Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-12, 20:39   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Macley

Hej!

För två veckor sedan var jag på väg hem med tunnelbana efter att ha varit på en fotbollsmatch på Råsunda.
När tåget kom fram till Bredäng hade den problem med att stanna. När den väl hade stannat öppnades aldrig dörrarna. Lokföraren sa då något i stil med att tågets bromsar inte fungerade riktigt som de skulle och att tåget hade stannat för sent, och då kunde han inte backa tåget tillbaka någon meter så att hela tåget stod vid stationen.
Kan det vara så att bromsarna verkligen var dåliga? Själv tyckte jag att tåget både innan och efter Bredäng gjorde relativt "hårda" inbromsningar. Eller var det föraren som "satt och sov" och missade att stanna vid stationen? Går det verkligen inte att backa ett tunnelbanetåg?

MVH Macley
PÅ bana 2+3 (röda + blåa linjen) går inte tåget i nödbroms om man backar längre än två meter vilket det gör på bana 1 (gröna linjen). Däremot får man inte backa längre än 2 meter på någon av banorna, har man kört längre än så får man köra till nästa station.
Gränsen finns för att förhindra kollision med bakomvarande tåg, som måste stanna 10 meter bakom framförvarande tåg vid kö. 8 meter blir marginalen om tåget framför måste backa, men i praktiken blir marginalen mindre då ögonmåttet hos människor inte är så exakt.

Bredäng kan nog vara lätt att missa om det regnar lätt då stationen ligger utomhus och det blir lätt halt nu på hösten. Är man inte vaken så kan det hända att tåget drar förbi plattformen med x-antal meter.
Tror nog att det var en missbedömning i kombination med halka som gjorde det, om det nu inte var C14-vagnar i tåget? Var det det så kan elbromsen "hoppa ur" om motstånden blir för varma och det tar då lite tid innan luftbromsen hinner kompensera för bortfallet. Händer det i slutet av inbromsningen kan tåget åka förbi plattformen.

F.d tunneltågförare på bana 1+3




Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009