Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-12-13, 12:03   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Det är absolut en situation där man kan få slirning. Med ånglok så är det ju ofta "sega" förlopp, dvs när man öppnar regulatorn så börjar det inte komma kraft på hjulen omedelbart utan först ska ånglådan fyllas med ånga, där har föraren en manometer för att se hur mycket tryck han har i lådan, motsvarar pådragsgrad.

Vid start av ett långt tåg då så drar man på regulatorn och känner när det "börjar ta" och försiktigt ökar pådraget, fortfarande lågt pådrag och full fyllning för att ha kraften. Första målet är att få tågsättet att röra sig, sedan kan man ge mer men fortfarande försiktigt. Här kan det ha betydelse om det är rakspår eller kurva, större slirningsrisk i kurva. Sedan fortsätter man på samma sätt och vartefter man får rull så minskar man fyllningen.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009