![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Det är samma grafikmotor ja (Auran JET) men jag antar också på det du säger att du aldrig har tagit dig tid att testa och det vad TRS2004 har att erbjuda med fungerande indutrier och möjligheten att skapa gods och passagerarflöden.
Att bara titta på bilder säger inte allt för i så fall skulle vi alla bli lurade gång på gång. Sedan tycker jag nog att spelet ser bättre ut idag än det gjorde när det kom. Något som gäller för MSTS också. Svaret på varför det ser bättre ut är ju att det finns gott om folk som har utvecklat snygga addons för respektive spel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Något som också gör att spelet ser bättre ut är att fler folk har snabbare grafikkort och använder mer Anisotrop filtrering, Antialiasing, osv.
AF gör ju rätt stor skillnad på hur detaljerad texturerna ser ut. Jag tycker TRS ser helt ok ut men avsaknaden av dynamiskt ljus och riktiga skuggor gör ju att JET-motorn känns lite föråldrad nu. Även riktig kollisions-mesh så tåg inte kan gå halft in i varandra i växlar osv vore på tiden. Vore även trevligt om motorn stödde undergrowth så att gräs såg ut som riktigt tredimensionellt gräs osv. Tänk Trainz med FarCry's grafikmotor, mums ![]() Den motorn är ju uppenbarligen bra mycket effektivare som klarar sån grym grafik utan att tappa andan och datorn har ändå kraft över att köra avancerad AI. Men å andra sidan antar jag att det kostar att utveckla en såpass avancerad och effektiv grafikmotor och i slutändan tror jag att de flesta av oss hellre tummar lite på grafiken i förmån för bra flyt och körkänsla/funktioner! Angående Farcry så har de nyss släppt en patch för 64-bitars operativ som gör att texturerna blir ännu finare och grafiken ännu mer detaljerad. Tydligen så uttnyttjar de extra kraften för att få bättre och inte snabbare grafik, intressant... Se bilder här: http://www.anandtech.com/cpuchipsets...spx?i=2411&p=3 Håll musen över en bild för att se hur det ser ut i nya 64-bitars patchen! Rätt stor skillnad på gräs osv. Sorry, blev lite off-topic nu...
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Jag kan väl svara lite om det här med realistiska kollisioner:
Auran har tillstånd att använda diverse olika järnvägsbolags loggor men i det sammanhanget brukar det vara krav/önskemål att det inte ska vara "ett kör och krocka" spel. Sen är väl kollisioner något man bör undvika när man kör så för mig kvittar det hur det ser ut. Helst skulle jag vilja ha en svart skärm men en möjlighet att backa i tid för att undvika den
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
![]() Vad jag syftade på är att TRS borde har riktig kollision-mesh som detekterar så fort två objekt nuddar vid varandra. Då skulle man inte kunna ha ett tåg att stanna mitt i en växel och ett annat som mirakulöst kör rakt igenom. Sen är det ju upp till användaren att göra signalering osv så man undviker såna situationer ![]() Och då är vi plötsligt inne på signalsystem som verkligen fungerar som på riktigt och klarar av dubbelriktad trafik på enkelspår med AI-förare och en central tågklarerare som jobbar tillsammans och inte slåss ![]() Men det får vi kanske vänta på tills RSP.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |