Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-04-05, 17:25   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Animation och en första exportering av den obromsade modellen är nu klar. Återstår lite småfix, LOD:ning och att skapa texturvarianter. Men under tiden tänkte jag börja på den första av de två bromsade varianterna.

Här nedan kommer två bilder från inne i spelet. Det känns som att texturen blev lite väl saturerad och rödaktig. Lurigt för det ser lite olika ut på olika skärmar. Men jag ska nog justera ned det lite senare.


SJ Gsh 19184 inne i spelet. Här med skjutdörren öppnad. Dock har jag inte orkat göra någon hästinredning i form av nedfällbara bommar som dessa Gsh-vagnar hade


Här syns de lastluckor som (bortsett från tryckluftsledningen) är den enda modernisering dessa obromsade G3/Gs-vagnar fick under sina första 50 år i trafik. Dessa monterades någon gång 1925-1929 för att kunna lasta virke och kanske för att en och annan häst skulle få möjlighet att kika ut

Inser nu också att vagnen fått två tryckluftsslangar i varje ände, fast det bara ska vara en. Det är bra att lägga upp bilder här på forumet ibland, så man ser alla sina missar
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2024-04-06, 16:48   #2
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
Standard

Mycket fin struktur på brädklädseln och "roughnessen" är perfekt, blir en fantastiskt fin vagn.
Det där med färgjustering är ett elände, så många faktorer att ta hänsyn till, inställningarna i Trainz, inställningen av bildskärmen, och hur ljuset både i rummet och i spelet och påverkar färgen.
Vad gäller den röda färgen på vagnskorgen tycker jag att det förefaller som om man skulle kunna minska något på den gula andelen, färgen verkar att gå lite åt det gulröda hållet, åtminstone på min skärm. Lite lägre saturation kan nog också vara en fördel, tycker mig märka att saturationen i Trainz har en tendens att bli accentuerad, men det är väl kanske något men skulle kunna rätta till i inställningen av "environment" i spelet. För övrigt tycker jag att röda nyanser är hopplöst svår att få till, lite som balansgång på slak lina.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-04-06, 21:17   #3
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Mycket fint utfört
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-04-07, 22:17   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Tjuuusigt i vanlig ordning Korven .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-05-02, 08:59   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tack så mycket! Jag får nog lov att återvända till att justera nyansen på den där texturen så småningom. Men sedan sist har jag fortsatt att bygga nästa variant, nummer två av de tre varianter på Gs som SJ hade.

När SJ började beställa G3-vagnar från verkstäderna runtom Sverige 1898 så tillverkades först den obromsade varianten som jag visat bilder på hittills. Året därpå, 1899 levererades den första bromsade vagnen som då hade en bromsarkupé, alltså en extra meter vagnskorg som bestod av en kupé med plats för bromsaren. Dessa vagnar hade enbart handbroms, då alla godståg var handbromsade på denna tid.

1910 tillkom en ny variant av G3 som också var handbromsad, men den hade en upphöjd bromskur enligt tysk förebild till skillnad från tidigare vagnar. Se till exempel leveransbild på SJ G3 26792 från 1914: https://digitaltmuseum.se/0210178663...r-kottransport. Dessa vagnar var inredda med köttkrokar, samt försedda med både vakuumbroms för att kunna framföras i svenska och danska persontåg, samt tryckluftsbroms för att kunna framföras på utländska banor där tryckluftsbromsen redan var införd. Senare tillverkades flera vagnar av denna typ, men med hästtransportutrustning istället för köttransport. Under 1920-talet började SJ allmänt införa tryckluftsbroms på alla vagnar och därmed slutade man att handbromsa tåg. De upphöjda bromskurarna blev onödiga och togs därför ned från 1927 och ersattes med en enkel plattform där man kunde nå handbromsveven, vilken användes under rangering och som broms vid uppställning av vagnar. De vagnar som hade köttransportutrustning fick nytt littera Gsk 1922 och de med hästtransportinredning Gsh.

Jag har gett min modell Kunze Knorr-broms, vilket jag tror att bara de vagnar som byggdes som Gsh fick, då dessa inte hade tryckluftsbroms från leverans. Gsk-vagnarna som hade tryckluftsbroms från början fick olika typer av enkammarbromsar och jag tror att dessa behölls även efter Kunze Knorr bromsens allmäna införande på 20-talet. Behöver gräva lite mer i det där.


SJ Gs med nedtagen bromskur. Notera den längre hjulbasen och de modernare lagergafflarna i jämförelse med den obromsade modellen i tidigare inlägg



Detaljstudie av underrede med Kunze Knorr-bromscylindern och dess luftbehållare
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-06-18, 09:23   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Vilket mästerverk det blir!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-07-14, 23:52   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tackar!

Det går sakta framåt, men har i alla fall fått in den bromsade 7-metersvarianten i spelet nu efter UV-mappning och texturering.



Som alltid när man bygger modeller av gamla saker så blir man lite fundersam på färgsättningen av olika detaljer. Jag är inte helt hundra på hur man målade räckena vid bromsarplattformen, exempelvis. Och jag vet ej heller hur man gjorde med buffertplåten i den änden. Testade att måla den svart, men det såg väldigt märkligt ut tyckte jag, men det kanske bara är för att man aldrig sett det på andra modeller/museivagnar. Samtidigt så sticker överdelen av den U-profilerade buffertbalken upp mellan brädorna i golvet på plattformen. Här valde jag till sist att måla bara gavelsidan av buffertbalken i röd och de andra sidorna svarta. Samtidigt blev bocken som bromskuren tidigare stod på röd, medan enbart räcket fått bli svart.

Jag får kanske gräva lite mera i de målningsinstruktioner jag har, men sådana här grejer burkar vara lite oklara.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009