Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-08, 17:13   #1
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Fasen va fina vagnar!!

Ah det lät gött bökigt med lokskylten.. Aja så blir de ibland
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm

Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2023-01-08 klockan 17:14.
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-01-09, 17:29   #2
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Jätte snyggt , ser fram emot när du lagt upp dem för nedladdning.
Har du genererat buckligheten i plåten på lämmarna med hjälp av normalmappen och eller med AO-mappen? Har inte haft så mycket framgång med AO-mappar, den har t.e.x. genererat oönskade skuggor som syns bakom reglage i hytten som är animerade.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 10:25   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Bucklorna i plåten är helt och hållet i normal-mappen. Eventuellt att det är en pytteliten AO-effekt från de PBR-texturer jag har använt, men det är ytterst lite.

AO-mappen (Ambient Occlusion) är ju egentligen ett temporärt hack för att komma runt ett svårlöst problem i realtidsrendering, nämligen indirekt ljus. Så som till exempel ljuset från himlen en mulen dag, (eller för den delen ljuset från himlen på skuggsidan en klarblå dag). Alltså ljus som studsat på väg från ljuskällan till ytan. Detta har varit något man inte kunnat göra i realtid fram tills ganska nyligen när det började introduceras speciella ray-tracing cores i GPU:erna. Så förhoppningsvis kommer vi inom några år bli av med detta hack när Trainz grafikmotor klarar av raytracing och indirekt ljus, men det kommer nog dröja ett par år till innan dess.

Som du redan kommit fram till så passar AO mindre bra till delar som rör sig. På Sa:n tror jag att jag helt tog bort AO från interiören. Jag genererade en med Blender där jag inte tog med reglage som skulle röra på sig i bakningen (avmarkera kamerasymbolen i outlinern för de objekt du inte vill ska påverka AO:n) och importerade den i Mixer, men använde den nog bara för att maska ut mörka vrår där det skulle vara extra mycket smuts. Sedan satte jag nog Mixer att bara sätta AO-kanalen i parametertexturen till en mörk grå färg. Kanske att jag även bakade AO för själva reglagen, men att jag bakade dem utan de delar som inte rörde på sig. På så sätt får man inga statiska skuggor där man inte vill ha några sådana.

Har faktiskt ett problem med AO på min Os-vagn med broms. Om man kollar noga på den sista bilden i mina två senaste inlägg så kan man se till vänster om 21765 på T-järnet under plåtlämmen att det är en mörk skugga där, till höger om hållaren till stolpen. Detta beror på att jag råkat mappa denna del på samma ställe på UV-mappen på båda sidor av vagnen och att mittenparet av stolparna på dessa vagnar faktiskt sitter lite asymetriskt. Så AO-skuggan hamnar rätt på andra sidan vagnen och på alla andra stolpar som sitter symetriskt, men inte på mittenstolpen. Ska åtgärda det genom att måla över det mörka på AO-mappen där. På den obromsade hade jag dock lärt mig av tidigare misstag och mappade båda sidor till olika ställen på UV:n
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-13, 01:20   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Så otroligt snyggt gjort korvtiger!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 23:14   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag fortsätter så smått att bygga men har hoppat över till Hs-vagnen igen. Har nu fixat färdigt modellen så pass att jag kunnat unwrappa och flytta över den till Mixer för texturering. Plockade in den lite snabbt i Trainz för att kolla på den där också.

Fortfarande massor med grejer som saknas: elvärmekablar, slutsignalhållare, köttkrokar inne i vagnen, animation av dörrarna, script, textur-varianter, LOD-ning, uppsättning av laster... Men det börjar se ut som en vagn i alla fall!



Vagnen inne i Quixel Mixer för texturering.


SJ Hs 26262 inne i Trainz 2019. Alltid lurigt med ljusa färger och att inte få dem dem helt "blown out". Men denna gången är det nog snarare inställningarna i Trainz än texturen som är för ljus.

Om man vill jämföra med hur SJ Hs 26262 såg ut helt nyreviderad i februari/mars 1931 så finns en fin bild på denna vagn här: https://digitaltmuseum.se/0210180384...ar-sj-hs-26262
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 00:58   #6
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Fy satan va snyggt!

Har ju typ samma vagnen från NMJ i mässing, jäkla fin vagn

https://en.nmj.eu/nmjshs26581-nmj-su...1-1030540.html
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 01:02   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Instämmer med föregående talare! En av de ballaste godsvagnar som funnits tror jag...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009