| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Karlstad, Sverige 
				
				
					Inlägg: 988
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Jonatan, det är helt riktigt att det fanns normalspåriga HC bussar och släp. De jag gjort är dock smalspåriga med 891mm förebilder. UF2 är helt lika UF2p sånär som på spårvidden, övriga fordon skiljer något mer med tanke på olika lastprofil.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag har dem normalspåriga på gång i TSM.
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Sundsvall, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 922
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag såg i din profil att du är ifrån Karlstad och tänkte på NKIJ först. Men det kan det väl inte vara!????
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Pirpen  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej! 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	Kan det vara den bana enligt sidan. http://daniel.nordling.nu/jvg/2002-0...Smalsparigt25/  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: At the east side of nothing 
				
				
					Inlägg: 1 024
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Karlstad, Sverige 
				
				
					Inlägg: 988
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
   Jag kunde ju sagt att SJ märkningen var fel men då hade det blivit lite för lätt. NKlJ tog leverans av HCs sista Yo1p buss 1950 och var en av få banor som hade ett rent postsläp (SJ hade ett också vilket nummer jag använt på betan). Hade jag skeppat ut en beta på ett AEG eller ASJ lok hade det ju blivit alldeles för lätt, eller en Uddeholmare. Ingen av dessa är längre än i planeringsstadiet ännu då jag har mycket på paletten och vill komma igång lite med banan först.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jo fronten ska jag jobba mer på. dessa är inte klara än.... Har mycket kvar att göra.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Sundsvall, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 922
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			"Och varför skulle det inte kunna vara NKlJ?" 
		
		
		
		
		
		
			För att det blir aldrig som jag hoppas och den smalspåriga rutt jag mest hoppas på att nån skulle bygga är NKlJ! Härligt att det var den, då jag gillar målningen/färgschemat på tågen och AEG, ASJ och Uddeholmaren är helt underbara lok/tåg.... 
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Pirpen  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: At the east side of nothing 
				
				
					Inlägg: 1 024
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tyvärr måste jag då säga att du har gjort en "tabbe".... Alla NKlJs Y-bussar (utom UF2p) hare högt tak...
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Karlstad, Sverige 
				
				
					Inlägg: 988
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Du påstår att att den skall vara högre men min fråga blir då exakt hur hög menar du att NKlJs bussar är? Jag vet att deras bussar var av den senare något större modellen, dock är en Yo1p inte lika stor som en Yo1s pga smalspårets mer begränsade lastprofil.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2002 
				Ort: Gävle, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 293
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Kanske någon inom Anten-Gräfsnäs kan hjälpa till med den korrekta takhöjden, de har ju en av de två bevarade NKlJ-hildingarna. 
		
		
		
		
		
		
		
	/ Christian  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Karlstad, Sverige 
				
				
					Inlägg: 988
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Om du tittar på min inledande bild eller ännu bättre ett foto av förebilden så ser du att fronten har en massa vinklar och krökta ytor. Just denna bit är det som tagit mest tid på min buss att få till. Släpen är enklare då de är lite plattare.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |