![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Köpt vattentester och testat vattnet. Hade inge fel på vattnet i karet. Nånting är dock fel, då rasbororna dör för mig en och en. Algerna rensar jag vid varje vattenbyte, men dom kommer tillbaks...svåra jä#lar att bli av med!
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jag och en kompis flytta in akvariet till sovrummet idag. Jag tömde det helt på vatten och det mesta gruset. Fiskarna fick vara i en hink med en batteridriven luftpump. Sen i med gruset, vatten, växter och vattenberedningsmedel. När tempen visa 25 grader fick fiskarna slippa hinken.
Anledningen till flytten berodde på 1. behövde utrymmet i vardagsrummet (tågbana) 2. tv´n lyste upp akvariet (stod nästan mitt emot), när belysningen i karet släcktes. Hade att välja på hallen eller sovrummet. Valde rätt, för nu kan jag ligga i sängen och titta på karet innan man somnar! Innan flytten satte igång, var jag till Dogman och köpte en amazonsvärdplanta och sumatraormbunke och två mangroverötter. Rötterna kommer ligga på varann och bilda en grotta. Ena roten ligger än så länge i en hink i badrummet, då den bara vill flyta. Den andra roten sjönk direkt och den har jag knutit fast en anubias på. Ska ha i fler anubias sen. Har nu en svärdplanta i vänster bakre hörn och en i högre bakre hörn. I vänster hörn har jag också polysperman och i högra har jag ormbunken. Längs hela bakre långsidan har jag vallisneria och runt roten (i mitten av karet) har jag hornsärv. Har inga stenar i, men sugen på att stoppa i några kolstenar. Bakgrundsplanschen åkte ur och jag tejpa dit en svart sopsäck istället (blev mycket bättre!). Fartyget fick åka ur karet. Det åkte i för att jag tyckte den såg frän ut (löjligt jag vet) och för att jag trodde rasbororna skulle simma genom det. Men ingen av dom har simmat igenom fartyget, bara nån av guramisarna och det var en engångsföreteelse. Just nu är vattnet lite grumligt, få se om det är klart imorron!?
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
|
![]()
Blir vansinnig på rotjä#eln som inte vill sjunka. Nu har den legat i en hink i badrummet i en vecka.
Har beställt Aquael Moonlight som jag ska koppla till en timer, för månbelysning i 2-3 timmar efter att belysningen slocknar. Upptäckte att mina kilfläcksrasbora får värsta paniken, när ljuset slocknar. Hoppas detta mildrar chocken dom får nu, av att gå från fullt ljus till kolsvart direkt. Mina andra fiskar bryr sig inte, men rasborerna gör det.
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Fiskdöden verkar ha upphört och algerna är så gott som borta. Däremot är det ingen fart i växterna, hur därför pulat ner gödningskulor vid vissa växter. Månljuset var kanon, rasbororna är mycket lugnare nu, när vanliga belysningen släcks. Den flytande roten...flyter fortfarande. Undrar om den nånsinn kommer sjunka?
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har köpt 5 Metallpansarmal albino. Supertrevliga och livliga fiskar, som också gör nytta (akvariets dammsugare!). Köpte även Tropicas växtnäring, som ska innehålla typ allt som växterna behöver. Så hoppas det blir bättre fart på växterna nu!
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
|
![]()
Dosera näring enligt flaskan, men fick alger igen. Så har dragit ner på både näring och belysningstiden.
Köpte lite mer växter idag, vattenpest och polysperma, som är snabbväxande växter. Köpte även 5 albino pansarmalar till.