![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
September... Det var ett tag sedan
![]() Men nytt år, nya tag! Har slutligen tagit tag i UV-eländet och dessutom texturerat den bromsade Os-vagnen. Efter ett tips från Tanigardi har jag även investerat i Blender addonet UVPackMaster 3. Kostar ett par hundra spänn, men jisses vad smidigt det är och så mycket tid det sparar mig! På Sa:n satt jag och för hand placerade UV:n för varenda polygon på det loket (och interiören..... ![]() ![]() Tänkte ge en liten kort redogörelse för hur mitt workflow har sett ut för denna modell: 1. Först har jag unwrappat alla objekt i Blender, genom att lägga till seams på väl valda ställen. Här är det fortfarande hel del tråkigt manuellt arbete, men det går ändå ganska snabbt. 2. När alla enskilda objekt unwrappats snyggt så packade jag en UV-mapp av alla objekt med hjälp av UVPackMaster 3. Färdigt på ett par sekunder! 3. Därefter skapade jag en "Material ID map", alltså en textur med olika färger på de olika delar som jag vill kunna maska ut när jag texturerar. Alltså delar som ska ha olika material (som trägolvet, in och utsidan på lämmarna som jag vill texturera olika), eller som jag vill göra speciella saker med (så som litteraskyltarna som jag ville ha en displacement-effekt på) Såhär ser den ut för min modell: ![]() Jag skapade den i Blender genom att baka "Emit" från en shader med Cycles, men det är dock en ganska slö metod som dessutom bara fungerar på hela objekt, inte på enskilda faces, vilket gjorde att jag fick separara ut faces, baka och sedan joina ihop dem igen. Efter att jag var klar hittade jag ett snabbare och smidigare sätt, genom att markera alla faces man vill måla med en färg i Edit Mode, gå in i Texture Paint mode, aktivera "Paint Mask" för att bara kunna måla på de faces som är makerade och sedan använder man Fill tool för att måla överallt där det är markerat. Mycket bättre än att sitta och vänta i flera minuter på att Cycles ska måla en onyanserad färg på rätt ställe. ![]() 4. Därefter bakade jag en Ambient Occlusion map i Blender med Cycles, alltså en textur där alla ytor som är i skrymslen och vrår blir mörkare och där ytor som får mycket ljus från många olika håll blir vita. Den använder jag sedan under textureringen som en mask för att få exempelvis smuts att hamna mer i skrymslen och vrår, där det hör hemma. ![]() 5. Därefter exporterade jag modellen som OBJ och importerade den med mina två genererade texturer i Quixel Mixer. Här gjorde jag först en grundläggande texturering med rätt material på rätt ställe. 6. För märkningen så gjorde jag en svart textur i Photoshop som jag (med hjälp av Ambient Occlusion och Material ID texturerna) placerade ut märkningen på. Sedan importerade jag den i Mixer och lade på den ovanpå de material jag redan gjort. 7. Vissa saker ville jag skulle "poppa" ut, så som litterat på litteraskylten och "SJ" på lagerboxlocken. Dessa gjorde jag på samma sätt som med märkningen, men med en 50% grå bakgrund. I Mixer skapar man ett nytt Solid Layer och kryssar ur allt förutom Displacement och Normal. Under Displacement laddar man in texturen, sedan väljer man "Tiling" som mode under "Placement" för att den ska mappas direkt på UV-mappen. Sedan kryssar man i "Generate from Displacement" under "Normal" för att man ska se effekten i Mixer. Inget mer fipplande med att generera Normalmaps från displacement-maps eller andra mellansteg varje gång man vill ändra något i Photoshop. Bara spara och ladda om texturen i Mixer, så smidigt! ![]() Å så slutligen lite bilder att kolla på också ![]() ![]() GIllar verkligen hur enkelt det är att skapa detaljer som anti-halk-mönstret på bromsplattformen, bara genom att importera en PBR-textur från någon sida på nätet och justera den lite i Mixer. ![]() Andra kul detaljer är att lägga på en textur med skrapmärken över trädurken och sidorna för att ge mer sken av att detta är en vagn där man släpat på och av last. Notera att romb-mönstret är tydligare på gavellämmen än på sidolämmarna. En miss i UV-mappningen, skulle ha sett till att de fick lika hög upplösning, men nu orkar jag inte göra om det... ![]() ![]() Fler ställen som skulle ha fått mer upplösning av texturen när jag UV-mappade: ramplåtarna. Nummer- och litteraplåtarna är dock separata mesher, så de såg jag till att de var högupplösta. För er som undrar vad märkningen med rutmönstret är, så kan jag upplysa om att det är en smörjningstabell som fylles i var tredje månad när man har kollat (och eventuellt fyllt på/bytt ut olja till) smörjningen av lagerboxarna. Nu ska jag fortsätta med den obromsade Os:en. Den borde gå snabbt nu när jag gjort allt en gång! Kanske till och med lär mig av mina tidigare misstag, så att man kommer kunna läsa när man ska kolla smörjdynorna nästa gång på den modellen! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Hmmm, undrar om du inte försöker lura oss nu, det där måste ju vara foton på en riktig vagn
![]() ![]() Det kan inte bli verkligare än så där, då blir det ju verkligare än verkligheten ![]() Skämt åsido, makalöst arbete, både modelleringen och textureringen ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Jäklar va fint det blir! Dock skulle jag vilja ha en skarpare textur på lokskylten på SJ Sa 1277 om det går att lösa på sikt
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Kan bara hålla med dom föregående talarna om vagnen, ser skitbra ut.
Angående lokskylten på Sa 1277. Tog ett par bilder på den, när jag var i Klippan för ett antal år sedan. ![]() ![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar!
![]() Bättre upplösning på den skylten skulle jag också vilja ha... ![]() ![]() Inte något som jag är jättesugen på att göra som ni kanske förstår, även om det svider i ögonen av att man inte kan läsa skyltarna! Men jag får lära mig till nästa gång och använda två 2K-texturer till nästa ånglok istället för bara en och se till att skyltarna får extra mycket textur-yta! ![]() ![]() Men jag tackar och bockar för bilderna Bengan! Alltid bra att ha! Den obromsade Os:en gick som smort och med lite högre texel-densitet på ramen och insidan på sidolämmarna, så detaljerna syns tydligare än på den bromsade. Men det fick jag nästan gratis, för det är ju lite lättare att få högra kvalitet när man har färre delar att mappa ut på UV-ytan. ![]() ![]() SJ Os 17918, obromsad med tryckluftsledning. Ursprungligen byggd 1903 som en littera I3 med trälämmar ![]() SJ Os 21765 med KKG-broms som jag visade i förra inlägget, ursprungligen byggd 1906 som en NN3. Notera att denna vagn har två vita streck i hörnen för att markera att den har tryckluftsbroms för godståg, medan den obromsade till höger i bild bara har ett streck för att markera att den har tryckluftsledning, men ej broms.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tokigt snyggt! Som alltid från dig...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Fasen va fina vagnar!!
![]() Ah det lät gött bökigt med lokskylten.. Aja så blir de ibland ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2023-01-08 klockan 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Jätte snyggt
![]() Har du genererat buckligheten i plåten på lämmarna med hjälp av normalmappen och eller med AO-mappen? Har inte haft så mycket framgång med AO-mappar, den har t.e.x. genererat oönskade skuggor som syns bakom reglage i hytten som är animerade. |
![]() |
![]() |