Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-12-13, 22:13   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Tack Totte, du ledde mig på rätt spår (!) så jag har nu listat ut varför Jönköpingsbanan kraschar i senaste TS.

Det verkar som att TS numera har väldigt svårt att hantera "felvända" signallänkar. Detta innebär att plankorsningar, plattformsbommar och andra signaler där man av någon anledning vill ha länkar vända åt olika håll lätt kan krascha simulatorn.

I Jönköpingsbanan var "boven" skyddsstopplyktor (sitter vid stoppbockar, orsakar krasch när rutten laddas) och plattformsbommar (krasch när de aktiveras, finns förutom de synliga bommarna vid plattformsövergångar även gömda för att ge ringsignal på bangårdar).

För att få rutten att fungera har jag:
  • Tagit bort de gamla plattformsbommarna och ersatt med Addes plankorsningar (tack Adde för att du tog dig tid att fixa nya plankorsningar!). Tyvärr innebär detta att man inte får några ringklockor på bangårdar (kanske går att hitta på någon ny lösning på det, får återkomma till det).
  • Vänt på de "felvända" länkarna vid stopplyktor som sitter vid stoppbock. För att lyktorna fortfarande ska ha rätt funktion har jag modifierat scriptet för SE End Signal (man kan nu klicka i "Approach Control" för en lykta som man önskar alltid ska lysa, och detta påverkar inte funktionen på andra utplacerade signaler).
  • Även ersatt de flesta plankorsningar med Addes nya för att minska risken att de orsakar problem när de aktiveras (svårt att förutse alla situationer). Några äldre plankorsningar har fått vara kvar på industrispår där de inte "stör" resten av banan.

Nu återstår att göra en genomgång av banan och testköra några scenarier för att se till att det inte uppstått några oförutsedda problem. Sedan planerar jag att lägga upp en ny version av banan.

Kända problem/begränsningar
  • De nya plattformsbommarna saknar ljud (känt problem enligt Adde).
  • De nya plankorsningarna aktiveras på ett fast avstånd, vilket innebär att de aktiveras lite för sent i högre hastigheter och lite för tidigt vid lägre hastighet. Jag funderar på om man kan göra flera varianter av plankorsningarna, men har inte riktigt koll på scriptningen.
  • Jag har inte lyckats få till någon bra förringningstid på vägskydden. Bommarna börjar fällas samtidigt som klockorna börjar ringa. Återigen säkert något man kan fixa med scriptningen, men jag har prövat mig fram och inte fått till det.
  • Slutpunktsstopplyktorna fungerar som tidigare, inte helt perfekt men dom får duga, om ingen lyckas hitta på en smartare scriptning (de lyser om nästa signal visar stopp; vissa lyktor har jag inaktiverat genom att ha dem länkade till ett inaktivt sidospår).
  • Jag har inte uppdaterat banan i övrigt. Mycket har hänt IRL i infrastrukturen de senaste åren, med bl.a. hastighetshöjningar och slopande av flera plankorsningar på Jönköpingsbanan. Banan i TS är dock samma som förra versionen som jag släppte 2020.
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2024-12-14, 12:01   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Ang. plankorningarna. som jag skrev i PM ang. parametrar:

Om du kollar i script-mappen och i varje .lua-fil och på rad 22 så har du "Trigger distances". Här ligger alla parametrar för när bommarna ska triggas igång osv.
WARN_DISTANCE = 1000.0 aktiverar bommarna vid 1km avstånd t.ex. och WARN_TIME = 1.0 är att bommarna ringer i 1 sekund innan de fälls, tror jag...

En tanke var att skriva en script som skulle kunna ge WARN_DISTANCE och CLOSE_DISTANCE en variabel som räknas fram baserat på banans hastighet vid punkten där länkarna placeras, men andra typer av plankorsningar som jag har jämfört med i spelet har fasta värden. Men animationerna på dessa är ju helt felaktiga så man undrar ju hur DTG och 3:e-partsutvecklarna tänkte där egentligen...

Ang. Ljudproblemen så är det en bugg i spelet som berör plankornings-funktionen i spelet i stort. Vissa plankorsningar avger ljud, andra inte, och det verkar va slumpartat vart det sker varje gång man läser in rutten. Det här är något för DTG att lösa, inget jag kan göra något åt då problemet ligger i spelet i sig.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-15, 13:26   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
Standard

Va roligt att du är i farten och bygger igen.
Min rutt fungerar också med 64bit, så jag bygger landskap igen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-19, 16:09   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
Standard

Hej!
Det här med slutpunktsstopplyktorna, tänkte på brosignal som är statisk objekt. Kan man fixa slutpunktsstopplyktorna som statisk objekt som lyser hela tiden och slippa tänka på länkarna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-20, 01:38   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Min SESignalsTest har en stoppsignal med endast en länk. Den ska alltid lysa rött o ge stoppbesked.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-28, 13:24   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Nu finns Jönköpingsbanan version 2.0 ute: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...680#post322680

Jag funderar över framtiden för rutten:


Byggproblem...

Att bygga i TS tar väldigt mycket tid och jag har numera inte så mycket fritid att jag vill lägga den på att svära över när editorn kraschar, felsöka scenarion som inte funkar när man kör dom, trots att dom ska funka i scenario editor. Och så vidare...

Det tar nu ca 4 minuter (!) att spara ändringar i rutten varje gång man gör en spårrelaterad ändring (dvs när tracks.bin ska genereras på nytt). Det är inte hållbart att bygga när det tar så lång tid att spara, vilket man ju vill göra ganska ofta för att vara säker på att arbetet inte går förlorat. Jag undrar om det går att lösa på något sätt?

En tanke jag har är att separera själva Jönköpingsbanan från Stockholmsdelen (det är väl ändå inte realistiskt att man någonsin kommer bygga ihop delarna, alltså stambanan mellan Stockholm och Nässjö). Då tänker jag att man kan göra en kopia av banan och ta bort Stockholm i ena varianten och ta bort Jönköping i den andra delen. Jag har provat lite med detta, men editorn (i 64 bit) kraschar omgående när man raderar stora områden. Jag vet inte om det finns något bättre sätt?

När jag gick in efter editor-krasch visade det sig att en del av mina "osparade" ändringar ändå fanns kvar. Alltså finns det någon sorts autosparfunktion numera? Jag har inte sett någon dokumentation om detta. Nackdelen med autospar är ju att ändringar som man råkat göra och inte vill ha kvar kan bli sparade.


En möjlig fortsättning?

Om jag ändå skulle bygga vidare får det nog bli i mindre, hanterbara etapper, som exempelvis:
  • Bygga klart fram till Nässjö C. Spår är lagt fram till Nässjö C men det är ett stort jobb att bygga hela stationen och bangården (särskilt om det tar 4 minuter att spara efter varje ändring...).
  • Knyta ihop Vaggerydsbanan på sträckan Månsarp-Jönköping. Här är spåret lagt men omgivning med mycket bebyggelse längs spåret måste fixas till.
  • Fortsätta norrut från Mullsjö till Sandhem (och i förlängningen Falköping). Spår är lagt till Sandhem.

Mycket har som sagt hänt i infrastrukturen sedan 2020 när jag senast byggde på banan. Bland annat har ett antal plankorsningar slopats och STH höjts på flera sträckor. Frågan är om en eventuell fortsättning av rutten ska uppdateras till dagens status eller om man ska behålla banan så som den var ca 2020?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-29, 12:38   #7
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
Standard

Tack för denna uppdatering.

Jag tror bestämt att det bästa är att separera dom olika städerna så det blir två olika rutter.
Hoppas någon lyckas med det.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009