Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-05, 16:28   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard Varför skiljer Polygon värdet mellan gMax och TOE tex?

Hej.

Funderar över varför det kan skilja så mycket mellan det värde gMax visar för antalet totala polygoner och vad TOE visar?

Som exempel visar gmax att min SKF lastkaj med kran etc tar upp totalt 144 polysar men öppnar jag i toe så säger den hela 278 ?

Kan det vara alla helper points för prodktkön som förvillar TOE?
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-05 klockan 21:43.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 23:03   #2
Halalko
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 45
Skicka ett meddelande via ICQ till Halalko Skicka ett meddelande via MSN till Halalko
Standard

Bruger du "2 sided" (dobbeltsidede) texture? Disse vil reelt give dobbelt så mange polygoner, og det er det tal TOE skriver i parentesen hvis ikke jeg husker helt galt... Disse medregner gmax ikke....
__________________
Andreas (Halalko)
Halalko besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 23:08   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Halalko
Bruger du "2 sided" (dobbeltsidede) texture? Disse vil reelt give dobbelt så mange polygoner, og det er det tal TOE skriver i parentesen hvis ikke jeg husker helt galt... Disse medregner gmax ikke....
Tack för svaret!

Nej, inte vad jag vet. Det är väl inte default utan något man måste välja?

EDIT: Antar att du menar den under "Shader basic parameter - 2-sided"? Nej, den klickar jag inte för.

Jag kan även se igenom lådor ifrån insidan vilket väl inte gått om jag använt 2-sidig textur?
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-05 klockan 23:19.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 05:31   #4
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Tack för svaret!

Nej, inte vad jag vet. Det är väl inte default utan något man måste välja?

EDIT: Antar att du menar den under "Shader basic parameter - 2-sided"? Nej, den klickar jag inte för.

Jag kan även se igenom lådor ifrån insidan vilket väl inte gått om jag använt 2-sidig textur?
Det skulle kunna bero på att du använt dig av box med 0 i tjocklek. Då har du enligt definitionen för en box polygoner på båda sidor. Använder du plane får du endast polygoner på ena sidan.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 06:35   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Det skulle kunna bero på att du använt dig av box med 0 i tjocklek. Då har du enligt definitionen för en box polygoner på båda sidor. Använder du plane får du endast polygoner på ena sidan.
Nej, boxar använder jag men endast en är använd som dubbel plane (med alla polys utom 2 raderade) så det måste vara nåt annat.

En sak jag funderade på är att jag konverterar till "editable poly" och då halveras ju ytorna till en hel poly i gmax istället för delad diagonalt. Läste det i nån tutorial och har sen fortsatt så men det är kanske helt fel?

Vore intressant at veta vilken som visar rätt egentligen.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 07:29   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Testade lite nu...

Det är nog så att jag blivit lurad genom att exportera med mina boxar som "editable poly", om jag konverterar tillbaka till "editable mesh" så öker polygonvärdet upp till det som TOE visar...


Skall man alltid exportera i mesh läge eller kvittar det förutom att antalet polygoner visas fel i gmax?

Så även om gmax visar en yta som endast en poly i "editable poly läge" så är det egentligen 2?
Fast ganska naturligt egentligen, det hörs ju på namnet, polygoner...

Precis när man tycker det börjar lossna så är det tillbaks på ruta ett tydligen
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-06 klockan 08:19.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009