Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-08, 21:50   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Om du ska köra med ScaleRail, så se till att ta bort alla dynamiska spår, så ska det rocka på sedan efter det. Tänk på att original-rutterna har en "hygglig" mängd med dynamiska spår, så det blir säkert en rejäl hög med avbrott där dessa legat.

Å ena sidan, ett varningens ord... Bygga utan dynamiska spår är inte den allra lättaste uppgiften man kan ge sig på... Om du hade en tanke att bygga för övnings skull, utan avsikt på en färdig slutprodukt, kanske en ide kan vara att bygga med Xtracks först, samt användande av dynamiska spår. Xtracks är ett mer komplett spår-system än ScaleRail och med möjligheten att använda dynamiska spår, så kan det ge den bra introduktionen som du kanske vill ha till RE.

Sedan finns det en applikation (som jag inte har använt) som genererar "dummy-bitar" ovanpå ett dynamiskt spår, för användande av ScaleRail. Tricket är att genom att göra texturerna för dyn-tracket osynligt, så kan en rutin ovanpå det lägga in ett antal dummy-spårbitar som ger det visuella intrycket. I ett sådant fall måste du köra Horace, om du konverterar en befintlig rutt. Och, du måste ju förståss byta ut spår-shaparna til ScaleRail motsvarigheterna oxå. De flesta eller möjligtvis alla originalspåren finns i ScaleRail.

Mitt råd till dig är nog ändå att börja med att träna o bli bekant med RE genom att använda Xtracks. Då behöver du bara köra Horace om du utgår från originalrutt, så är du igång. Se till bara att plocka bort signaler, hastighetsskyltar etc (andra spår-markers) först, 1nnan du börjar riva upp spår för att göra egna variationer.

Sen, med nyvunna erfarenheter, kan du fundera vad du vill göra med ScaleRail och från vilken rutt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-08, 22:33   #2
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Hej!

Ok, Jag hade tänkt att göra så här. Riva upp hela spåranläggningen och bygga nytt för att lära mig att bygga spår. Det känns bra att ha en "Mall" att gå efter då jag slipper tänka på en massa landskaps bygge samtidigt som jag bygger spår. Har nu gjort en horace på rutten, så nu skall det alltså bara var att delita alla markers och sedan börja bygga. Eller måste jag ta bort alla spår också eller kan jag delita dessa efter hand??

Tack för all hjälp

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-08, 22:59   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

God tanke!

Fortsätt då med att ta bort ALLA markers först av allt. dessa ställer till det, när man jobbar med förändrande spårdesign, så väck med dom först.

Sen finns det olika vägar att gå.

alt 1.

Gör en rebuild efter ovanstående, för att säkerställa att spårdatabasen är i fas med designen. Därefter är det bara o börja o mecka med spåren. Så länge du plockar bort spår, ska du absolut inte ha placerat någon som helst spår-marker of any kind. Trist, men förståndigt. Annars bara tuta o spårlägga succesivt utmed linjen, kanske använda några av de spår som inte ligger tok-fel... Kom ihåg bara att det kan vara lättare att nylägga en hel linjesträckning, istället för att försöka matcha ihop nytt med redan lagda spår...

alt 2.

Ta bort spårdatabasen helt. Därefter så är spåren enbart som "dumma" statiska objekt, tills du klickar på dom. Spårdatabasen utgörs av filerna rutt.tdb, rutt.tit samt tsection.dat. (ej att förväxla med den tsection.dat som finns i globala!!) Jag skulle dock se till att de dynamiska spåren är borttagna först, innan några filer tas bort. Den lokala tsection.dat har med det dynamiska spåret att göra och om du tar bort den, men har DynTrack-objekt kvar i world-filerna vete fasen vad som händer... ES, skulle jag gissa...

Efter denna operation har du dock en helt ren rutt, ur spårdatabas-synpunkt. Nya spår läggs in succesivt i den nya spårdatabasen, som skapas så fort du börjar lägga spår. Lägger du inga nya Dyntrack, kjommer du heller inte ha nån ny lokal tsection.dat -fil.


Alt 2 är ingen operation som man kanske rekommenderar till nybörjare... Missar man nån liten detalj (jag kan säker missat nån detalj oxå i förklaringen oxå, är bra på sånt... ) så går det käpprätt... Felhanteringen är ju obefintlig, så då gäller det att försöka komma underfund själv med vad som gått snett... Så, jag råder dig till alt 1. Men, om du är test-sugen, prova 2:an... Behöver jag nämna att innan varje nytt vitalt steg oavsett alternativ, ta backupp, märk upp backuppen, så du vet vad den representerar...

Good luck!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 21:03   #4
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Hej!

Tack för tipsen Mazz jag har nu "röjt" c.a en mil bana från markers.

Det låter som om Alt 1 är det säkraset så jag väljer nog det. Men jag tror inte jag kommer att spara några orginalspår utan jag river efter hand dessa istället för att försöka para ihop gammla och nya spår. Det är förvisso trist att "röja" spår men man får en bra överblick av rutten och sedan skulle det mest vara krångligt att ha gamla hastighetsgränser m.m kvar.

Tack så mycket för tipsen än en gång. Jag lär väll återkomma om jag stöter på fler problem som jag inte kan läsa mig till hur jag ska lösa.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009