![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Tack för förslaget Mazz!
Gillar med industrierna lite utspridda och gillar spår i två nivåer och tunnlar. Men att översätta detta i verkligheten är inte lätt. Dels för att jag har så lite utrymme och dels har jag begränsat med pengar också. Vill inte vänta för länge med att sätta igång heller. Åtminstånde få ut spåren, sen kan detaljer komma senare!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Precis, se det som en slags inspirationsförslag.
![]() Tanken var dock att det skulle få plats på din yta, basen är en cad-modell med dina mått. 2 saker som jag tycker gör mycket på en modelljärnväg oavsett storlek... Såklart med begränsningar ju mindre utrymme man har... Men att undvika spår som går parallellt med bordskanten samt att ha lutningar även om det bara är en rundbana. Jag tycker det ger mycket mer djup i banan och handen på hjärtat, verkligheten har väldigt få raka och plana partier... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]() Citat:
Bad om hjälp med spårplaner (då jag är så dålig på det) på Svenskt MJ-forum och fick 3 fina förslag från en kille. Jag fastna för förslag nr 2 och tror det blir riktigt skoj att växla vagnar på den anläggningen! https://www.svensktmjforum.se/forum/...?topic=26699.0
__________________
Mvh Pirpen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Hänt en del nu..
Jecos Z70 gick som en kratta, stanna i varje växel och man fick knuffa igång den, dessutom var den dålig på krypkörning. Det är ju två saker som ett växellok bör klara av tycker jag. Så lessna och sålde iväg den. Synd på en annars fin modell. Lima vagnarna åkte dom också. Hade varit tvungen att byta alla hjul på dom + att kopplen inte gick att (enkelt) bytas ut. Vissa av vagnarna sakna dessutom delar. Så tänkte köpa antingen Jecos kommande T23a eller Trix T44a med ljud och telex-koppel. Starta en tråd på Svenskt mj-forum https://www.svensktmjforum.se/forum/...?topic=26717.0 om vilket av dessa jag borde köpa. Fick veta att lok med ramverk ofta spårar ur, på banor med snäv kurvradie. Och eftersom min bana kommer att ha snäva kurvor, så blev valet T44an. Har den hemma nu och ljudet är bra, den går som en dröm (även på mina kurvor) och kopplar lätt av. Men när man kör med några vagnar, så tappar man dom i början av första kurvan. Provat åt båda håll och olika hastigheter m.m. Men det spelar ingen roll, samma resultat blir det! Vet inte om det beror på kurvorna eller kopplen? Beslöt mig för att jag ska köpa kurvor med större radie (Roco R3), så kanske detta problem löser sig och att jag även kan köra lok med ramverk (t.ex. T21 och T23) på min bana. Så igår köpte jag en ny, bredare OSD-skiva och idag har jag kämpat för att skapa mer plats för tågbanan hemma. Blev att jag tog bort benen på bänken jag hade i hallen och använde den till tv-bänk. Då fanns rum att ställa barskåpet bredvid den och utan barskåpet vid tågbordet blev det mer rum för tågbana. Gamla tv-bänken som bestod av två 120x40 skåpstommar på ben, hamna ovan på varann i hallen. Lagt upp lite bilder på detta, i tråden på länken ovan. Blev riktigt bra och jag blev nöjd + att jag fick mer utrymme att köra tåg på!
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2023-04-28 klockan 17:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Gjort en ny spårplan och den använder R4 kurvor (radie 481mm), istället för R2 (radie 358mm) och två 3/4 kurvväxlar, istället för 2/3 kurvväxlarna. Visst känns det surt att behöva köpa nya kurvor och kurvväxlar, men hoppas jag sen kan köra T44an, utan att tappa vagnar och kanske t.o.m. köra T21 och T23 på banan utan problem!?
Jag ser banan som en punkt till punkt bana med möjlighet till rundkörning. Persontrafiken utgörs av en Y6 mellan "omvärlden" och stationen några gånger varje dag. Och godstrafiken av en T44 mellan, antingen "omvärlden" eller hamnen till hamnen/sågverket/fabriken. Ett växlingsscenario kan vara: En T44a kommer från "omvärlden" och hämtar vagnar i hamnen, som ska till sågverket. Först körs dom till stationen spår 2 och sen får vagnar, som står på sågverket hämtas och köras till stationen spår 1. Därefter körs vagnarna (från hamnen) som står på stationen spår 2 till sågverket. Sen körs vagnar som står på fabriken till stationen spår 2 och vagnarna (från sågverket) på stationen spår 1 till fabriken. Och sen körs vagnarna (från fabriken) på stationen spår 2 till hamnen eller "omvärlden". Blev lite snurrigt, men hoppas ni förstår hur jag menar!?
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Har bestämt mig för spårplanen på bilden nedan. Känns vettig för det lilla utrymme jag har. Köpt nästan alla spår, återstår att köpa två R10 och lite rakor (mesta är till lill-plattan, där hamnen kommer vara). Spårkorset fick jag skicka tillbaka, då det inte ledde strömmen på en (spår)anslutning av fyra. Dom kommer skicka ut en ny till mig.
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2023-05-13 klockan 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Har gjort en egen tråd för min lilla bana på Svenskt MJ forum nu: https://www.svensktmjforum.se/forum/...?topic=26794.0
Har köpt dom spår som saknades. Växelmotorer blir nästa inköp!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |