![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Så är marktextureringen helt klar. Det som återstår är lutningsvisarna och en del av banan som inte är terräng-justerad än. Det närmar sig...
![]() Placerar en ny progress-lista här. EDIT: Byter ut progress-listan.... Nu är även terrängjusteringen klar... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2005-10-28 klockan 01:42. Anledning: Uppdaterat progresslistan. :) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 540
|
![]()
Hej Mazz!!!
Förlåt för att jag skriver "lite" otydligt,men jag blir så tårögd av dessa bilder ifrån rutten. Ser med stor förväntan till den dag den kan laddas ner. Jag önskar dig en trevlig helg(jaja och ni andra också,mummel mummel) Mazz. Mvh Traingoal |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tackar Traingoal för de snälla orden!
![]() Arbetet med lutningsvisarna pågår just nu... Ni kan ju kolla själva på progress-listan vad som återstår... ![]() Inte den allra lättaste uppgiften att få fram värdena för skyltarna, TrackViewer är en hjälp, men ingen som ger värdena komplett direkt... Det blir till att räkna och kalkylera och kolla i rutten hur spåren ligger.... Men, tror det är värt det, hoppas att körupplevelsen ökar lite med dessa skyltar, särskilt som det är en bana med ganska varierande lutningsförhållanden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
|
![]()
Hej Mazz!
Det märks att du filat på rutter tidigare - med tanke på din progresslista. Jag lånar gärna din idé, för att ha något att bygga på ;-) inför ett framtida eget försök. Tänk vad vissa saker kan bli enkla med ett kalkylblad och lite färger.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer Senast redigerad av SubTrain den 2005-10-30 klockan 18:49. Anledning: Rättade stavfel och mb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Hehe, tack Subtrain, jopp Excel är ett lysande program! Man kan räkna med det oxå, har jag hört... Trevligt att du gillar iden, hoppas den är til nytta för ditt behov!
Har jobbat med att ta reda på vad som ska stå på lutningsskyltarna och 33 lutningar är nu uppmätta till längd och lutning. Har den södra slutstationens industrispår och stambanan kvar att göra. Stambanan går nog ganska fort, det är svaga lutningar och långa spårdelar där. Största lutningen på GDSJ blir då 17,5 promille, i 1,8km. Norra delen vid hamnen ligger i vatten-nivå, lite plus förståss... Södra delen har klättrat en hel del under resan, är uppe på som mest 179m ö.h. Längsta lutningen pågår 4,8km med precis 10 promille. Intresse-klubben antecknar... ![]() Sen är det bara o sätta sig o producera skyltar... Det blir några stycken... Senast redigerad av Mazz den 2005-11-08 klockan 01:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
En fråga Mats! Hur ser du lutningar och liknande i RE? Har aldrig lyckats komma överfund med det och heller aldrig insett hur man gör linjekartan som originalrutterna här där höjder visas...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Jag kollar inte på lutningar i RE mer än att jag håller koll på ifall det signifikant ändrar sig och därmed behöver ha ett nytt värde... För att få fram vilket värde som ska stå på skylten så räknar jag manuellt alla spår som ingår på en sträcka som befinner sig i lutning. Jag noterar även på vilken höjd spåret ligger på, vid ingången av lutningen, samt utgången. I praktiken första spår utanför lutningen som ligger på 0 graders lutning.
Nu under inventeringen har jag placerat ut Joels snygga postlåder på varje ställe där det ska stå en skylt, så hittar ni senare en postlåda utmed linjen så har inte kommunens postverk fått nya rutiner, då har jag bara glömt att ta bort den... ![]() Lägger in värdena i excel-tabellen enligt ovan, som bara summerar ihop de olika spårdelarna så jag får ett riktigt värde på sträckan, så den är exakt. Lutningen blir ju medeltalet över hela lutnings-sträckan. Till o börja med trodde jag att Track-Viewer skulle fixa biffen, men nä... Den ger ju ett värde för varja spårdel, men eftersom du måste ha medelvärdet över hela sträckan så hjälps inte det, då det inte syns i trackViewer vilket spår som ligger. Men, bra verktyg dock att inledningsvis inventera vilka lutningar som finns och namnge dom, vilket ju är alldeles nödvändigt för att hålla koll på dom, så inte rätt skylt hamnar på fel ställe... eller så... Så ungefär gör jag, hoppas det var begripligt... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2005-11-08 klockan 18:49. |
![]() |
![]() |