det finns inte en sportmössa att reducera lutningarna på ett trovärdigt sätt i det landskapet som GDSJ far fram i... ![]() Nu blev det visst lite OT här, hoppas vi står ut... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Nu var väll värdet främst för nybynation. Sedan finns det ju banor som har en begränsning i tågvikten så 17‰ är nog helt okej. Jag har för mig att tex norra stambanan har en lägre maxvikt på godstågen än vad Rc-loken normalt får dra. Om jag har förstått rätt går GDSJ genim något som skulle kunna beskrivas som norrlandsmiljö så det är nog helt okej.
Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag håller inte med om det där med max 10 promille på nya banor. Man kan fortfarande bygga 17 promille och ibland ännu mer. Skillnaden är att man på nya banor i 99,9% av fallen kan hålla full fart (ca 100-120 km/tim för godståg) och kurvradierna är så stora så att man utan vidare kan bygga 17 promilles backar som tåget mer eller mindre rullar uppför hela backen. Gamla TGOJ byggde sina banor med korta men kraftiga backar, det ser man t ex mellan Ställdalen och Ludvika.
Tittar vi på några andra kända backar som finns i Sverige, t ex Granstandabacken och hallandsåsen så är skarpa kurvor och växtlighet nära spåret (som gör rälsen hal) det största problemet och inte 17 promilles backen.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Enligt de papper jag fått från banskolan. Skall största lutningen på en ny banan som byggs, där spåret skall eller kan komma att upplåtas för tung godstrafik ha en största lutning på 10‰ "Lutningen kan undantagsvis på kort sträcka få uppgå till 12,5‰ under förutsättning att lutningsförhållandet inte överskrider 10‰. Med lutningsförhållanet avses den höjdskillnad i meter, som finns mellan två punkter på 1000 meters avstånd från varandra." "Undantag från kravet på lutningsförhållanet 10‰ Kan endast medges från HKCP" Detta är taget från ett utdrag ur BVH 586.40 Nu vet jag ju inte hur pigga man är på att bevilja undantag emn annars är det nog allt 10‰ som gäller t.ex. botniabanan är byggd med denna max lutning. Anledningen till detta misstänker jag är att man räknar med att godstågen blir tyngre i framtiden. Även om det idag går bra att köra tågen i kraftigare stigningar kan det ju vara så att det i framtiden blir problem. mvh Magnus |
![]() |
![]() |