Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-02, 16:21   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Utedamm. Någon med erfarenhet här.

Har inte hållit på med trainz på ett tag. Då jag har påbörjat ett annat projekt här hemma. Att försöka göra en utomhusdamm, där jag även har tänkt att ha fiskar i.

Finns det någon här på forumet, som har någon erfarenhet av detta.

Dammen blir ungefär 4x2,5 meter och som djupast ca: 1.2 meter.

Skulle helst vilja ha Koikarpar i dammen, men det blir nog Guldfiskar.
Då jag har hört rykten om att det är ca:10 gånger svårare med karparna.

Har hittat en hel del med sidor på nätet om detta, men är ändå nyfiken på. Om det finns någon här som har erfarenhet och tips.

Bengan.
Gammal 2005-09-02, 16:46   #2
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Hej!

Damm bygge har jag erfarenhet i men att ha fiskar i, det kan jag inte så bra.
Men på 1.2m djup borde det gå bra, har man under 60cm är det risk att rovdjur tar fiskarna.

En cirkulationspump (eller något som gör att det inte blir stilla i vattnet t.ex. en fontän) är ett måste och tänk på att göra rent ganska ofta.
Vattenväxter kan vara bra att ha också. (Detta var sådanna tips jag fick av personal på Plantagen)

Är det en damm som görs av ett flertal sandlager eller duk?
Detta blev kanske inte så bra svar på dina frågor?
Ett tips är att du går till t.ex. Plantagen och frågar. Där brukar det alltid finnas någon som vet.
Gammal 2005-09-02, 17:11   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Bengan, jag har en liten damm i ett stenparti som fassan och jag anla för en 12 år sen.

Bilden är gammal men fanns på hårddisken, det är betydligt mer växter nu...

Har ett litet vattenfall som rinner nerför de större stenen i mitten. Stenen är större än det ser ut, den största väger ca 10 ton för det var precis vad Caterpiller lastaren klarade.

Största problemet med damm är de förbannade algerna och avdunstning nu på sommaren! Några saker jag lärt mig genom misslyckanden:

- Ha bra djup så vattnet inte blir uppvärmt så lätt. Dessutom så blir bottnen snabbt full med löv och skit. Vi hade först bara ca 60 cm med en djupare del på en meter för näckros men har sen ökat. Tänkte göra ytan större med men det lär väl aldrig bli av...

- Investera i en pump med ett större filter modell tunna och gärna inbyggt UV-filter. Det hjälper att hålla nere algerna. Det finns tunnor man kan gräva ner och sedan göra rent typ en gång på hösten genom att trycka vattnet baklänges. En vanlig liten pump med svamp som man lägger i vattnet kan gro igen på nån vecka under sommartid, då är det nästan bättre att köra utan svamp och bara ha gallret.

- Dammfolie är faktiskt tåligare än man kan tro, viktigt bara att man har fin sand under och gärna nåt material typ ljudisolering till bil som den ligger mjukt på. Jag har fyllt min med mindre sjösten och det händer att man trampar ner med stövlarna i den.

- Ett rätt bra sätt att göra rent botten är med en större industridammsugare som tål vatten. Man får tömma behållaren ofta men det är lätt att få upp skiten som samlats efter några år, speciellt om man har träd i närheten.

- Skaffa mycket vattenväxter som tar upp näringen i vattnet = mindre alger. Finns nån som flyter på ytan som är rätt fin längs kanten.

- Jag hade nog en 15 koi (som jag fick billigt av en odlare) plus en del guldfisk först men en förbannad Häger åt upp de flesta koi's! Har nu bara en del guldfisk.

Allt jag kommer på just nu
Gammal 2005-09-02, 19:26   #4
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Alger :(

Hej!

Jag har en damm men den är inte så stor och djup, men fylld med en massa jäkla alger

För att få bukt med algerna finns det kanske inga direkta medel, men som sagt ett uv-filter är en bra lösning.
Då har man lättare att samla upp algerna, eftersom de klumpas ihop av uv-filtret.

Om man skall använda diverse medel mot alger så ÖVERDOSERA aldrig...Det kan ta död på både fiskar och växter...
För att slippa få en massa skit på botten (som surnar) så finns det korgar och nät som man kan plantera växter i.
För Näckros och Koifiskar bör djupet vara som minst 1 m...

Annars tror jag att vi nämnt det mesta som går att nämna om dammar. En bra sida att få lite tips med mera kan var Aqua Interiörs sida. Jag har tyvärr inte adressen kvar dit och även till andra sidor men det är bara att söka på tex Goggle så finns det ett antal sidor...

Lycka till!

MVH Kenneth
Gammal 2005-09-02, 19:31   #5
knebert
Medlem

Standard Koikarpar

Hej igen!

Glömde: Koi är inte svårare än vanliga guldfiskar. Det är bara det att rovdjur föredrar Koi...Dessutom så måste de har stort utrymme. I den dammen med det måttet du har tänkt bygga så blir det inte plats till många Koi i den...

En sak till som kan vara bra mot alger är Sötvattensmusslor...Tänk bara på att det måste vara Sötvatten och ej havsmusslor...Detta på grund av att havsmusslor har en massa sjukdomar som man ej vill ha i sin damm. Så köp musslor hos de som säljer dammar och fiskar....
Köp ej döda musslor, det skall vara levande, cirka 2-3 stycken till din damm...

MVH Kenneth
Gammal 2005-09-03, 16:16   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Ett par bilder på grävningen och en dålig skiss på ett tänkt försök för rening.

Rening och cirkulation har jag tänkt på.

Räknar med att det blir ca: 3-4 kubik med vatten totalt på den ytan som jag håller på och gräver ut. Då den inte håller jämnt 1.2 meter i djupet. Utan blir grävd i olika avsatser.

Hade en gång i tiden akvarium och har för mig att ca: 10% av vattnet ska hinna gå igenom filtret i timmen.

Så jag hade tänkt försöka att använda en 200 liters tunna som är avsedd för regnvatten. Sån som man brukar ha vid stuprännan.

Kanske bäst att börja direkt från pumpen. Se Skiss.

Grön fyrkant mitt i det blåa. Pump. En sänkbar länspump som klarar av smutsigt vatten och som klarar av att pumpa upp rätt mängd till tunnan.

Det lillarosa ska föreställa slang eller rör. Har glömt att rita in en koppling i slangen för UV-ljuset. Upp till tunnan och ner i botten. Röret som kommer ligga i botten av tunnan, borrar jag en massa håll i. Tunnan fyller jag med lavakross och upptill lägger jag på ett nät av något slag. Som jag tunger ner med lite stenar (eventuellt planteras några växter också. Då tunnan kommer att synas uppifrån altan) så att inte lavakrosset följer med upp över kanten. Då det är tänkt att vattnet ska pumpas och pressas upp från tunnans botten.
Tunnan ställer jag i en mindre balja, då det kommer att rinna över vid kanterna. Denna balja kommer jag att skära till en öppning i. Som mynnar mot dammen och vattnet från baljan kommer att rinna ner som ett vattenfall jämns med väggen. Som jag ska försöka bygga upp med cement, så att det ser ut som ett berg. Tunnan kommer jag att dölja med ett par skivor i framkant utåt och även få dessa att se ut som berg.

Vad tror ni. Är en 200 liters tunna för litet att använda som reningsverk till ca: 3-4 kubik.

Nu går jag över till fiskarna.

Låter ni era fiskar vara kvar i dammen. Sägs att det ska gå bra, så länge det inte blir bottenfruset (Därför grävt ner till 1.2 meter). Vattnet ska tydligen hålla sig på ca: 4 grader i den nivån och det är där problemet kommer med Koikarpen. Deras immunförsvar stäng tydligen av vid 12 grader, så på vårkanten. När det blir 8-9 grader i vattnet, så vaknar bakterierna och att det då är stor risk att fiskarna blir sjuka och dör. Guldfisken ska tydligen vara mer tålig på den punkten.

Om ni har fiskarna kvar. Vet ni om det går att ha igång cirkulationen på vintern t.ex. vattenfallet. Om det är 4 grader på botten och man pumpar upp detta via fallet, så borde ju vattnet bli avkylt och tillslut inte längre hålla 4 grader. Tror själv att man måste stänga av cirkulationen och tillföra syre på konstgjord väg med en syresten och även täcka dammen uppe vid ytan på något sätt. Så att det inte fryser till och sumpgaser kan ta sig ut.

Då jag är mest sugen på Koikarpen. Så funderar jag på att skaffa en balja på 3-400 liter och ha dom inne i förrådet på vinterna ca: 14-16 grader där. Men problemet är. Att jag vill ha minst 10 st fiskar och då dessa kan bli 50-60 cm så räcker inte min damm till. Då en fisk i den storleken behöver ca:1.5 kubik för att må bra. Samtidigt har jag hört att dom anpassar sin storlek efter utrymmet. Som abborrar i småsjöar (1000-bröder). Har ni någon erfarenhet av deras tillväxt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dammskiss.jpg (77.4 KB, 49 visningar)
Filtyp: jpg Damm 1.jpg (158.6 KB, 48 visningar)
Filtyp: jpg Damm 2.jpg (163.1 KB, 47 visningar)
Gammal 2005-09-03, 23:57   #7
knebert
Medlem

Standard Damm

Hej!

Oj det var inget dåligt dammbygge...

Jag kan inte så mycket om själva dammbygget, utan det är mer vad jag lärt mej under tiden som jag ägnade mej åt fiske och akvarie...

Det är sant som du säger att det aldrig blir kallare än 4 grader på botten...Varför vet jag inte men det är väl naturens gång...

Jag har mina fiskar kvar i dammen ( 2 st), men om det fryser för jäkligt så förvarar jag dom i en tunna med en syrepump....

Sen på våren när vattentempen håller ung 10 grader är det dags att släppa ut dom, man kan ochså kolla på vädret när det är över nollan, meterologisk vår, då kan man släppa ut dom, men man skall inte börja med utfodring förrän vattentempen håller ung 10 grader.

Under vintern (när tempen är under 10) så skall ingen utfodring ske för då kan fiskarna dö av drunkning!!!, jo ni läste rätt...Dom ligger mest stilla på botten i en slags dvala och äter dom då så....

Har man en större damm som man vill hålla isfri så finns det någon slags frigolitbit som man kan köpa som håller dammen isfri, i varje fall skall man ta upp ett hål i dammen så att den gasen som bildas kan komma ut, annars kommer det att osa f-n när man rengör den på våren....Ung som ett reningsverk!!!

Filter, pumpar med mera stängs av under vintern eftersom om har fiskar i så vill de ha lugn och ro, men man kan tillsätta en syrepump istället...Så det är helt riktigt som du skrev...Dessutom om man har ett filter så bildas det bakterier i detta och alger i vattnet, och det gör det ju som bekant inte under vintern, så därför är det bara onödigt att ha filtret igång under den kalla tiden på året, dessutom kan ju pumpar med mera frysa sönder...

Om man har ett filter så när man rengör detta under sommarperioden (max 1 gång) så kan man hitta en massa kryp i detta, men det är inget att oroa sej för utan det skall vara så...Det är "nyttiga" bakterier som renar vattnet...

Sen tycker jag att du skall kolla med en butik som säljer dammprylar vad man kan stoppa ner i ett filter...Jag har dålig koll på det, men jag tror inte att det räcker enbart med lavastenar till den mängden vatten som rinner där igenom...Vattnets PH-värde!!!
Nej den tunnan är överdimensionerad för den mängden vatten...Men det spelar inte så stor roll eftersom du får en större mängd vatten som renas samtidigt...

Hoppas detta kan ge dej några ledtrådar på vägen, vill du veta mer så fråga på så skall jag försöka besvara...

MVH Kenneth

PS Jo det är sant, fiskrna i en damm anpassar sej efter storleken på damm och antal fiskar...Har man 2 fiskar i en damm så blir dom större än om det finns 4 stycken....Ds

Senast redigerad av knebert den 2005-09-04 klockan 00:12.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-04, 00:06   #8
knebert
Medlem

Standard Glömde....

Glöm ej att sätta pumpen på en sten eller liknande...Skulle något hända så pumpar den inte ur allt vattnet. Då är man säker på att det finns en liten mängd vatten kvar om något skulle gå åt helvete....

Det ser bra ut att du har byggt avsatser...Då kan man plantera växter med olika djup....Tänk bara på att vattenväxter har en väldig förmåga att föröka sej, dessutom så blir rotsystemen ganska stora...En liten växt kan se ganska oskylduig ut första året, men när den rotat sej i dammen så...Kom ihåg att använda speciell dammjord. Kan gå bra med vanlig jord ochså, men som regel innehåller den en massa som ej är nyttigt för dammen....Så därför skall man helst använda den jord som är avsedd för detta. PH-värdet!!!

Till den dammen som du skall bygga räcker det med en stor näckros...De levereras som en liten stump bara, men när den börjar växa så växer den utav bara helvete...

Kan berätta att min syrra och hennes gubbe köpte 5 näckrosor till sin damm...Efter 2 år kunde de inte lyfta ur krukorna ur dammen...

MVH Kenneth

PS Jag kom på en grej till som är ganska viktig...Under dammduken (folie) så lägg gärna något som skyddar duken...Tex tjärpapp eller liknande...Varför? Jo för annars kan rötter med mera växa igenom duken....Sen skyddar det mot stenar med mera som ligger i marken....Det blir ju ett jäkla tryck mot botten när man fyller på vatten och då vill man ju inte se att det blir hål i duken på grund av en sten eller liknande...DS

Senast redigerad av knebert den 2005-09-04 klockan 00:20.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-04, 00:18   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Ser fint ut det där Bengan!

Skulle nog säga att filtret aldrig kan bli för stort, tänk på att det är betydligt större partiklar som far runt i en dam än i ett akvarie. Ju större filter = mer yta för bakterier = bättre balans.
Kruxet är väl bara som Knebert säger att man får ha skaplig pump. Men personligen tycker jag det skall skvalpa lite

Faktiskt rätt likt det filter jag byggde. Har också fyllt mitt med krossad lava som man hade liggandes (odlade Tropheus ciklider förr och använde det i droppfilter).

Koi-fisk är samma som all annan fisk, den anpassar storleken efter omgivningen. En 10 stycken borde nog funka.

Koi bör du nog ta in under vintern men guldfisk kan man låta vara kvar om dammen är djup och du har hål öppet för gaserna som bildas. Annars finns det risk att fisken förgiftas!

Jag brukar låta pumpen gå så länge som möjligt tills ytan helt fryser och sen plocka in den, missade det en vinter dock o fick byta axel på den

O ja, näckroser växer som f*n! Får hela tiden minska ner min och rötterna sprider sig trots att den är planterad i korg från början. De sa att man även skullr ta in den på vintern men det har jag aldrig gjort, den växer alltid till sig direkt på våren.
Skaffa gärna en dvärgsort som klarar mindre djup och då blir det även fler mindre blommor. Tänk på att näckrosen inte gilla vattenplask så plantera en bit ifrån vattenfallet!

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-09-04 klockan 00:23.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.