Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-21, 15:10   #1
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

tillsättningstid på bromsen är ett knepigt kapitel, när du bromsar går det ju som en vågrörelse genom tåget, lok och de första vagnarna bromsar snabbt medans det dröjer över 30s innan du har full broms på sista vagnen vid 600m tåg (i G-broms på loket). Samma sak när du lossar bromsen. På persontåg går det ju snabbare då du kör med R-broms, där handlar det väl om 5-10s för broms/loss på tåget om det inte är alltför långt.

På godståg så tar ju bromsen bättre ju lägre hastighet du har, börjar man bromsa 1kg från 100km/h (600m tåg) och lossar bromsen när du passerar 60km/h så står du troligen still när bromsen är helt loss (på plan mark).
För att justera hastigheten från 100km/h till 40 så lossar man bromsen vid 80-85km/h. Från 100 till 70 så lossar man bromsen vid 90-95 (beror på hur mycket över 100 man kör).

Jag tror de förenklat bromsen i TRS så att bromsen tar direkt på alla vagnar i tåget efter tillsättningstiden (som ju inte är så korrekt). Nån som vet hur det egentligen ligger till?

/Tomas
__________________

Senast redigerad av Tomas den 2005-09-21 klockan 15:14.
Tomas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 17:35   #2
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Precis Fredrik! Tack så mycket för svaret Thomas! Hoppas det är någon som vet om/hur man kan ändra på tilläggstiden.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 19:29   #3
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

En annan ganska orealistisk sak är att man måste använda emergency (application är lika kraftig men har snabbare tilläggstid) för att få lika lång bromssträcka som i verkligheten, men om man hade verklighetstrogen tilläggstid skulle nödbroms vara för svag, men då visar den 450kpa vilket är 3.5kg/cm2 mer än vanlig broms (tror jag i alla fall) och det blir också en alldeles för kraftig inbromsning. Om man vill få 100kpa måste man använda independent brake och då tar det en evighet för tåget att bromsa till och med från 10km/h, och använder man initial som är mycket svagare än vad 1kg/cm2 är i verkligheten (även fast den visar 180kpa) och ger liteför kraftig inbromsning. Har jag alldeles fel och ska det vara såhär eller är det något konstigt med TRS "bromsfysik"?

PS Hoppas ni förstår mig, var ganska svårt att få med där i några snygga meningar DS
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 19:55   #4
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

För att åtminstone huvudledningstrycket skall bli det rätta, dvs 5.0 kg vid broms loss, ca 4.5 kg vid tillsättningen och till sist 3.5 kg vid fullbroms, är det vissa värden i engine_congigen som skall ändras. För lok är det följande i pressure-delen:


compressor 0.011248
mainreservoir 0.0081548
highspeedexhauster 0
brakepipe 0.00609501
brakeinitial 0.00560291
brakefull 0.00447811
indbrakefull 0.00447811
trainbrakepipe_start 0.00447811
epreservoirpipe_start 0
no3pipe_start 0
no4pipe_start 0
auxreservoir_start 0.00447811
autobrakecylinder_start 0.00507566
vacuumbrakepipe_start 0
vacuumbrakereservoir_start 0
vacuumbrakecylinder_start 0
mainreservoir_start 0.00876641
equaliser_start 0.00447811
independantbrakecylinder_start 0.00507566

För vagnar, även där endast pressure-delen:

compressor 0
mainreservoir 0
highspeedexhauster 0
brakepipe 0.00609501
brakeinitial 0.00560291
brakefull 0.00447811
indbrakefull 0.00447811
trainbrakepipe_start 0.00447811
epreservoirpipe_start 0
no3pipe_start 0
no4pipe_start 0
auxreservoir_start 0.00447811
autobrakecylinder_start 0.00507566
vacuumbrakepipe_start 0
vacuumbrakereservoir_start 0
vacuumbrakecylinder_start 0
mainreservoir_start 0.00876641
equaliser_start 0.00447811
independantbrakecylinder_start 0.00507566

Kanske något som kan ingå i STW:s lok/vagnar vid en eventuell uppdatering?
Tillsättningens tid har jag inte luskat ut hur man kan ändra.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 20:23   #5
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Tack så mycket rojje. Man kan ju alltid fråga på aurans forum, om man bara visste vad tilläggstid hette på engelska; någon?
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 10:03   #6
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 16:45   #7
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gec44-9w
Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
Beror på vilken typ av tåg du kör. Se lite i Tomas svar längre upp. Vi på pendeln i Stockholm har relativt snabba bromsar och har ett högt bromstal (bra broms), men normalt räcker 0.8-1.0 kg för en inbromsning och om man har en yrkesstolthet stannar man normalt inte på 1 kg med resandetåg (undantag finns självklart).
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 17:26   #8
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Skrev en tråd om tilläggstid (använde ordet braking response time) och fick då svaret att man ska ändra på flow-sektionen i engine spec.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 20:02   #9
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Beror på vilken typ av tåg du kör. Se lite i Tomas svar längre upp. Vi på pendeln i Stockholm har relativt snabba bromsar och har ett högt bromstal (bra broms), men normalt räcker 0.8-1.0 kg för en inbromsning och om man har en yrkesstolthet stannar man normalt inte på 1 kg med resandetåg (undantag finns självklart).
Hur gör man för att få en fin inbromsning då?

EDIT: Förlåt, det var en dåligt formulerad fråga. Vad jag menade var hur man gör för att få en finimbromsning. Lossar man bromsen vid låg hastighet och sen bromsar med en mycket svagare bromskraft? Om så är fallet berätta gärna vilket bromstryck/bromskraft det är.

Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 08:40.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009