Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-11-17, 21:31   #1
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Sedan jag sist postade något har jag gått och funderat fram och tillbaka, är det verkligen värt att använda HD-terrängen? Kikade lite, och laddade in en HD-rutt i ett Trainz 22 utan plus (råkade visst göra fel vid en nyinstallation, så fick bara TRS22 Platinum och inte Trainz+. Märkte då att HD-terrängen inte syntes, vilket jag tyckte var jäkligt trist.. Så så länge HD terrängen enbart är för Trainz+, så blir nog till att fortsätta med vanlig 5m grid. Innebär dock att jag förlorar lite arbete, då jag inte sparade backupen precis innan jag konverterade..

En annan nackdel med HD-terrängen är storleken på filerna, jämför HD-rutten med 5m/10m-grid. Den är alltså drygt 10x större. Vilket inte är så konstigt förstås! Går nog dock att få ner genom att ta bort ett antal baseboards, finns på tok för många just nu. Men kan ju alltid fortsätta med 5m grid, och sedan konvertera senare! Inte gjort så mycket jobb i HD-terräng ännu.

EDIT: Insåg nu att jag kan ändra tillbaka till 5m-grid. Men istället för att förlora något så konverterar jag yttre delarna (där det ändå bara ska vara skog/åkermark/tas bort i senare skede) så valde jag ändå att fortsätta i HD-kartan. Storleken på filen minskade drastiskt, och det kändes nu lite mer kul att bygga vidare. Inte riktigt velat bita i det sura äpplet och ta tag i detta ännu, därför det varit så tyst på sistone..

Senast redigerad av Jockes den 2023-11-17 klockan 23:17.
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-11-18, 07:25   #2
rac_hammer
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Sedan jag sist postade något har jag gått och funderat fram och tillbaka, är det verkligen värt att använda HD-terrängen? Kikade lite, och laddade in en HD-rutt i ett Trainz 22 utan plus (råkade visst göra fel vid en nyinstallation, så fick bara TRS22 Platinum och inte Trainz+. Märkte då att HD-terrängen inte syntes, vilket jag tyckte var jäkligt trist.. Så så länge HD terrängen enbart är för Trainz+, så blir nog till att fortsätta med vanlig 5m grid. Innebär dock att jag förlorar lite arbete, då jag inte sparade backupen precis innan jag konverterade..

En annan nackdel med HD-terrängen är storleken på filerna, jämför HD-rutten med 5m/10m-grid. Den är alltså drygt 10x större. Vilket inte är så konstigt förstås! Går nog dock att få ner genom att ta bort ett antal baseboards, finns på tok för många just nu. Men kan ju alltid fortsätta med 5m grid, och sedan konvertera senare! Inte gjort så mycket jobb i HD-terräng ännu.

EDIT: Insåg nu att jag kan ändra tillbaka till 5m-grid. Men istället för att förlora något så konverterar jag yttre delarna (där det ändå bara ska vara skog/åkermark/tas bort i senare skede) så valde jag ändå att fortsätta i HD-kartan. Storleken på filen minskade drastiskt, och det kändes nu lite mer kul att bygga vidare. Inte riktigt velat bita i det sura äpplet och ta tag i detta ännu, därför det varit så tyst på sistone..
Är det stor skillnad i vad som krävs av datorn med 3d terräng osv? för min nuvarande bana är redan krävande så tänker det är dumt att påfresta mer om det blir att det går ännu tyngre...
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-18, 12:06   #3
Jockes
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Är det stor skillnad i vad som krävs av datorn med 3d terräng osv? för min nuvarande bana är redan krävande så tänker det är dumt att påfresta mer om det blir att det går ännu tyngre...
Hmm, märkte ingen dramatisk skillnad, men har läst att några haft problem. Har en rätt bra dator nu för tiden, så kan tyvärr inte svara på't

Prova på en ny rutt annars (om du har Trainz+), och se om det funkar.
Gammal 2023-11-19, 00:11   #4
Jockes
Medlem

Standard

Något jag länge saknat (och fortfarande saknar ) är snygga 50- och 60-talshus i Trainz. Särskilt tegelaktiga sådana! Så satt ikväll och pyssla på Lennarts snygga hyreshus gjort på bilder från Bengan. Så här ser alltså Bengans Tegelhus ut! Höjde även storleken på texturen, 512px textur känns lite utdaterat. Fick denna gång nöja mig med 1024px, men mest pga brist på bra texturbilder. Teglet och dörr är från annat ställe, men fönstren är bilder från Bengan (guldvärt!).

Semaforen kommer nog få ryka. Den försvann strax innan "min" tid insåg jag. Men den står där så länge, fram tills jag orkar fixa med det.

Och så har jag suttit och försökt lära mig Blender, går framåt! Men ännu inget som kan visas upp. Men lär mig mer&mer, vilket är skoj!
Gammal 2023-11-19, 15:34   #5
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Alltid lika spännande att följa ditt banbygge, blir kanonfint. Tegelhusen som du uppdaterat med nya texturer ser fina ut, kan komma väl till pass i mitt BLJ-projekt.
Kul också att du börjat med Blender, ser fram emot att få se vad du producerat, tror säkert att det blir lika fint resultat som med ditt banbyggande. Ställer gärna upp om du har några frågor, och är övertygat om att så gör även Korvtiger.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-20, 13:35   #6
Jockes
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Alltid lika spännande att följa ditt banbygge, blir kanonfint. Tegelhusen som du uppdaterat med nya texturer ser fina ut, kan komma väl till pass i mitt BLJ-projekt.
Kul också att du börjat med Blender, ser fram emot att få se vad du producerat, tror säkert att det blir lika fint resultat som med ditt banbyggande. Ställer gärna upp om du har några frågor, och är övertygat om att så gör även Korvtiger.
Tackar!

Jo, det blev ju nåt form av hus tillslut, men skalan verkar ha blivit fel, för 18m blev 36m...

Får nog ta och fortsätta titta på lite fler YouTube-guider, så kanske det blir ett hus så småningom!
Gammal 2023-11-20, 19:33   #7
Vänersborgs_Stinsen
Medlem

Reg.datum: Nov 2016
Standard

Ser väldigt fint ut dedär!
Gammal 2023-11-20, 19:43   #8
Jockes
Medlem

Standard

Får väl ta och begrava den där kolossen nånstans, kanske ryms på kyrkogården..?

Vad som skall bli kyrkogården i Strängnäs. Eller ja, en del av den iaf. Den fortsätter på andra sidan vägen. Men den syntes (och syns, Svealandsbanan går ju nästan i gamla banans sträckning här) väldigt tydligt när man rullade in till Strängnäs.

En sak är dock säker, nu när jag börjat bygga i S2.0 och med HD-grid, så börjar man känna att gamla surveyorn var ofantligt utdaterad

Vintrig svartvit bild
Vintrig färgbild

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.