![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Jäklar va fint det blir! Dock skulle jag vilja ha en skarpare textur på lokskylten på SJ Sa 1277 om det går att lösa på sikt
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Kan bara hålla med dom föregående talarna om vagnen, ser skitbra ut.
Angående lokskylten på Sa 1277. Tog ett par bilder på den, när jag var i Klippan för ett antal år sedan. ![]() ![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar!
![]() Bättre upplösning på den skylten skulle jag också vilja ha... ![]() ![]() Inte något som jag är jättesugen på att göra som ni kanske förstår, även om det svider i ögonen av att man inte kan läsa skyltarna! Men jag får lära mig till nästa gång och använda två 2K-texturer till nästa ånglok istället för bara en och se till att skyltarna får extra mycket textur-yta! ![]() ![]() Men jag tackar och bockar för bilderna Bengan! Alltid bra att ha! Den obromsade Os:en gick som smort och med lite högre texel-densitet på ramen och insidan på sidolämmarna, så detaljerna syns tydligare än på den bromsade. Men det fick jag nästan gratis, för det är ju lite lättare att få högra kvalitet när man har färre delar att mappa ut på UV-ytan. ![]() ![]() SJ Os 17918, obromsad med tryckluftsledning. Ursprungligen byggd 1903 som en littera I3 med trälämmar ![]() SJ Os 21765 med KKG-broms som jag visade i förra inlägget, ursprungligen byggd 1906 som en NN3. Notera att denna vagn har två vita streck i hörnen för att markera att den har tryckluftsbroms för godståg, medan den obromsade till höger i bild bara har ett streck för att markera att den har tryckluftsledning, men ej broms.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tokigt snyggt! Som alltid från dig...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Fasen va fina vagnar!!
![]() Ah det lät gött bökigt med lokskylten.. Aja så blir de ibland ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2023-01-08 klockan 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Jätte snyggt
![]() Har du genererat buckligheten i plåten på lämmarna med hjälp av normalmappen och eller med AO-mappen? Har inte haft så mycket framgång med AO-mappar, den har t.e.x. genererat oönskade skuggor som syns bakom reglage i hytten som är animerade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Bucklorna i plåten är helt och hållet i normal-mappen. Eventuellt att det är en pytteliten AO-effekt från de PBR-texturer jag har använt, men det är ytterst lite.
AO-mappen (Ambient Occlusion) är ju egentligen ett temporärt hack för att komma runt ett svårlöst problem i realtidsrendering, nämligen indirekt ljus. Så som till exempel ljuset från himlen en mulen dag, (eller för den delen ljuset från himlen på skuggsidan en klarblå dag). Alltså ljus som studsat på väg från ljuskällan till ytan. Detta har varit något man inte kunnat göra i realtid fram tills ganska nyligen när det började introduceras speciella ray-tracing cores i GPU:erna. Så förhoppningsvis kommer vi inom några år bli av med detta hack när Trainz grafikmotor klarar av raytracing och indirekt ljus, men det kommer nog dröja ett par år till innan dess. Som du redan kommit fram till så passar AO mindre bra till delar som rör sig. På Sa:n tror jag att jag helt tog bort AO från interiören. Jag genererade en med Blender där jag inte tog med reglage som skulle röra på sig i bakningen (avmarkera kamerasymbolen i outlinern för de objekt du inte vill ska påverka AO:n) och importerade den i Mixer, men använde den nog bara för att maska ut mörka vrår där det skulle vara extra mycket smuts. Sedan satte jag nog Mixer att bara sätta AO-kanalen i parametertexturen till en mörk grå färg. Kanske att jag även bakade AO för själva reglagen, men att jag bakade dem utan de delar som inte rörde på sig. På så sätt får man inga statiska skuggor där man inte vill ha några sådana. Har faktiskt ett problem med AO på min Os-vagn med broms. Om man kollar noga på den sista bilden i mina två senaste inlägg så kan man se till vänster om 21765 på T-järnet under plåtlämmen att det är en mörk skugga där, till höger om hållaren till stolpen. Detta beror på att jag råkat mappa denna del på samma ställe på UV-mappen på båda sidor av vagnen och att mittenparet av stolparna på dessa vagnar faktiskt sitter lite asymetriskt. Så AO-skuggan hamnar rätt på andra sidan vagnen och på alla andra stolpar som sitter symetriskt, men inte på mittenstolpen. ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Så otroligt snyggt gjort korvtiger!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |