![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
kul med den
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
ojojojojojoj
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Animation och en första exportering av den obromsade modellen är nu klar. Återstår lite småfix, LOD:ning och att skapa texturvarianter. Men under tiden tänkte jag börja på den första av de två bromsade varianterna.
![]() Här nedan kommer två bilder från inne i spelet. Det känns som att texturen blev lite väl saturerad och rödaktig. Lurigt för det ser lite olika ut på olika skärmar. Men jag ska nog justera ned det lite senare. ![]() SJ Gsh 19184 inne i spelet. Här med skjutdörren öppnad. Dock har jag inte orkat göra någon hästinredning i form av nedfällbara bommar som dessa Gsh-vagnar hade ![]() Här syns de lastluckor som (bortsett från tryckluftsledningen) är den enda modernisering dessa obromsade G3/Gs-vagnar fick under sina första 50 år i trafik. Dessa monterades någon gång 1925-1929 för att kunna lasta virke och kanske för att en och annan häst skulle få möjlighet att kika ut ![]() Inser nu också att vagnen fått två tryckluftsslangar i varje ände, fast det bara ska vara en. Det är bra att lägga upp bilder här på forumet ibland, så man ser alla sina missar ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Mycket fin struktur på brädklädseln och "roughnessen" är perfekt, blir en fantastiskt fin vagn.
Det där med färgjustering är ett elände, så många faktorer att ta hänsyn till, inställningarna i Trainz, inställningen av bildskärmen, och hur ljuset både i rummet och i spelet och påverkar färgen. Vad gäller den röda färgen på vagnskorgen tycker jag att det förefaller som om man skulle kunna minska något på den gula andelen, färgen verkar att gå lite åt det gulröda hållet, åtminstone på min skärm. Lite lägre saturation kan nog också vara en fördel, tycker mig märka att saturationen i Trainz har en tendens att bli accentuerad, men det är väl kanske något men skulle kunna rätta till i inställningen av "environment" i spelet. För övrigt tycker jag att röda nyanser är hopplöst svår att få till, lite som balansgång på slak lina. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Mycket fint utfört
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tjuuusigt i vanlig ordning Korven
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tack så mycket! Jag får nog lov att återvända till att justera nyansen på den där texturen så småningom.
![]() När SJ började beställa G3-vagnar från verkstäderna runtom Sverige 1898 så tillverkades först den obromsade varianten som jag visat bilder på hittills. Året därpå, 1899 levererades den första bromsade vagnen som då hade en bromsarkupé, alltså en extra meter vagnskorg som bestod av en kupé med plats för bromsaren. Dessa vagnar hade enbart handbroms, då alla godståg var handbromsade på denna tid. 1910 tillkom en ny variant av G3 som också var handbromsad, men den hade en upphöjd bromskur enligt tysk förebild till skillnad från tidigare vagnar. Se till exempel leveransbild på SJ G3 26792 från 1914: https://digitaltmuseum.se/0210178663...r-kottransport. Dessa vagnar var inredda med köttkrokar, samt försedda med både vakuumbroms för att kunna framföras i svenska och danska persontåg, samt tryckluftsbroms för att kunna framföras på utländska banor där tryckluftsbromsen redan var införd. Senare tillverkades flera vagnar av denna typ, men med hästtransportutrustning istället för köttransport. Under 1920-talet började SJ allmänt införa tryckluftsbroms på alla vagnar och därmed slutade man att handbromsa tåg. De upphöjda bromskurarna blev onödiga och togs därför ned från 1927 och ersattes med en enkel plattform där man kunde nå handbromsveven, vilken användes under rangering och som broms vid uppställning av vagnar. De vagnar som hade köttransportutrustning fick nytt littera Gsk 1922 och de med hästtransportinredning Gsh. Jag har gett min modell Kunze Knorr-broms, vilket jag tror att bara de vagnar som byggdes som Gsh fick, då dessa inte hade tryckluftsbroms från leverans. Gsk-vagnarna som hade tryckluftsbroms från början fick olika typer av enkammarbromsar och jag tror att dessa behölls även efter Kunze Knorr bromsens allmäna införande på 20-talet. Behöver gräva lite mer i det där. ![]() ![]() SJ Gs med nedtagen bromskur. Notera den längre hjulbasen och de modernare lagergafflarna i jämförelse med den obromsade modellen i tidigare inlägg ![]() Detaljstudie av underrede med Kunze Knorr-bromscylindern och dess luftbehållare
__________________
-k- |
![]() |
![]() |