Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-08-24, 23:19   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Oj, det har visst varit lite sommarstiltje i vagnverkstaden.

Arbetet går sakta men säkert vidare. Har ägnat många timmar åt att LOD:a båda Os-vagnarna vilket inte är särskilt roligt. Desto roligare att animera lämmarna och att scripta dem. Här har jag gått lite över styr och delat upp vagnen i inte mindre än 9 olika mesher som animeras eller visas/döljs beroende på hur lämmarna är fällda. Lämmarna på var sida går att fälla inåt eller utåt oberoende av varandra och dessutom oberoende av gavellämmarna som kan fällas inåt. Kedjor, kättingar och stolpar visas och döljs beroende på hur man fäller lämmarna.

Nedan förevisas lite olika varianter på hur lämmarna kan fällas:

Längst bort till vänster en Os lastad med grus, sedan en Os med sidolämmarna fällda inåt, lastad med timmer, sedan en där lämmarna på ena sidan är fällda utåt för lastning, samt längst till höger ytterligare en Os med sidolämmarna fällda inåt

Jag har dessutom skapat så det finns 3 texture-varianter att välja mellan för den bromsade och lika många för den obromsade, med olika vädring och slitenhet. Måste säga att det är väldigt smidigt i Mixer att skapa nya vädringar. Bara kopiera projektet och justera lite nyanser och skruva på "slump seeds" och rotationer/positioner på texturerna. Lägg till/ta bort lite lager med smuts och vips så har man en ny vagn!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-08-26, 13:28   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Jäklar va fint de blir!

Låter ju väldigt smidigt för dig o ändra texturer mm. ser fram emot dessa!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-28, 23:22   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag fick lite feeling och gjorde en last med 3 meters timmer i ett försök att få något som ser lite mer realistiskt ut än det som finns, samt som har LOD och PBR-texturer.

För att bryta upp repeterande mönster i långa tåg så gjorde jag två varianter som slumpas när man sätter ut dem. Dock är variant 2 bara variant 1 vriden 180 grader, man vill ju inte jobba massor i onödan!

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-29, 00:14   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Ja, den där timmerlasten har ju hängt med länge nu! Himla snyggt!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-19, 18:14   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Paketet med Os-vagnarna, samt de nya mesh-biblioteket med koppel, slutsignaler och tryckluftsslangar som jag och Tanigardi byggt på är nu släppta på STLs hemsida!

http://www.banbyggarna.se/stl/vagnar...nar/page1.html
http://www.banbyggarna.se/stl/ovrigt/page1.html

Timmerlasten ingår i paketet med vagnarna, tillsammans med en beskrivning av vagnarnas historia med många bilder på Os-vagnar ifrån verkligheten.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-21, 09:45   #6
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Jätte snygga vagnar
Blir nog tid att sitta vid datorn sen ikväll
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-10-06, 23:27   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag har hoppat tillbaka och försöker att få klart Hs:en. LOD-eländet är klart sedan ett par dagar tillbaka, vilket alltid är en milstolpe. Nu är det utförslöpa till slutstationen!

Man märker när man gör samma sak om och om igen att man lär sig att förenkla och snabba upp processen. Var man kan ta genvägar och var man inte kan det. Första gångerna jag gjorde LOD:ning körde jag mycket för hand. Nu kör jag mest automatiskt med Decimate-modifiers och hand-LOD:ar bara delar av modellen som syns tydligt, så som korgsidor, tak och blanka, runda detaljer där man lätt ser när LOD-nivåerna byts.

Men med det överstökat så har jag ägnat kvällen åt texturvarianter och vädring. De nya texturerna är ändå ganska vita, för de bilder jag har sett så verkar SJ ha varit bra på att hålla vagnarna hyfsat rena. Annars syns ju smuts som bekant bra på vit färg.

Har gjort tre olika varianter med något olika nedsmutsningsgrad. Bjuder på två bilder på de nya texturena:





Nu är det bara lite småpill så är dessa klara för release också!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009