Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-15, 18:02   #16
Jonte
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Okay Janne, vet inte var du fick att jag skulle vara 18 år ifrån men betyder mina åsikter mindre beroende på min ålder ?

"Så vilka röstar ja då ?
JA: Egna företagare i tillväxtområden, affärsmän, chefer, invandrare, män.
NEJ: Pensionärer, kvinnor, glesbygdsbefolkningen"

Det skrev jag Pierre och jag har verkligen kött på benen:

57,7% utav kvinnorna röstade nej, 40,2 Ja
52,5% utav pensionärerna röstade Nej, 45,2 ja
55,6% i Stockholm röstade Ja, 42,0% Nej
53,3% i Malmö röstade Ja, 44,7% Nej
85,9% i Ragunda röstade Nej, 13,2% Ja

Vad är fantasier utav det där ? När jag säger att Stockholm och Skåne röstade ja utgick jag ifrån statistik där majoriteten röstade Ja eller Nej, Stockholm, Södra Skåne, Haparanda och Kungsbacka var ja ställena i Sverige, örvriga Sverige var Nej som hade majoritet...

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 18:04   #17
Jonte
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Jag kan väl tillägga att jag är politiskt aktiv, har läst både Statsvetenskap och Europajuridik samt läser på Journalisthögskolan i Stockholm.

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 19:14   #18
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Det spelar ingen roll hur saker och ting går... det finns alltid Sverige/Svensk-hatare som ser allt som en ursäkt för att gnälla och klaga på Sverige och Svenskarna...

Det finns patrioter och det finns idioter... Denna gång segrade de förstnämnda

Nej nu vill jag inte säga mer för annars kan det såra någon...

Fy fan för Europa ! [V]

PS. Nu slipper vi ju iaf heja på "Tre juron" i hockey... [^]
tufftuff besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 19:22   #19
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Jonte

Okay Janne, vet inte var du fick att jag skulle vara 18 år ifrån men betyder mina åsikter mindre beroende på min ålder ?
Jonte
Om din ålder inte stämmer får du uppdatera dina ICQ-uppgifter.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 22:25   #20
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Standard

Tyckte att denna folkomröstningen var lite svår för mig.
Kronan ligger mig väldigt varmt om hjärtat, men jag röstade ja till Euro för att jag tidigare hade röstat ja till EU. Tycker bara att ska man vara med i EU, så ska man vara det fullt ut. Men min röst på ja satt långt inne. För som Janne skrev i sitt första inlägg här. Så är ett ja mer eller mindre på livstid. Har iallafall inte hört något om någon ny folkomröstning om ja-sidan hade vunnit om si sådär 10 år. Som det nu kanske blir för ett nytt ja, om inte riksdagen kör över alla nej-sägare. Jag röstade ja och det blev ett nej, men jag är lika glad för det och vem som har rätt kan vi aldrig sia om, utan bara gissa och skylla på den andra sidan hur det än går.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-16, 07:56   #21
ErikFalken
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till ErikFalken
Standard

I övriga Europa funderar man nu på varför svenskarna röstade nej. Sanningen är den att vi inte sedan vi gick med i EU har kännt oss som "Europeer", utan som de försiktiga svenskarna som måste avvakta och se om allting. Och visst, nu går det bra för Sverige ekonomiskt, men vad händer om det svänger igen?
Många pratar om att vi nu fick chansen att "säga ifrån". Ifrån vadå? EU? vi är ju redan med i EU, och i praktiken även i EMU, räntan och den svenska kronan styrs till största del av svängningarna i Europa. Skillnaden nu var att vi inte fick någon representant för Sverige i EMU i Frankfurt, utan får flyta med bäst det går.
Det finns många EU motståndare i Sverige, och många av dem röstade nej just för att de var emot EU. Men vi är ju med i EU, så det gäller att se vad som är bäst för Sverige då. Även om man är emot EU går det att rösta ja. Tänk på följande scenario:

Jag är med i en större förening som, trots min motvilja, röstar för och köper en buss. Jag hatar bussar och tycker man skall ta tåget istället. Men nu har vi bussen, men saknar vissa delar som säten och fönster. Det skall givetvis röstas om dessa inköp, men just för att jag är emot bussar röstar jag till nej till detta, och flera med mig, vilket gör att vi får åka buss utan fönster och säten, vi har ju bussen och måste utnyttja den. Detta förefaller säkert som en helt idiotisk jämförelse, men byt ut bussen mot EU och säten och fönster mot EMU.

/Erik
ErikFalken besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-16, 08:28   #22
Janne
STW-member

Standard

Om någon är övertygad om att det begåtts en dumhet tror jag det är rätt svårt att få denne att person att helt plötsligt rösta mot sin övertygelse, trots din fina liknelse. Du kan i alla fall inte få mig att trava den ena dumheten på den andra.

Man kan också likna det vid ett lämmeltåg där man efter ingående i EU följer den inslagna vägen. När så de lämmlar som går i frontlinjen upptäcker att jäklar här är ett sjujäkla stup, stannar upp och skriker bakåt i leden: Grabbar, stanna annars far vi ut över stupet. Då skriker resten av lämmelhögen bakom: Lägg av nu va, nu är vi med i EU och då ska vi gå här - var lite positiva i stället för att vara så typiskt svenskt negativa.

Liknelser kan vara ganska beskrivande ibland...

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-09-16, 08:49   #23
ErikFalken
Senior Member

Standard

Haha, ja liknelser är vi bra på :-)

/Erik

tur att man kan ha olika åsikter, annars hade nog landet lagom varit helt åt skogen :-)

Erik Falkenström

http://www.erikfalken.fotosidan.se
Gammal 2003-09-16, 08:56   #24
Janne
STW-member

Standard

Hehe, jag håller fullständigt med. Det viktigaste just nu är att vi inte blir ovänner med de som har en annan åsikt.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-09-16, 19:11   #25
ErikFalken
Senior Member

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Janne

Hehe, jag håller fullständigt med. Det viktigaste just nu är att vi inte blir ovänner med de som har en annan åsikt.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Nej det är som Persson säger, det gäller att ena partiet nu. Nu gäller det ju att göra det bästa av situationen och fortsätta föra landet i välfärd.

/Erik

Erik Falkenström

http://www.erikfalken.fotosidan.se
Gammal 2003-09-16, 19:27   #26
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Jonte
Det skrev jag Pierre och jag har verkligen kött på benen:

57,7% utav kvinnorna röstade nej, 40,2 Ja

Jonte
Hmm, kan du förklara för mig hur 40,2 av sveriges kvinnor röstade nej till EMU? [}]

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-09-16, 20:43   #27
TheKnight
Senior Member

Standard

2,1% var blanka röster.

//Peter
TheKnight besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.