Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-31, 23:38   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Forest fungerar ju så att uppgifterna om den finns i filen "forest.dat". I den filen finns uppgifter om bredd och höjd på den aktuella foresten, vilket namn den ska dyka upp med i objekt-väljaren i RE, samt vilken textur den ska använda sig av. Notera alltså att du kan ju skapa flera forest-typer med en o samma textur, men olika höjder och mått. Entryt i en forests.dat fil ser ut någonting i den här stilen:

SIMSALABIM@@@@@@@blabla_______

33
Forest ( "Mazz gran 30m variation" "US2autofir1.ace" 14.0f 30.0f 0.5f 1.5f)

.
.
osv

I det här fallet så kommer det alltså stå "Mazz gran 30m variation" i objektsvals-fönstret i RE.
"US2autofir1.ace" pekar ut vilken textur som ska användas.
14.0f anger vilken bredd varje forsetobjekt ska ha.
30.0f anger vilken höjd varje forestobjekt ska ha.
0.5f anger vilket undre intervall i höjd varje forest ska ha. 0,5 ger då att du får en variation i höjd på ner till 15m, dvs 50% av 30m som höjden va.
1,5f anger slutligen den övre variationen, 1,5 ger 150% i det övre intervallet, dvs 45m i det här fallet.

Så, den här foresttypen ger en höjd-variation mellan 15m och 45m inom den placerade forestobjektet.

Siffran 33 är busvikig. Den anger hur många forest-typer du har i din forests.dat -fil. Missar du där... hmm, så vet jag inte vad som händer, om jag ska vara ärlig.. Antingen kommer du inte se alla, eller oxå har du en krasch... [}] nåja, va noga att räkna rätt antal.


När du sedan placerar ut din forest, så får du först upp en "yta" med tre gröna klossar och kanske en forest-buske eller vad det kan vara. När du placerat ut den och fortfarande har centrumklossen markerad, så högerklickar du och anger där vilken täthet du vill att den här aktuella forest-samliongen ska ha, först när du gjort det så kommer det ut objekt i mängd. Uttrycks i hur många objekt på kvadrat-km eller något sånt... Pröva dig fram helt enkelt till en lagom summa.

En liten notering vad gäller forest... Är en ypperlig pryl för att snabbt få ut en hel hög med träd... Men, var försiktig med att hälla ut för mycket av den här varan, jag upplever att just den har typen av objekt stjäl ganska mycket av datorkrafter, jämfört med att göra motsvarande med statiska objekt... Icke vetenskapligt bevisat, men en stark magkänsla dock...

Hoppas detta skingrar lite av magin runt forest... Lycka till!

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Markers i re Olaf Lindström Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2003-01-04 13:36



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009