![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Snyggt jobbat
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Lasterna ska hålla sig inom en kvadrat på 1 x 1 meter, så max 50 cm åt vardera håll från origo. Fisklådorna håller sig nog på gränsen till och med inom en 0.8 x 0.8 meters kvadrat. Kollade lite snabbt på det fåtal ritningar på smalspåriga, täckta godsvagnar jag har i min samling och det ser ut som att lastytan normalt är straxt över 2 meter bred, så det borde gå att klämma in två sådana på bredden!
![]() Kan dessutom tillägga att Hs-vagnen nu är släppt och finns på STLs hemsida för den som vill köra fisk och mjölk själv. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Tack för de fina vagnarna liksom scenery objekten som kommer att passa perfekt i min HNJ Dem route!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
För straxt över 15 år sedan drog jag igång den här tråden med mitt absolut första bygge till Trainz, SJ godsvagn littera Gs i 1940/50-talsutförande. Jag byggde på den tiden i GMax, gratisvarianten av 3DsMax, vilket inte var det mest användarvänliga av program. Den gången såg det ut såhär efter att jag lyckats plocka in vagnen i Blender och tryckt på "render"-knappen:
![]() Runt åtta år senare, 2017, ansåg jag att jag blivit så pass mycket bättre på modellering att jag ville göra om denna vagnsserie från grunden, denna gång helt i Blender. Detta resulterade i tre vagnar littera G3, så som vagnarna såg ut från leverans fram till 1920/30-talet, med upphöjda bromshytter, bromskupéer och så vidare. Denna gången förbättrade från föregående generation med hjälp av snygga träpanelstexturer som Ekan hade gjort. Då såg det ut såhär: ![]() Nu har ytterligare sju år passerat och jag började känna att med de två föregående modellerna av Os och Hs som har fått en helt ny nivå av detaljering och realism, ser de gamla Gs/G3-vagnarna inget vidare ut när man kopplar in dem bredvid. Jag har därför börjat att modellera om vagnarna från grunden en tredje gång. ![]() ![]() Den första av tre modeller börjar ta form. Den obromsade Gs-varianten: ![]() Lastluckor på gaveln: ![]() Härefter kommer jag att fortsätta med de två andra varianterna av Gs som har funnits, dvs de två med bromsplattform, den ena med samma korglängd som denna obromsade variant, men som tidigare hade upphöjd bromshytt, samt den längre Gs som tidigare hade både plattform och bromskupé, som sedan fick bromskupén borttagen när tryckluftsbroms installerades i vagnarna runt 20/30-talet.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2024-02-27 klockan 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Sjukt fint!
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Instämmer med föregående talare
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Det där ser ut att bli kanon
![]() |
![]() |
![]() |