![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
STW-member
|
![]()
tillsättningstid på bromsen är ett knepigt kapitel, när du bromsar går det ju som en vågrörelse genom tåget, lok och de första vagnarna bromsar snabbt medans det dröjer över 30s innan du har full broms på sista vagnen vid 600m tåg (i G-broms på loket). Samma sak när du lossar bromsen. På persontåg går det ju snabbare då du kör med R-broms, där handlar det väl om 5-10s för broms/loss på tåget om det inte är alltför långt.
På godståg så tar ju bromsen bättre ju lägre hastighet du har, börjar man bromsa 1kg från 100km/h (600m tåg) och lossar bromsen när du passerar 60km/h så står du troligen still när bromsen är helt loss (på plan mark). För att justera hastigheten från 100km/h till 40 så lossar man bromsen vid 80-85km/h. Från 100 till 70 så lossar man bromsen vid 90-95 (beror på hur mycket över 100 man kör). Jag tror de förenklat bromsen i TRS så att bromsen tar direkt på alla vagnar i tåget efter tillsättningstiden (som ju inte är så korrekt). Nån som vet hur det egentligen ligger till? /Tomas Senast redigerad av Tomas den 2005-09-21 klockan 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Precis Fredrik!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
En annan ganska orealistisk sak är att man måste använda emergency (application är lika kraftig men har snabbare tilläggstid) för att få lika lång bromssträcka som i verkligheten, men om man hade verklighetstrogen tilläggstid skulle nödbroms vara för svag, men då visar den 450kpa vilket är 3.5kg/cm2 mer än vanlig broms (tror jag i alla fall) och det blir också en alldeles för kraftig inbromsning. Om man vill få 100kpa måste man använda independent brake och då tar det en evighet för tåget att bromsa till och med från 10km/h, och använder man initial som är mycket svagare än vad 1kg/cm2 är i verkligheten (även fast den visar 180kpa) och ger liteför kraftig inbromsning. Har jag alldeles fel och ska det vara såhär eller är det något konstigt med TRS "bromsfysik"?
PS Hoppas ni förstår mig, var ganska svårt att få med där i några snygga meningar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
För att åtminstone huvudledningstrycket skall bli det rätta, dvs 5.0 kg vid broms loss, ca 4.5 kg vid tillsättningen och till sist 3.5 kg vid fullbroms, är det vissa värden i engine_congigen som skall ändras. För lok är det följande i pressure-delen:
compressor 0.011248 mainreservoir 0.0081548 highspeedexhauster 0 brakepipe 0.00609501 brakeinitial 0.00560291 brakefull 0.00447811 indbrakefull 0.00447811 trainbrakepipe_start 0.00447811 epreservoirpipe_start 0 no3pipe_start 0 no4pipe_start 0 auxreservoir_start 0.00447811 autobrakecylinder_start 0.00507566 vacuumbrakepipe_start 0 vacuumbrakereservoir_start 0 vacuumbrakecylinder_start 0 mainreservoir_start 0.00876641 equaliser_start 0.00447811 independantbrakecylinder_start 0.00507566 För vagnar, även där endast pressure-delen: compressor 0 mainreservoir 0 highspeedexhauster 0 brakepipe 0.00609501 brakeinitial 0.00560291 brakefull 0.00447811 indbrakefull 0.00447811 trainbrakepipe_start 0.00447811 epreservoirpipe_start 0 no3pipe_start 0 no4pipe_start 0 auxreservoir_start 0.00447811 autobrakecylinder_start 0.00507566 vacuumbrakepipe_start 0 vacuumbrakereservoir_start 0 vacuumbrakecylinder_start 0 mainreservoir_start 0.00876641 equaliser_start 0.00447811 independantbrakecylinder_start 0.00507566 Kanske något som kan ingå i STW:s lok/vagnar vid en eventuell uppdatering? Tillsättningens tid har jag inte luskat ut hur man kan ändra.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Tack så mycket rojje. Man kan ju alltid fråga på aurans forum, om man bara visste vad tilläggstid hette på engelska; någon?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Skrev en tråd om tilläggstid (använde ordet braking response time) och fick då svaret att man ska ändra på flow-sektionen i engine spec.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]() Citat:
EDIT: Förlåt, det var en dåligt formulerad fråga. Vad jag menade var hur man gör för att få en finimbromsning. Lossar man bromsen vid låg hastighet och sen bromsar med en mycket svagare bromskraft? Om så är fallet berätta gärna vilket bromstryck/bromskraft det är. Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 08:40. |
|
![]() |
![]() |