Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-21, 23:53   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Question Alpha sortering och attachment problem (Lgjs lowpoly scenery)

Tänkte ju göra en enkel lowpoly scenery variant med 20 Lgjs-vagnar i rad att fylla ut bangårdar med, men naturligtvis blev det problem direkt!

- Vagnens bogeys och balkar i underredet gjorde jag som 2 planes med dubbelsidig alpha-textur. Tyvärr blir det sorteringsproblem med alpha-texturen i vissa vinklar... Bild 1 är ok men bild 2 talar för sig själv. Finns det något knep för att undvika detta?

- Tydligen kan man inte bifoga en last genom att använda kind "attachment" på ett scenery objekt? Jag vill ju att min container produkt skall bifogas och slumpas fram som vanligt. Någon som vet ett knep för detta?

Tacksam för tips så man kan fylla ut sina bangårdar sen utan att tappa prestanda
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_325_resize.jpg (92.5 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg Screen_328_resize.jpg (50.5 KB, 126 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 00:01   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Ett förtydligande med:

- Jag har fått fram texturen genom att ta skärmdumpar på STWs vagn, om jag får hjälp att lösa problemen och kan släppa denna så skall jag naturligtvis fråga om det är ok först...


- Sen bifogandet av lasten använde jag denna kod till (som funkar med vanliga scenery objekt men tydligen inte med last):

Kod:
mesh-table {
	default {
		mesh					"lgjs_scenery.im"
		auto-create				1
		effects {
			last0 {
				kind			"attachment"
				att			"a.load0"
				default-mesh		<kuid2:189041:303:1>
			}
		}
	}
}
CMP klagar på att default-mesh är av fel typ eller nåt sånt och containern dyker inte upp.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 10:58   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Sorteringsproblemet med alpha löste sig faktiskt om jag såg till att endast använda ren svart och vit i bmp-filen!

Skumt, annars är det ju sagt att man skall använda minst en ruta grått för alpha i TRS2004?

Om jag nu bara kunde fästa min container-produkt med så den slumpades fram... Vore ju extremt onödigt att bli tvingad och infoga texturer även för dessa när produkten redan finns i minnet (om man använder den som last i övrigt vill säga).

Har provat några olika sätt att infoga men icke, måste väl gå på nått vis?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 09:36   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Nått sånt här kanske?

25 stycken Lgjs som en enda vagn och med färre polys än vad endast en normal vagn skulle använda. Varje rad i bilden är ett objekt/vagn.
Man kan även ändra containerlasten till valfri produkt.

Återstår dock en del finjustering och skall även göra axlar mellan hjulen.

Tycker det blir rätt trevligt att kunna fylla ut spåren utan att tappa prestanda. Dock bör man ju inte koppla och köra iväg med vagnen för kurvtagningen är inget vidare
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_349_resize.jpg (178.0 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg Screen_350_resize.jpg (185.6 KB, 85 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 11:53   #5
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Lysande, alldeles lysande Patrik! En jättebra grej för att kunna "fylla ut" bangårdar utan att datorn dör på kuppen. Gör det hela lite mer levande och verkligt.

Betyg: Fem tummar av fem möjliga
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 12:11   #6
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Rojje: Jag vet inte vad jag ska säga, men 5 tummar låter väldigt ovanligt. Av mig får han enbart 2 tummar, av 2 möjliga...
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 13:06   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Blir kanonbra det där.
Som sagt, blir mycket mer levande på bangården.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 13:36   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Trevligt

Tyvärr får jag göra om texturerna för när jag nu ville ha en plane till alla sidor med alpha-texturen repeterad 25 gånger (sparar ytterligare polys) så blev det alldeles för hackigt o fult.

Måste nog börja om med texturen 1024x256. Största problemet är att alphan kan bara vara antingen helt genomskinlig eller inte alls (för att undvika sorteringsproblemen) så pixlarna blir rätt grova när texturen är mindre.

Men, men, skam den som ger sig.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009